InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Snel een dynamische website maken voor beginners

Snel een dynamische website maken voor beginners

Voor velen lijkt websites bouwen ingewikkeld, vooral als men meer controle wilt over zelfgemaakte websites. Sites als blogger en freewebs voldoen niet meer, u wilt graag een eigen domeinnaam én eigen web-hosting hebben. En het liefst wilt u dat dit een site wordt met zowel statische als dynamische content (blog), omdat u wilt groeien in de toekomst. U denkt dan al vaak aan off-line website makers als Dreamweaver en Nvu, deze vergen echter veel werk in het begin. Er is een simpeler optie.
Voordat men begint met het maken van de website moet men eerst beslissen wat het doel is van de website, en de doelgroep. Wanneer men dat weet, heeft men een beter idee of men een eigen domeinnaam en/of webhosting wilt hebben.

Mogelijkheden zijn:
  1. Geen eigen domeinnaam en geen eigen webhosting: dan denkt men al snel aan sites als blogger en freewebs.
  2. Eigen domeinnaam en geen eigen webhosting: men kan dan bijv. gebruik maken van gratis hosting als freehostia, of blogger, maar de domeinnaam verwijzen naar de gehoste content op blogger.
  3. Eigen domeinnaam en eigen webhosting: Men registreert bij een registrar de eigen domeinnaam, en verwijst deze naar zijn eigen webhosting.

Deze tutorial laat u zien hoe u zelfs met die laatste optie, die het meest ingewikkeld lijkt, toch binnen een dag een eigen website kan opzetten. U bent op dat moment een webmaster.

Domeinnaam registreren

Hiervoor gaat men naar een registrar. De grootste registrar is Godaddy.com en wordt zeer aanbevolen. Er zijn ook goedkopere alternatieven als Namecheap.com (eNom), maar deze is alleen goedkoper als u een private registratie wilt. Via een WhoIs-search kan namelijk makkelijk aan uw registratiegegevens worden gekomen en dat kan vaak leiden tot telefoon en e-mail spam. Voor een .nl registratie moet u aankloppen bij SIDN.

Waar u uw domeinnaam registreert maakt eigenlijk niet veel uit

Er is veel concurrentie en registreren kost meestal minder dan 10 per jaar, afhankelijk van welke top level domain (TLD) u kiest als einde. een .com TLD is duurder dan een .info TLD, om logische redenen. Het belangrijkste is een registrar te kiezen waarvan de kern-business domeinnamen is. Godaddy hosting bijvoorbeeld is niet zo goed in vergelijking met Godaddy domeinnamen, omdat de domeinen de kern-business is. Het is bij hosting dan ook zaak naar een webhoster te gaan die gespecialiseerd is op webhosting. En het wordt zeker niet aangeraden, een domeinnaam te registreren bij een bedrijf, waarvan hosting de kern-business is.

U wordt aangeraden domeinen en hosting niet bij hetzelfde bedrijf te kopen

De reden daarvoor ligt in het feit dat bedrijven uw website kunnen gijzelen in verband met een geschil. Ze geven bijvoorbeeld de domeinnaam niet vrij, als de inbegrepen hosting u niet bevalt, en u weg wilt. U kunt daarvoor naar de rechtbank gaan, maar dan verliest uw website veel inkomsten als die op dat ogenblik succesvol is. Immers off-line websites verdwijnen uit de rankings van Google. Al die moeite voor Search Engine Optimization is dan voor niets.

Webhosting

Webhosting hoeft niet duur te zijn, 20 tot 60 per jaar is meestal genoeg voor een beginnende webmaster, bij shared hosting. Voor een dedicated server/exclusive hosting moet u meer betalen, per maand kan dat 100+ zijn. Waar moet men het meeste op letten? In ieder geval moet u weten dat een hoster met ongelimiteerde bandbreedte, opslag, MySQL-databases e.d. geen ongelimiteerde diensten biedt. Ongelimiteerd is onmogelijk. Wanneer u denkt veel bandbreedte te gaan ontvangen, is het een beter idee bij een hoster te gaan die specifieke limieten instelt. Op die manier wordt uw website niet zomaar off-line gezet voor "overmatig gebruik van bandbreedte".

Besturingssysteem webserver

U krijgt ook de keuze uit Linux-based of Windows-based hosting. Dit betreft alleen de keuze van het besturingssysteem dat draait op de server van de webhoster. Hoewel Windows op computers in het algemeen wordt aangenomen onveiliger te zijn dan Linux, hoeft dit niet te zijn bij servers. Immers, Linux servers zijn populairder dan Windows servers, en het is daarom logischer te denken dat virussen voor webservers vooral gemaakt zijn voor Linux. Op die manier zijn Linux-based servers gevaarlijker. In de praktijk maakt het voor de prestatie van de website niet uit waarop de webserver gebaseerd is. Als die doet, wat het moet doen, is dat al genoeg.

Voordeel

Als u van plan met met uw website te gaan adverteren, kan het lonen om meteen bij een webhost te gaan die een Adwords credit aanbiedt. Bij veel Amerikaanse webhosts is het geval dat ze een $50 credit aanbieden terwijl ze $60 per jaar aan webhosting aanbieden. Dit kan erg voordelig uitpakken. Zoek op "adwords credit" en "naam van host". Ook kan zoeken op "coupon" nog extra voordeel bieden. Een pakket van $80 wordt soms door een affiliate voor $50 aangeboden via een affiliate coupon.

Aan elkaar linken van domeinnaam en webhosting

Wanneer men een domeinnaam en webhosting heeft gekocht, is het tijd beide aan elkaar te linken. Men doet dat met de naamservers. De naamservers gebruiken de format ns1.****.com/nl en ns2.****.com/nl. De **** staat voor de website van de webhoster. Deze identificeren op welke webhost uw website is opgeslagen en wordt aangevraagd. Stel dat u infonu.nl bezoekt, dan moet dit domein verwijzen naar de naamservers van de webhoster die zij gebruiken. De naamservers zijn de identificaties en er zijn er minstens twee nodig. Dit is de minimale vastgestelde hoeveelheid. Men logt-in in het beheerscherm van de website van de registrar, gaat naar de "domain name server setup" (DNS-setup) en vult de beide naamservers in. Deze naamservers ziet u in het beheerscherm van uw webhost, vaak bij het tabblad genaamd "domain setup". Wanneer u in het begin nog geen website on-line heeft staan op uw domeinnaam, wordt er over het algemeen een advertentie vertoont van de webhost.

Website-design

Hierna moet men beslissen hoe men de website gaat ontwerpen: het website-design. Een programma als Macromedia Dreamweaver is hier erg voor geschikt maar tijdrovend. Voor beginnelingen die makkelijk dynamische content op hun website willen publiceren, zoals in de vorm van een blog, maar ook statische content, is er een betere optie. Dit is het installeren van een content management systeem (CMS). De meestgebruikte CMS zijn Wordpress, Drupal en Joomla. Wordpress is de nieuwste speler op de markt en binnen een korte tijd de meest populaire geworden. We gaan ons dan ook richten op Wordpress. De genoemde CMS'en maken gebruik van de programmeertaal PHP en slaan de content van uw website op in een MySQL-database. Het gebruik van PHP is onvermijdelijk, HTML alleen is niet genoeg voor de benodigde functies. De CMS'en geven toegang tot een beheerscherm die makkelijk de blog-database kan beheren.

Linken van website-design en webhost

Men installeert deze CMS'en bovenop de web host control panel. De populairste control panel is CPanel. Deze is echter alleen aanwezig op Linux-gebaseerde servers. Windows gebaseerde servers kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van een control panel als H-Sphere en Helm. Voor elke control panel bestaan er gespecialiseerde installatie-instructies van Wordpress. Voor CPanel gebruikt men Fantastico om Wordpress te installeren. Fantastico is een script library, het stelt gebruikers in staat hun eigen scripts als Wordpress te installeren, die ingewikkelde handelingen als website-design vereenvoudigen. Fantastico kan gebruikt worden om méér dan alleen een CMS te installeren, het kan bijvoorbeeld ook webwinkel-software installeren, foto-beheer e.d.

Installeren van Wordpress met Fantastico

Installeren van Wordpress in CPanel gaat op de volgende manier:
  1. Log-in bij CPanel
  2. Selecteer Fantastico
  3. Selecteer Wordpress in Fantastico
  4. Selecteer nieuwe installatie
  5. Vul het formulier in - POP/SMTP server is de e-mailserver en gelijk aan uw domeinnaam - creëer een gebruikersnaam en paswoord voor uw website
  6. Installeer Wordpress en finish

Tijd besparen met templates

Uiteindelijk is het doel van deze tutorial zo snel mogelijk een website te maken, die klaar is om te groeien. In het begin is er alleen behoefte aan een mooi uiterlijk, de content wordt langzamerhand toegevoegd. Door een Wordpress template, ook wel Wordpress theme genaamd, te downloaden, is er veel tijd te besparen met het design van je website. De pagina's aan de bovenkant van een template kunnen worden onderverdeeld in subpagina's met statische content, terwijl de blog postingen de dynamische content bevat. Zoek daarvoor op Google naar "free Wordpress themes". Vergeet niet te controleren op de licentie van de bijbehorende templates op commercieel gebruik.

Finish

Nu bent u klaar om uw eigen website volledig af te maken. Voeg content toe en geef daarna uw site op bij Google, Yahoo, Ilse en andere zoekmachines. Op die manier weten de webcrawlers uw site te indexeren. Voeg wel eerst een sitemap toe. Dit zorgt ervoor dat de webcrawlers ál uw pagina's indexeren en er geen enkele missen. U kunt een HTML sitemap maken die wordt herkent door alle zoekmachines, of een XML sitemap, die Google prefereert. Met Wordpress is het makkelijk een dynamische HTML of XML sitemap aan te maken via plug-ins, als u ook de blog postingen aan de sitemap wilt toevoegen. Om te traceren hoeveel bezoekers u krijgt kunt u Statcounter gebruiken. Deze teller heeft een plug-in beschikbaar voor Wordpress. Succes ermee, en vragen zijn altijd welkom!
© 2009 - 2017 Evian, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik een gratis website?Altijd al een eigen website gewild? Er zijn tientallen manieren om een gratis website te maken. Een gratis website haar…
Webshop starten met WordpressHet starten van een webhop is gemakkelijk te realiseren door middel van Wordpress. Dit artikel gaat nader in op de funct…
Hoe installeer ik een Wordpress BlogHoe installeer ik een Wordpress BlogMet Wordpress software kun je prachtige websites en blogs maken. Dit is een erg nuttige en gebruiksvriendelijke applicat…
Zelf website makenZelf website makenMisschien ben je wel een zelfstandige met een eigen zaak, een particulier met een interessante hobby of je wil gewoon je…
Gratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis hosting is heel erg interessant voor mensen, die voor de eerste keer een eigen website lanceren of een webwinkel…

Reageer op het artikel "Snel een dynamische website maken voor beginners"

Reactie

Theo Trilsbeek, 14-06-2010 19:23 #1
Hallo beste medewerker,
Voor een kenner lijkt het misschien allemaal duidelijk, maar wat kost het uiteindelijk aan vaste of blijvende kosten. Ik heb een nieuw idee met bewegende beelden op de site voor een klant. Er moet wereldwijd makkelijk betaald kunnen worden, alg. voorwaarden etc. later affliaties en advertenties. Het lijkt me erg moeilijk om als leek hier aan te beginnen.
Heb je een advies voor een betalebare goedkpe oplossing met een juiste start van de website?
Vriendelijke groeten Theo Reactie infoteur, 09-07-2010
Beste Theo,

De kosten hangen in het begin af van wat een webhost aanbiedt. Prijzen zijn dan 10-40 per/jaar voor de host, vaak inclusief domeinnaam maar dat raad ik niet aan. Een domein apart kost 6-10 per jaar. Pas bij ongeveer 5000-10000 paginaweergaven (pageviews) per dag, soms een beetje eerder of later afhankelijk van de webhost, zal er meer moeten worden betaald voor bandbreedte.

In het begin kost een website dus maar max misschien 15/ jaar. Het probleem ligt bij beginnende websites niet bij de kosten, maar bij hoeveel mogelijk bezoekers je kan trekken. Als je website geen bezoekers heeft dan is dat vaak toch minder leuk. 5000 pageviews per dag is minstens 500 (unieke bezoekers) per dag. Is je website aantrekkelijk genoeg om de bezoeker aan te trekken?

In jouw reactie spreek je over uitbreiding met video, affiliate, betalingen en advertenties.
Video: Je kan videos embedden, dan wordt de video bijvoorbeeld op youtube gehost, dan betaal je hiervoor geen bandbreedte. Echter je verliest de controle over je video, net zoals bij je domeinnaam als je die registreert bij je webhost.
Affiliate: Er zijn veel affiliatenetwerken in nederland, tradetracker, m4n en nog veel meer. Je kan je hierbij aansluiten als affiliate of merchant.
Betalingen: Er bestaan al veel online betalingsmogelijkheden. Paypal, Google checkout, Wallie, Ideal, teveel om op te noemen.
Advertenties: Hier ligt het probleem bij het aantal bezoekers. Hoe meer bezoekers, hoe meer inkomsten via advertenties.
Uitbreiding met deze vier elementen leidt niet automatisch tot meer kosten voor je website. Wat leidt tot meer kosten is het aantal bezoekers dat je trekt. Hoe meer bezoekers, hoe meer bandbreedte er wordt verbruikt, maar als je geen bezoekers hebt zullen de kosten laag blijven maar 15/jaar.

Als een eigen website op het eerste moment een te groot project lijkt dan is misschien het beste iemand in te huren (outsourcen). Dit hoeft niet meer te kosten dan 1000. Maar vergeet niet dat kwaliteit meestal een centje meer kost. In ieder geval, vergeet niet dat het belangrijkste van een website is bezoekers te trekken. Leest u zichzelf in over SEO of zelfs over het onderwerp "marketing" dan wordt alles al snel veel simpeler. Mogelijk kunt u hiervoor ook mensen inhuren maar het is natuurlijk goedkoper alles zelf te doen.

Succes ermee!

Infoteur: Evian
Laatste update: 20-11-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 1
Schrijf mee!