InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > High definition

High definition

High definition In dit artikel leg ik uit wat High Definition juist is en wat je juist nodig hebt om het in huis te halen.

Wat is High Definition?

Het concept achter high definition tv is eenvoudig: meer informatie in hetzelfde beeld. De Europese televisiestandaard, beter bekend als PAL, vertoont enkel 576 zichtbare beeldlijnen op het beeldscherm, ongeacht de grootte van het scherm. De Europese HDTV-standaard daarentegen tovert maar liefst 720 of 1080 lijnen op het televisiescherm - een sterke verbetering van de beeldkwaliteit.

De toename van het aantal pixels (tot vijfmaal meer dan standaard televisie) maakt de beelden bijzonder scherp en rijk aan details. De verbazingwekkende 16:9-kwaliteit van HDTV is het resultaat van digitale technologie met hoge resolutie, met meer lijnen, meer pixels en meer kleur, aangevuld met een fantastisch digitaal geluid. Want HD biedt niet alleen de beste beeldkwaliteit, het gaat ook nog eens gepaard met een meerkanaalsgeluid dat u ook hoort in de bioscoop. Op dit moment zijn er 2 coderingsformaten voor filmgeluid die de macht gaan grijpen: Dolby en DTS. Welke is beter? Ze doen noet onder voor elkaar, omdat beide formaten in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dolby Digital de oorspronkelijke opname in tact laten, of beter gezegd niet comprimeren.

Televisie

De meeste plasma- en lcd-televisies die nu verkocht worden zijn HD-ready. Dat betekent dat ze in staat zijn om high definition beelden te ontvangen en weer te geven. Deze tv's hebben een minimale resolutie van 720 lijnen en een high definition input, zijnde HDMI of componentvideo/DVI. Om echter maximaal van high definition te genieten, heb je een televisie nodig met een Full HD-resolutie.

Binnenkort gaat er ook nog zoiets komen als de SED (Surface-conduction Electron-emitter Display) HDTV, met als initiatiefnemers Canon en Toshiba. Deze nieuwe generatie platte schermen combineert de voordelen van oude en nieuwe technologieën: de kwaliteit van de ouderwetse CRT-beeldbuis (Cathrode Ray Tube), maar dan in een plat beeldscherm dat in grote HDTV-formaten te produceren is.

Computer

HDTV is één ding, maar ook HD op de pc behoort tot de mogelijkheden. Daarvoor heb je echter een grafische kaart nodig die HDTV ondersteunt en een monitor met hoge resolutie. Uiteraard hangt ook één en ander af van de resolutie en kwaliteit van het beeldmateriaal. Voor 720p in divx-codering is een Pentium IV met 512 MB geheugen nodig en een DirectX 9 videokaart met 128 mb ram voldoende.

HD DVD/Blu-ray

Bij de opvolging van de DVD zijn er 2 uitdagers: HD DVD die ontwikkeld wordt door Toschiba en Blu-ray Disc van Sony. Een HD DVD kan overigens niet afgespeeld worden in en Blu-ray-speler en omgekeerd. Waar DVD nog werkte met een rode laser, laten HD DVD en Blu-ray zich lezen door een blauwe laser. Groot pluspunt daarvan is dat de laser op een kleiner punt is te richten en een schijfje dus meer gegevens kan bevatten dan een gewone DVD. Een enkele laag van een HD DVD telt 15GB, een Blu-ray 20GB. Omdat de meeste schijfjes 2 lagen bevatten loopt de capaciteit dus op tot 30 en 50 GB. De capaciteit van HD DVD is dus wel minder, maar ook de productieprijs is wel wat lager. Wie deze strijd zal winnen is nog niet duidelijk, daar zowel HD DVD als Blu-ray hun voordelen en nadelen hebben.

Ultra High Definition

De techniek staat niet stil. Want terwijl HD nog maar net op punt staat wordt er in Japan al gewerkt aan een opvolger. Ultra High Definition gaat vergezeld van een resolutie van 7680 bij 4320 en 33 miljoen pixels op het scherm. Dit wil dus zeggen een verbeteringsfactor van bijna 16 tov HD. Toch is de lancering nog niet voor morgen, want deze technologie wordt pas verwacht nabij het jaar 2025.
© 2007 - 2017 Dieselpower, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "High definition"

Infoteur: Dieselpower
Gepubliceerd: 22-08-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!