InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Melding: Ongeldige boot ini

Melding: Ongeldige boot ini

Regelmatig komt het voor bij diverse mensen, de melding: ongeldige boot.ini. Wat houdt dit nu in en wat kan er aan gedaan worden? De boot.ini is een opstartbestand die er voor zorgt voor toewijzingen tijdens het opstarten en dus onmisbaar is in Windows XP. Hoe dit op te lossen leest u hieronder.

Foutbericht 'Ongeldige Boot.ini' of 'Windows kan niet worden gestart' bij het opstarten van de computer

Wanneer u de computer opstart nadat u het systeem hebt bijgewerkt naar Microsoft Windows XP, wordt een van de volgende foutberichten (of beide) weergegeven:

Ongeldige Boot.ini
Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand ontbreekt of is beschadigd:WindowsSystem32Hal.dll

Oorzaak
Dit probleem kan optreden als het bestand Boot.ini ontbreekt, beschadigd is of onjuiste vermeldingen bevat.

Oplossing
U kunt dit probleem oplossen door de computer op te starten vanaf de cd-rom met Windows XP, de herstelconsole te starten en vervolgens het bestand Boot.ini opnieuw samen te stellen met het hulpprogramma Bootcfg.exe. Ga hiervoor als volgt te werk:

1. Configureer de computer zodanig dat deze kan worden opgestart vanaf het cd-rom- of dvd-rom-station. Voor meer informatie hierover raadpleegt u de documentatie bij de computer of neemt u contact op met de fabrikant van de computer.

2. Plaats de cd-rom van Windows XP in het cd-rom- of dvd-rom-station en start de computer opnieuw op.

3. Druk op een toets om de computer opnieuw op te starten vanaf de cd-rom met Windows XP zodra het bericht 'Druk op een toets als u de computer vanaf cd-rom wilt opstarten' wordt weergegeven.

4. Druk in het scherm 'Welkom bij Setup' op R om de herstelconsole te starten.

5. Kies de installatie waartoe u toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op de computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.

6. Typ desgevraagd het beheerderswachtwoord en druk op ENTER.

7. Typ bootcfg /list bij de MS-DOS-prompt en druk op ENTER. De vermeldingen in het huidige bestand Boot.ini worden weergegeven.

8. Typ bootcfg /rebuild bij de MS-DOS-prompt en druk op ENTER. Met deze opdracht worden de vaste schijven van de computer doorzocht op installaties van Windows XP, Microsoft Windows 2000 en Microsoft Windows NT, waarna de resultaten worden weergegeven. Volg de aanwijzingen op het scherm om de Windows-installaties aan het bestand Boot.ini toe te voegen. Hieronder ziet u hoe u een installatie van Windows XP kunt toevoegen aan het bestand Boot.ini:
a. Als een bericht wordt weergegeven van de volgende strekking, drukt u op J:
Totaal aantal gevonden installaties van Windows: 1
C:Windows. Installatie aan de opstartlijst toevoegen? (Ja/Nee/Alle)

b. Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
Geef de identificatie voor opstarten op
Dit is de naam van het besturingssysteem. Typ in dit bericht de naam van het besturingssysteem en druk op ENTER. U typt hier Microsoft Windows XP Professional of Microsoft Windows XP Home Edition.

c. Er wordt een bericht weergegeven van de volgende strekking:
Geef de optie voor opstarten van het besturingssysteem op
Typ in dit bericht /fastdetect en druk op ENTER.

Opmerking De aanwijzingen op het scherm kunnen afhankelijk van de configuratie van de computer afwijken.

9. Typ exit en druk op ENTER om de herstelconsole te sluiten. De computer wordt opnieuw opgestart en de bijgewerkte opstartlijst wordt weergegeven wanneer u het besturingssysteem kunt kiezen waarmee u wilt opstarten.
© 2007 - 2017 Sparrow, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Windows 7 op je Mac installerenWindows 7 op je Mac installerenEen mooi design. Dat is wat de Mac systemen van Apple hebben, maar het besturingssysteem genaamd osX dat standaard gelev…
Boot Camp, een nieuwe sportEen nieuwe trend op het gebied van sport, is Boot Camp. Van deze sport is bewezen dat het helpt tegen overgewicht. Op zi…
Installeer Windows vanaf een USB-stickHeeft u een computer staan zonder dvd speler (of een netbook) en wilt u daar graag Windows 7 op installeren? Zet de Wind…
Boot kopen: Waarop letten bij het kopen van een boot?Wie wil er geen boot kopen in Nederland? Dit land heeft zoveel plassen en rivieren, die er gewoon om vragen om bevaren t…
Zelf een polyester boot of reparerenZelf een polyester boot of reparerenLees hier hoe je zelf een polyester boot kunt repareren. Het is helemaal niet moeilijk om zelf een polyster boot te repa…

Reageer op het artikel "Melding: Ongeldige boot ini"

Reactie

De Backer Daniel, 17-08-2010 11:54 #1
Vreemd dat ik iedere maand een probleem krijg met mijn PC XP
sedert enige tijd bij het opstarten krijg ik een BOOT INI ontbreekt melding doch de PC start gewoon door.
bij bekijken van mijn computer en eigenschappen opstart instellingen zie je dat het standaardbesturingsysteem blanco staat. Hier creeer ik een nieuw bestand zoals je die tekst kan terug vinden op het internet.
werkt dan terug normaal bij de opstart.
vreemd iedere keer dat maandelijks een beveiligings update van microsoft geinstalleerd is krijg ik die fout opnieuw.
vraag mij af indien daar de oorzaak zit?
groeten

Infoteur: Sparrow
Gepubliceerd: 30-01-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 1
Schrijf mee!