InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > TV series online bekijken

TV series online bekijken

TV series online bekijken Er zijn elke dag meerdere tv-series op de televisie. Het probleem is, dat veel van deze series tegelijk uitgezonden worden. En wat doet u dan, wanneer u twee programma’s die tegelijk worden uitgezonden wilt kijken? Precies! Dan kijkt u ze online. Maar waar kunt u tv-series online bekijken, en hoe legaal is dat eigenlijk?

Downloaden

Er zijn diverse methodes, waarmee tv-series te downloaden zijn. Dit kan bijvoorbeeld via programma’s als BitTorrent, en eMule. Soms is het zelfs al mogelijk om een aflevering te downloaden voor de daadwerkelijke uitzendtijd. De vraag is echter of dit legaal is. Volgens de Nederlandse wet is het alleen legaal om auteursrechtelijk materiaal binnen te halen, wanneer het origineel door de particulier in bezit is. Dit is helaas niet het geval, wanneer u een aflevering gemist hebt. Het is dan dus illegaal. Wanneer u de afleveringen echter in uw bezit hebt, bijvoorbeeld op DVD, dan is het toegestaan om losse afleveringen binnen te halen.

Uitzendinggemist.nl?

Online bekijken?

Veel mensen gaan dan ook snel bij video-community's kijken. Één van de bekendste aanbieders van deze dienst is YouTube. Tegenwoordig is het echter minder gemakkelijk om hele series te plaatsen. Zo is het niet meer mogelijk om een filmpje van meer dan tien minuten te plaatsen, waardoor het opsplitsen van materiaal vereist is. Daarnaast wordt het beeldmateriaal vergeleken met een database. Wanneer de film al in de database zit als auteursrechtelijk materiaal, gaat het filmpje offline. Dagelijks worden er op die manier duizenden filmpjes verwijderd. Naast deze automatische check, controleren ook personeelsleden van YouTube op zulk illegaal geplaatst materiaal. Toch staan er nog tientallen series op YoutTube. Het is in dit geval niet illegaal om de afleveringen online te bekijken. De mensen die de afleveringen hebben geplaatst, zijn echter wel in overtreding. Er zijn ook nog andere sites waar filmpjes geplaatst worden, maar die zijn over het algemeen genomen veel minder populair. Enkele voorbeelden van deze sites zijn Zideo en Garage TV.

Alternatief: opnemen

Een goed alternatief is het opnemen van afleveringen. Tegenwoordig hebben veel DVD-spelers een harde schijf, waarop een zender opgenomen kan worden. U kunt vaak bepaalde programma’s programmeren, waardoor de speler iedere week het programma opneemt. Op die manier heeft u er geen werk aan, en bent u er zeker van dat u uw favoriete series kunt bijhouden.
© 2009 - 2014 Rakker126, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "TV series online bekijken"

Infoteur: Rakker126
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!