InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Windows XP opnieuw installeren

Windows XP opnieuw installeren

Windows XP opnieuw installeren Het traag worden van uw computer is een van de grootste digitale ergernissen. Hoe die tergende traagheid wordt veroorzaakt is meestal niet meer te achterhalen. Maar wat veel belangrijker is; hoe krijgt u weer die snelle computer waar u ooit zo blij mee was?

Waarom XP opnieuw installeren

Er zijn tientallen redenen waarom het verstandig is over te gaan tot een herinstallatie van Windows XP (home edition of professional). Uw computer kan in de loop van de tijd traag zijn geworden of een hardnekkig virus, spywareprogramma, etc. kan zich genesteld hebben op de harde schijf. Een herinstallatie kost dan wel net zoveel tijd als het handmatig verhelpen van de problemen, maar levert als extraatje een snel en schoon systeem op. Ga er niet vanuit dat het een onbegonnen zaak is omdat u geen verstand heeft van computers. Eenmaal begonnen aan de installatie wijst veel zich vanzelf. Bovendien, al doende leert men. Een volgende installatie zal daarom veel sneller gaan dan uw eerste. Trekt u er gerust een middag voor uit.

Merk computers, zoals HP en Acer, maar ook huismerkcomputers hebben soms een (verborgen) recovery partitie. Op deze manier kan Windows snel opnieuw geïnstalleerd worden. Vaak werkt deze recovery partitie in combinatie met een recovery CD of DVD. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw computer.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. In tijdsduur gezien letterlijk, want ter voorbereiding van de nieuwe installatie moet er een hoop gebeuren. Er zijn vaak veel bestanden die waardevol zijn en die u dus wilt behouden. Denkt u hierbij aan school-, werk-, film-, muziek- of fotobestanden. Is uw harde schijf in meerdere partities verdeeld, dan kunt u deze gegevens kopiëren naar een andere partitie dan de systeempartitie (meestal C). Tijdens de installatie moet u dan wel goed opletten dat u de nieuwe Windows XP installatie op de C partitie zet en dat u de partitie met uw bestanden niet formatteert. Wilt u zeker zijn van u zaak, of heeft u maar 1 partitie, dan maakt u van alle belangrijke gegevens een back-up. Sowieso is het verstandig om regelmatig een back-up te maken, dit voor het geval dat uw harde schijf defect raakt.

Let er op dat als er een virus of schadelijk bestand op de 2e of 3e partitie staat (dus niet de systeempartitie) u er goed aan doet ook deze partitie te formatteren (gelukkig komt dit vrij zelden voor). U dient dus ook hier een back-up te maken van alle gegevens die u wilt behouden, waarbij u op moet letten dat de back-up virus vrij is. Wellicht hebt u de mogelijkheid de back-up (CD, DVD of USB) op een andere computer te scannen op virussen. Een back-up maken gaat in de regel het snelst door de gegevens te branden op een CD of DVD.

Enkele plaatsen op uw harde schijf waar vaak (belangrijke) gegevens staan zijn de volgende:

  • Documents en settings: de gebruikersmappen met daarin mijn documenten, favorieten, etc. (niet noodzakelijk om alle mappen te kopiëren)
  • Outlook Express: adresboek en instellingen van het e-mail account. Extra; Opties; tabblad Onderhoud; knop Archiefmap. De locatie wordt nu weergegeven.
  • Uw persoonlijke foto, film of muziek map die opgeslagen is op een andere locatie dan Mijn Afbeeldingen of Mijn Muziek.

Denkt u eraan dat u ook een back-up maakt van de gegevens de zijn opgeslagen onder andere gebruikers accounts?

Denk er ook aan dat tijdens de herinstallatie netwerkgegevens verloren zullen gaan. Maakt u gebruik van een thuisnetwerk (bijvoorbeeld voor printerdeling) dan dient de computer opnieuw te worden toegevoegd aan dit interne netwerk. Wederom is het handig eventuele instellingen op te schrijven of af te drukken. Computers die verbinden met het internet maken middels een router hebben vaak na de herinstallatie van Windows XP weinig problemen om weer het internet op te komen. De verbindingsgegevens staan namelijk in de router zelf opgeslagen.

Daarnaast zijn drivers een belangrijk onderdeel van uw huidige installatie. De standaardinstallatie van Windows XP beschikt zelf over veel drivers, maar vaak is een nieuwe, verbeterde versie te downloaden van de website van de fabrikant van de apparatuur. Denkt u hierbij aan drivers voor de monitor, videokaart, geluidskaart, printer, joystick en zelfs de chipset. Wanneer u met de nieuwe Windows XP installatie werkt, zal u waarschijnlijk een aantal drivers opnieuw moeten installeren. Deze kunt u t.z.t. handmatig downloaden, maar u kunt ook een back-up maken van al uw huidige drivers. Programma’s als Double Driver, Drivermax of Driver Genius zijn hiervoor van harte aanbevolen. Het opslaan van deze driver back-up kunt u doen op een CD, DVD of USB stick, of u kunt hem op een partitie plaatsen die niet geformatteerd gaat worden.

Enkele andere gegevens die nuttig zijn om te noteren:
  • Serienummers van digitaal aangekochte programma’s.
  • Instellingen van uw e-mailprogramma (outlook), denk aan POP3, SMTP, wachtwoord.
  • Gebruikersnaam, wachtwoord van de internetverbinding.

Vergeet u niet het serienummer (product key) van uw Windows XP installatie op te schrijven? Deze vindt u op de microsoft productsticker die op uw computer of laptop te vinden is.

Uitvoeren van de Windows XP installatie

Als overal een back-up van is gemaakt kan de computer afgesloten worden en kan de installatie beginnen. De boot sequence instelling van uw BIOS dient wel zodanig te zijn afgesteld dat zij het CD of DVD station als opstartmedium kiest. Dit doet u door tijdens het opstarten de BIOS binnen te gaan en daar de boot sequence aan te passen. Vaak gebruikt u hiervoor een van de F-toetsen of de del-toets, afhankelijk van uw systeem. Zet het CD of DVD station op nummer 1 en de harde schijf op nummer 2. Plaats vervolgens de installatie CD of DVD in de drive.

Na het aanzetten of opnieuw opstarten van de computer volgt de vraag of u uw computer van de CD of DVD wil opstarten. U beantwoordt deze vraag met een druk op de Entertoets. Vervolgens gaat Windows Setup een aantal bestanden laden met een blauw scherm als achtergrond. Kies de gewenste optie uit het scherm dat volgt. In ons geval gaat het om een volledige installatie van Windows XP en dus kiezen we voor de eerste optie.
De gebruiksrechtovereenkomst kunt u nu met F8 bevestigen. Setup brengt nu de reeds geïnstalleerde versies van Windows in kaart. Het volgende scherm laat de huidige partitieverdeling zien. Indien gewenst zijn deze allemaal te formatteren en ook de grootte is te veranderen. Let op: als u uw bestanden (documenten, foto’s etc.) heeft bewaard op de tweede partitie, moet u deze absoluut niet verwijderen. U installeert dan Windows XP gewoon opnieuw op de bestaande systeempartitie.
  • Het verwijderen van een partitie vindt plaats door op ‘D’ en vervolgens op ‘L’ te drukken. Tijdens het proces ter verwijdering van de systeempartitie moet ter bevestiging nog een keer extra op Enter gedrukt worden.
  • Het creëren van een nieuwe partitie in de ongepartitioneerde ruimte vindt plaats door op de ‘C’ te drukken en vervolgens de gewenste grootte in te voeren. De maximumgrootte geeft de beschikbare ruimte voor de nieuwe partitie weer.
  • Wanneer u een bepaalde partitie heeft geselecteerd en u drukt op Enter, start de Windows XP installatie op die partitie.

Er zal nu gevraagd worden naar de wijze waarop u de partitie wil formatteren. U kunt hier kiezen voor een aantal opties, in de regel heeft ‘NTFS snel’ hier de voorkeur. Wat is het verschil tussen deze opties:
  • Snel formatteren; houdt in dat alle bestanden gewist worden. Deze zijn dus eventueel nog terug te halen met een speciaal recovery programma. Niet aanbevolen wanneer er bijvoorbeeld gegevens moeten worden gewist die privacygevoelig zijn.
  • FAT32 is het oude bestandsysteem om de harddisk in te delen. NTFS is de nieuwe technologie. FAT32 kan bijvoorbeeld geen bestanden aan die groter zijn dan 4 GB en kan geen partities creëren die groter zijn dan 32 GB.
Nu is de eigenlijke installatie van Windows XP gestart. In een MS-DOS achtige omgeving worden de bestanden gekopieerd. Dit kan eventjes duren. Na enige tijd wordt u gevraagd de computer opnieuw op te starten. Dit wordt na enkele seconden automatisch gedaan. Na het opstarten komt u in een omgeving die u stap voor stap door de installatie heen loodst. Bovendien staat de verwachte installatietijd aangegeven. Wel moet u ‘onderweg’ nog enkele instellingen invoeren.

  • Landinstellingen. De instellingen voor standaarden en notaties kunt u allemaal instellen op Nederlands indien dit nog niet gedaan is. Een veel gekozen optie voor de standaardinvoertaal en de geïnstalleerde services (toetsenbord) is Nederlands (Nederland) - Verenigde Staten (internationaal). Deze optie is achteraf nog te veranderen in het configuratiescherm.
  • Vervolgens is er de mogelijkheid om een naam in te voeren en eventueel een organisatienaam.
  • De productcode staat aangegeven op de sticker die vaak achterop/onderop de computer of laptop zit geplakt.
  • In het volgende venster kunt u de computernaam bepalen. Eventueel kunt u hier ook een administrator wachtwoord invoeren.
  • Het instellen van de datum en tijd spreekt voor zich en kan ook later aangepast worden.
  • De netwerkinstellingen kunt op standaardinstellingen laten staan, ook kunt u ervoor kiezen een en ander handmatig aan te passen.
  • In het volgende venster zijn werkgroep of domein gegevens in te voeren. U kunt in het eerste vak bijvoorbeeld de naam van uw thuisnetwerk invoeren (voor bijv. het delen van de printer of bestanden).

U computer wordt nu nogmaals opgestart. Indien nodig wordt nu ook de resolutie gecorrigeerd. U kunt nu stapsgewijs aan de hand van een wizard de instellingen van uw computer instellen. Automatische updates kunt u naar keuze wel of niet inschakelen. Hierna wordt de internetverbinding ingesteld. Deze instellingen kunt u naar eigen inzicht invoeren. Ook deze zijn later nog te veranderen. Vervolgens wordt de installatie afgerond.

Na de installatie…

Na de installatie doet u er verstandig aan snel een antivirus programma en een firewall te installeren. Daarna is het zaak om de programma’s die u wenst te gebruiken te installeren. Wellicht had u al uw gegevens op een tweede partitie opgeslagen, deze kunt u (indien nodig) nu terug kopiëren naar uw systeempartitie. Werkt enkele randapparatuur niet meer zoals het hoort? Download dan opnieuw de drivers. Bij geluidskaarten, videokaarten en (draadloze) netwerkkaarten komt dit probleem ook vaak voor na een nieuwe Windows installatie. Wellicht had u met een speciaal back-up programma (eerder in dit artikel genoemd) een back-up gemaakt van de drivers, dan kunt u deze nu eenvoudig terug zetten.

Gefeliciteerd met een schoon en snel werkend systeem waaraan u ongetwijfeld nog veel plezier zal beleven!
© 2008 - 2017 Paschja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Windows 7 (opnieuw) installerenWindows 7 (opnieuw) installerenWindows 7; het nieuwste besturingssysteem van Microsoft. Hoe moet dit nu geïnstalleerd worden en wat is er voor nodig? G…
Windows XP; systeemherstel, formatteren, activerenWindows XP; systeemherstel, formatteren, activerenWindows XP is een besturingssysteem ontwikkeld door Microsoft. De voorlopers zijn o.a. Windows ME, 98, 95, NT. Xp is geï…
Partities maken en beheren in WindowsPartities maken en beheren in WindowsOp Windows Vista is vaak kritiek geuit. Sommigen vragen zich af of je niet met de installatie moet wachten totdat de voo…
Partitioneren in Windows XPEen aparte opstartschijf maken in Windows XP is mogelijk door partities te gaan maken. Dit kan zijn omdat er maar 1 part…
Windows 7 installeren via upgrade of schone installatieWindows 7 installeren via upgrade of schone installatieWindows 7 het nieuwe, toch ook wel succesvolle besturingssysteem van Microsoft, ligt nu al een tijdje in de schappen. Ma…

Reageer op het artikel "Windows XP opnieuw installeren"

Reacties

Tim Verkaik, 25-02-2015 01:29 #15
Geachte heer of mevrouw,

Ik heb een vraag: Is het mogelijk om na een nieuwe installatie met de essentiële drivers en ms office, zonder verdere andere programma`s of bestanden, dus helemaal leeg en nieuw, zonder in contact geweest te zijn met internet met deze installatie, "zodat er geen virussen of andere ongewenste rommel", vanaf de harde schijf op een dvd of iets dergelijks te kopiëren en dan als je heel vlug een nieuwe installatie wilt direct vanaf dvd schoon weer op de harde schijf kunt zetten met alle gepersonaliseerde instellingen. Want met een nieuwe installatie ben je nogal lang bezig! Dus dvd erin 30 min wachten en alles zit er weer op een rijtje.
Want ik mag toch aannemen dat met een schone installatie alles toch op een rijtje op harde schijf moet staan, dus moet men dat ook in een keer over kunt zetten op het zelfde computer systeem, wat nog niet eens een vereiste is omdat ik een keer met de zelfde harde schijf zonder veranderingen van drivers een ander merk moederbord gemonteerd en opgestart heb en zeker 5 jaar echt zonder problemen verder gewerkt heb.

Met vriendelijke groet, Tim Verkaik.

Jorick, 17-08-2012 15:17 #14
Hallo ik wil mijn computer [windows xp home edition] opnieuw instaleren maar de productcode is er af wat moet ik nu doen?
als er geen oplossing is maakt niet uit want inmiddels hebben we al een nieuwe computer [windows7]

Ronald, 31-05-2012 13:03 #13
Hallo allemaal, ik wil Windows installeren op een computer waarop Ubutu is geïnstalleerd; een soort Linux volgens mij, maar de computer zegt mij dat hij niet kan installeren op de door mij aangegeven partitie of ik moet de partitie eerst verwijderen. Daarna zegt hij dat hij de partitie niet kan verwijderen omdat er eventueel hardwarematige configuraties kunnen worden verwijderd die het systeem mogelijk achteraf nodig zal hebben. Kan ik de partitie toch verwijderen om verder te gaan met de installatie?

Rowan, 27-04-2012 14:49 #12
Ik wil Windows er op nieuw opzetten maar er staat dat ik al een nieuwere versie heb van Windows xp en dat ik die moet verwijderen, maar ik kan nergens vinden hoe ik die moet verwijderen?

Info, 21-02-2012 18:16 #11
WIE kan me helpen? Ik wilde mijn 'oude' computer leegmaken en dan opnieuw XP erop zetten. Ik heb bovenstaande handleiding gevolgd, maar dan krijg ik een probleem. Setup kan geen vaste schijfstations vinden in uw computer. Weet iemand wat ik nu moet doen? Zie uit naar een reactie…

Ronald, 07-09-2011 16:38 #10
Om te beginnen, bedankt voor je uitleg! Heb me laptop en me pc zoals die ooit geweest zijn. Alleen nu heb ik een probleempje met een andere computer. Wanneer ik windows xp opnieuw installeer kom ik in de bios en dat gaat allemaal prima. Dan begint hij met het inladen van de gegevens met de bekende blauwe achtegrond. Onder in het scherm gaat alles prima. aan het eind kan ik net lezen gereed. Maar in plaats van dat hij naar het volgende scherm gaat, krijg ik blauw beeld met de melding: Dat er een probleem gevonden is en dat windows afgesloten zal worden om schade te voorkomen. Melding: 0x0000007B Als k hierop google word ik er niet wijzer van. Enig idee waar het probleem van dan komt en hoe ik dit kan verhelpen?

Rutger, 26-08-2011 18:30 #9
Na het formateren van mijn computer kan ik geen verbinding meer maken met het internet (kabel afkomend van een router). Weet iemand hiervan de mogelijke oorzaak, en hoe deze te verhelpen?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 27-08-2011
Wellicht zijn de drivers voor de netwerkkaart nog niet geïnstalleerd? Onder apparaatbeheer vind je de netwerkadapters, vanuit hier kun je proberen de drivers te updaten. Ook kun je online zoeken naar drivers voor jouw specifieke netwerkkaart.

Gsm, 05-04-2011 15:04 #8
Pas op met het deleten en opnieuw met Windows XP aanmaken van de C: partitie, wanneer deze niet met Windows XP zelf gemaakt is, maar met bijvoorbeeld een Western Digital Corp tool (van Acronis).
Eventuele tweede, derde enz partities kunnen beschadigd raken door de afwijkende partitie uitlijning die Windows XP op grote harde schijven hanteert.
Een back-up op een andere partitie van een schijf is dus niet echt veilig.
Schijfbeheer van Windows XP kan beter ook niet gebruikt worden voor het verwijderen of maken van partities. Gebruik liever de gratis versie van de EASEUS partitiebeheerder.
Partities, die per ongeluk kwijt geraakt zijn, kunnen hersteld worden met testdisk.

Bert, 13-03-2011 20:24 #7
Geweldige uitleg. Voordat ik alles uitvoer heb ik 1 vraag. Alle soft-en hardware geinstalleerd en aangesloten zijn legaal, geregistreerd en gecertificeerd. Als ik al deze stappen volg en Windows XP opnieuw installeer, heb ik dan weer een volledig nieuwe, schone harde schijf/computer zonder verborgen bestanden die zijn blijven hangen? Reactie infoteur, 16-03-2011
Dag Bert, als je overal goede backups van hebt, en goede installatie CD's, dun kun je de harde schijf helemaal formateren en opnieuw partitioneren, dan weet je zeker dat je overal vanaf bent. Succes!

Barry Martens, 22-04-2010 21:37 #6
Ik heb windows xp herinstalleert op mijn computer, maar iedere keer ik mijn computer terug opstart vraagt hij een aktivatiecode. Ik heb reeds gebeld naar microsoft en heb een code gekregen van 42 cijfers die ik heb ingevuld en op die wijze start mijn computer. Maar als ik terug de computer afsluit en terug opstart vraagt hij mij steeds deze code, als ik deze terug invul kan ik verder werken. Wat kan het probleem zijn en kan U mij raad geven?

J. van Dulken, 10-04-2010 18:55 #5
Ik wilde even laten weten dat ik erg blij ben met dit artikel. Ik moet volgende week een computer leegmaken en er opnieuw een schone xp installatie opzetten. Ik zal zeker veel hebben aan uw tips! Reactie infoteur, 10-04-2010
Dankjewel, altijd leuk om te horen!

Rob Smits, 30-11-2009 11:55 #4
Ik wil graag Windows XP opnieuw installeren, maar heb de CD rom niet omdat XP er al opstons toen ik hem kocht! Kan ik deze XP gratis van het internet downloaden en is dit veilig?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 30-11-2009
Probeer anders eens deze CD van vrienden, buren of collega's te lenen.
Downloaden is mogelijk, bijvoorbeeld op torrentsites, maar mogelijk niet legaal. Wanneer je een dergelijke OEM installatie CD download, brandt en installeert kun je hem met je eigen licensie activeren. In dit geval zul je (als alles goed gaat) hierna over een goed werkende windows versie beschikken.

Jules Heere, 28-09-2009 16:25 #3
Ik probeer op mijn wat oudere (7 jaar) PC die overigens perfect werkte een legale nieuwe versie van XP Professional met service pack 3 te installeren. De hele installatie lijkt prima te verlopen. Bijna aan het eind van de rit verschijnt het bericht: Windows zal de rssolutie automatisch aan passen. Windwos wordt gestart en "WELKOM"
Dan verschint er een bericht: moet geactiveerd worden. Dan verschijnt er een menu met de keus JA/Nee. Dus ik wil dan activeren. JA. En dan komt er een geheel lichtblauw scherm met alleen daarop de aanwijzer en volt er geen enkele reactie meer. Ik weet dat er dan eigenlijk een menu zou moeten verschijnen met wat vragen die ik zou moeten invullen, maar dat menu verschijnt dus NIET. Ik heb deze installatie een aantal keren opnieuw gedaan, maar geen enkel resultaat. Het scherm blijft leeg en niets kan meer? Wat te doen? Reactie infoteur, 28-09-2009
Dat is vreemd…

Ik neem aan dat het gaat om het activeren / registreren van windows bij microsoft? Wat gebeurd er als je voor nee kiest?

Willem, 24-01-2009 07:17 #2
Hallo ik heb een vraag ik ben host in dflw en nu ben ik mijn dao.dll 360 kwijt ik heb geprobeerd om het te install maar het geef elke keer error wat moet ik doen om deze dao dll weer terug te krijgen of moet ik whindows xp opnieuw install en zo ja raak ik niet mijn bestanden kwijt of wel mij systeen herstel doet het ook niet meer kan iemand mij zeggen wat ik moet doen. bedankt alvast willem Reactie infoteur, 24-01-2009
Hallo Willem,
sorry, maar hier kan ik je niet mee helpen. Wellicht dat systeemherstel een optie is. (configuratiesysteem > systeem)
Succes!

Jan, 02-10-2008 19:27 #1
Ik heb onlangs een nieuwe computer aangekocht van model acer aspire M3640+X223W met windows vista home premium een heeft CPU E2200 intel pentium dual--core met 3GB DDR2 memory met HDD van 320GB met drive super multi + nvidia8400 geforce (HDMI) zou die graag willen veranderen naar windows xp heb die veel liever dan vista is deze verandering mogelijk zelf te doen Reactie infoteur, 05-10-2008
Het schijnt mogelijk te zijn om XP middels de installatie CD te installeren. Vista moet dan vooraf verwijderd zijn. Echter, lang niet altijd verloopt de hele procedure vlekkeloos. Aanbevolen is om van tevoren op internet te zoeken naar enkele problemen die kunnen ontstaan tijdens de installatie, en hoe deze op te lossen. Ook is het soms lastig om binnen de nieuwe XP installatie de juiste drivers te vinden.

Infoteur: Paschja
Laatste update: 12-09-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 15
Schrijf mee!