InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Foto's van Flickr.com opslaan

Foto's van Flickr.com opslaan

Foto's van Flickr.com opslaan Flickr.com is een populaire site voor het uploaden van foto’s door (professionele) fotografen. Een foto van Flickr opslaan is echter niet makkelijk. Met het bekende rechtermuisknop > sla foto op als.. sla je niet de foto op, maar een bestand genaamd spaceball.gif. Kan je op een andere manier toch die foto opslaan? Ja! Dat kan.
Spaceball.gif heeft geleid tot veel frustratie bij mensen die een foto graag wouden gebruiken als bijvoorbeeld achtergrond voor de computer of voor de opmaak van een tekst. Het is een beveiligingsmethode van Flickr om het schenden van copyright door anderen tegen te gaan. Spaceball.gif is als het ware over de originele foto geplakt waardoor de foto niet opgeslagen kan worden. Maar, gelukkig voor ons, is deze beveiliging op verschillende manieren te omzeilen.

Het opslaan van foto’s waarvan het downloaden niet is geblokkeerd.

Niet alle fotografen op Flickr hebben het gebruik van hun foto’s door anderen uitgezet. Het enige wat je moet weten is waar je de foto kan downloaden.Wanneer je naar een foto gaat, zie je bovenin een knopje ‘Actions’. Klik daarop, en vervolgens op ‘View all sizes’. Hier kun je een formaat aanklikken waarin je de foto zou willen zien. Bovenin staat er ook ‘Download’. Als deze foto downloadbaar is zal er ‘Download the … size of this photo’ staan. Als er ‘The owner has disabled downloading of their photos’ staat, is hij niet downloadbaar. Dan moet je overstappen naar een andere methode.

Foto’s opslaan met Firefox

Voor de browser Mozilla Firefox is er een snelle methode om foto’s die zijn beveiligd tegen downloaden op te slaan. Ga naar een foto en klik met de rechtermuisknop op een willekeurige plaats op de pagina. Klik dan op ‘Pagina-info’. Er komt een venstertje tevoorschijn. Klik op het ‘Media’ tabblad, daar vind je een lijst van alle media op die pagina. Één daarvan is de foto die je wilt opslaan. Heb je hem erin gevonden, dan kun je op ‘Opslaan als’ klikken.

DownFlickr extensie voor Google Chrome

De browser van Google, Google Chrome, heeft hier een extensie voor. Deze kun je hier vinden en installeren. Wanneer je hem installeert komt er rechtsboven in de browser een knopje te staan. Ga naar een foto op Flickr en klik op dit knopje. Als het goed is staat er bij ‘Photo-id’ een getal met daarnaast ‘Get’. Klik daarop, en vervolgens op het knopje ‘Open all’. Nu kun je de foto opslaan.

PrintScreen

Je kunt natuurlijk ook PrintScreen hiervoor gebruiken. Op het toetsenbord is de PrintScreentoets te vinden rechts van alle F-toetsen. Dit is wel de meest onhandige methode aangezien je zo niet het grootste formaat foto te pakken krijgt, je precies te werk moet gaan en de kwaliteit meestal wat minder is.

Je kunt zelf beslissen welke methode voor jou het meest geschikt is. Wees er wel van bewust dat het copyright op de foto nog steeds geldt. Je kan niet zomaar de afbeeldingen gebruiken. Je kunt na het opslaan van een foto in de eigenschappen ervan een link plakken naar de locatie op Flickr. Zo weet je, wanneer je de foto wilt gebruiken, wie de rechtmatige eigenaar is. Maak dit dan ook duidelijk door een bronvermelding erbij te vermelden.
© 2011 - 2014 Intermission, gepubliceerd in Tutorials (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Foto's van Flickr.com opslaan"

Infoteur: Intermission
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!