Gedeelde budgetten in Google AdWords

Gedeelde budgetten in Google AdWords Google introduceerde enige tijd geleden een nieuwe mogelijkheid in het online advertentieprogramma AdWords: gedeelde budgetten. Als adverteerder is het mogelijk om met gedeelde budgetten te werken in een AdWords account. Het ingestelde dagbudget wordt verdeeld over alle campagnes in het account. Het grootste voordeel van deze functie is dat je het uitgavenpatroon per campagne kunt optimaliseren.

Voorbeelden van budgetten in AdWords

Een voorbeeld verheldert dit een stuk. Stel je voor dat je in je AdWords account drie campagnes hebt lopen: één die gericht is op bezoekers via desktop, één die gericht is op bezoekers via mobiele apparaten en één remarketing campagne. Als totaal dagbudget heb je €50,- staan. De desktop en de mobiele campagne hebben allebei €20,- dagbudget en de remarketing campagne heeft €10,- dagbudget.

In tabelvorm:
Desktop campagneDagbudget: €20,-
Mobiele campagneDagbudget: €20,-
Remarketing campagneDagbudget: €10,-

Het kan zo zijn dat je ziet dat de ene campagne meer geld verbruikt dan de andere campagne. Het kan zo zijn dat de desktop campagne dagelijks €20,- verbruikt, terwijl in de mobiele campagne maar €15,- per dag verbruikt. Als je dit als adverteerder opmerkt, moest je voorheen handmatig de budgetten aanpassen. Je kan dan bijvoorbeeld de desktop campagne op een dagbudget van €25,- zetten en het budget van de mobiele campagne naar €15,- verlagen.

In tabelvorm:
Desktop campagneDagbudget: €25,-
Mobiele campagneDagbudget: €15,-
Remarketing campagneDagbudget: €10,-

Gedeelde budgetten instellen

Het keer op keer aanpassen van je campagnebudget is een tijdrovende bezigheid. Je moet namelijk periodiek gaan controleren hoe je budget verbruikt is, en vervolgens een nieuwe verdeling voor je advertentiebudget instellen. Met de nieuwe functie die Google AdWords introduceerde, kun je het systeem van Google de verdeling van het budget laten bepalen. Hiervoor zul je eenmalig wat in moeten stellen, en vervolgens bepaalt Google de ideale verdeling van je budget. Het overschot van de ene campagne zal als extra budget naar een campagne worden gezet die vaak de budgetlimiet bereikt.

Wil je gedeelde budgetten in gaan stellen, dan moet je eerst naar de campagne gaan waarvoor je dit wilt instellen. In het menu aan de linkerkant kun je kiezen voor Gedeelde bibliotheek. Kies vervolgens voor Budgetten en klik op Nieuw budget. Je krijgt dan een klein formuliertje waarin je de benodigde gegevens in kunt vullen. Je kunt zelf kiezen voor welke campagnes je de gedeelde budgetten in wilt stellen. Uitgaande van het bovenstaande voorbeeld, is het dus mogelijk om bijvoorbeeld de remarketing campagne er niet in op te nemen. Zodra je hebt gekozen voor Opslaan gaat je nieuwe budgetregeling in.

Wanneer wel/geen gedeelde budgetten gebruiken?

In sommige gevallen kunnen gedeelde budgetten erg handig zijn, maar het kan ook zo zijn dat het juist niet handig is voor jouw advertentiecampagnes. In het beste geval zet je de gedeelde budgetten in voor campagnes die gemiddeld genomen hun dagbudget behalen. Als je de kosten per conversie weet per campagne, is het verstandig als deze ook ongeveer aan elkaar gelijk zijn. Als dit niet het geval is, dan is het waarschijnlijk beter als je geen gebruik maakt van deze functie. Een minder goed presterende campagne die meer bereikt genereert kan dan ten koste gaan van de campagne die juist wel goed presteert.
© 2012 - 2024 Loraine91, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Google Adwords coupon/voucherGoogle Adwords coupon/voucherAdverteren met Google AdWords is een doeltreffende manier om uw product of brand te promoten bij de juiste doelgroepen.…
Google AdSense vs Google AdWords, wat is het verschilGoogle AdSense vs Google AdWords, wat is het verschilGoogle AdSense en Google AdWords, twee termen die veel internetters wel kennen. Zeker mensen met een eigen website kenne…
Google Adwords: online adverteren op GoogleGoogle Adwords: online adverteren op GoogleOm meer klanten en omzet te bereiken is online adverteren tegenwoordig een must. Een manier om tegen geringe kosten veel…
Affiliate MarketingAffiliate marketing is een vorm van marketing die de laatste tijd steeds populairder aan het worden is. Deze vorm van ma…

Wat je kunt met AdWords Ad ExtensionsWat je kunt met AdWords Ad ExtensionsGoogle AdWords heeft sinds een tijdje een nieuwe functie die je als adverteerder kunt gebruiken: de ad extensions. Deze…
Website teksten optimaliseren voor zoekmachines (SEO)Website teksten optimaliseren voor zoekmachines (SEO)Hoger scoren in zoekmachines door het optimaliseren van teksten op je website. Is dit met de hedendaagse 'denkwijze' van…
Bronnen en referenties
Loraine91 (20 artikelen)
Laatste update: 13-05-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.