InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Socl van Microsoft

Socl van Microsoft

Socl (so.cl) is de nieuwe social media search engine van Microsoft. Microsoft lijkt hiermee de concurrentie te willen aanbinden met de andere platformen. Socl is meer dan alleen een social media platform, het bevat ook zoekmachinefunctionaliteit.

Inleiding

Socl is geopend voor het publiek. Je kan inloggen met een Microsoft of een Facebook account. Hiermee geeft het te denken dat het niet de bedoeling is van Microsoft om een tweede Facebook te creëren. Microsoft lanceert met socl een zoekmachine, gecombineerd met social media elementen. Vanaf december 2012 is de site voor het publiek toegankelijk. Socl werd door studenten gelanceerd als proef in november 2011 en leek toen nog redelijk veel op Facebook. Het uiterlijk is flink aangepast, echter zijn er nog steeds vergelijkingen met Facebook.De gebruik er kan kiezen tussen twee of drie kolommen om de laatste updates te zien.

Inhoud

Verder heeft Microsoft het mogelijk gemaakt om sneller updates te bekijken en maken, profielpagina's zijn sterk verbeterd en informatie beter en overzichtelijker toegankelijk. Ook zijn er pagina's met diverse interesses die de gebruiker weer kan voorzien van nog meer gepaste en gewenste informatie.
De combinatie van een sociale netwerksite en zoekmachine, is vooral terug te zien in de suggesties die gebruikers krijgen over diverse onderwerpen op de homepagina. Ook een leuke en interessante toevoeging, je kan ook zien waar andere gebruikers naar hebben gezocht en je kan ook je zoekresultaten delen via een nieuwsstream. Kortom, het ziet er naar uit dat dit een volgende stap is in de wereld van social media en internet search engines.

Doelstelling

Wat de exacte doelstelling is van Microsoft met deze Socl, is nog niet helemaal duidelijk. Je kan denken dat ze de concurrentie willen aangaan met Facebook en Google, echter je kan ook inloggen met je Facebook account, dus lijkt het op een toevoeging van de twee platformen. Verder zal het ongetwijfeld een toegevoegde waarde zijn voor de zoekmachine van Microsoft, Bing.

Conclusie

Hoewel dat het platform voor de gebruiker toegankelijk is, vraagt Microsoft om feedback van de gebruikers. Daaruit blijkt toch dat Socl zich nog steeds in een trial fase begeeft en zullen we de verdere ontwikkelingen moeten afwachten. We mogen in ieder geval concluderen dat Microsoft, Socl niet zonder enige reden zou willen lanceren. Wat je je wel kan afvragen of de gebruikers zitten te wachten op weer een extra platform. Facebook, Twitter, Hyves, Google+,... wat kan er nog meer bij. De tijd zal het leren en mits het concept sterk genoeg is, een absolute toegevoegde en/of verbeterde waarde brengt en genoeg erkenning krijgt, waarom niet ? Toch zal het lot van Socl in handen liggen van de internetgebruiker.

Bing

Bing is de huidige Microsoft zoekmachine. Voorheen had Microsoft voor deze discipline de volgende zoekmogelijkheden op internet:
  • Live Search
  • Windows Live Search
  • MSN Search
Bing is op dit moment de op één na grootste zoekmachine op het internet met een aandeel van 4% (Google is de grootste met 85%) en werd definitief gelanceerd op 15 november 2011 en is inmiddels een gevestigde zoekmachine.
© 2012 - 2017 Kirjoittaja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Socl van Microsoft"

Infoteur: Kirjoittaja
Gepubliceerd: 07-12-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!