InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Afspeelproblemen met blu-ray-discs bij VLC oplossen

Afspeelproblemen met blu-ray-discs bij VLC oplossen

Afspeelproblemen met blu-ray-discs bij VLC oplossen Bezitters van blu-ray-discs die op hun pc of laptop de VLC-mediaspeler van VideoLAN hebben geïnstalleerd, zullen daarmee ongetwijfeld wel eens geprobeerd hebben om een blu-ray-disc af te spelen. Terwijl de pc of laptop toch echt een blu-ray-speler/brander heeft, blijkt er bij iedere blu-ray-disc steeds een foutmelding naar voren te komen. VLC ondersteunt wel degelijk blu-ray-discs, maar vanwege juridische redenen worden de zogenaamde AACS-bibliotheken en sleutels niet meegeïnstalleerd met VLC. Dit zijn de benodigde bestanden die handmatig in de juiste mappen moeten worden geplaatst.

Artikelindeling

De oorzaak van het blu-ray-afspeelprobleem bij de VLC-mediaspeler van VideoLAN

Vaak treedt bij het afspelen van een blu-ray-disc met de VLC-mediaspeler de volgende foutmelding op: "Deze blu-rayschijf heeft een bibliotheek voor AACS-decodering nodig, en uw systeem heeft dit niet.". De oorzaak hiervan is het ontbreken van bestanden die niet bij de installatie van de VLC-mediaspeler aanwezig zijn. Vanwege juridische overwegingen moet de gebruiker deze bestanden apart downloaden en handmatig in de juiste mappen plaatsen. De benodigde bestanden voor het herkennen van blu-ray-discs worden echter wel erkend door VideoLAN. De organisatie heeft er dan ook aandacht aan besteed via het forum en speciale hulppagina's op de VideoLAN-website.

De benodigde bestanden verkrijgen

De ontbrekende bestanden die nodig zijn voor het afspelen van blu-ray-discs zijn de zogenaamde 'Keys database' (sleutels databank) en de 'AACS (Advanced Access Content System) dynamic library' (AACS dynamische bibliotheek). Deze bestanden kunnen gratis van de website http://vlc-bluray.whoknowsmy.name/ worden gedownload. Voor gebruikers met een Windows-besturingssysteem is het belangrijk dat ze achterhalen of ze over een '32-bit'- of '64-bit'-versie van het besturingssysteem beschikken. Van het AACS dynamic library-bestand is namelijk een 32- of 64-bit-versie te downloaden. Gebruikers met een Mac OS X-besturingssysteem hoeven hier niet op te letten, maar moeten wel hun versie van het bestand downloaden.

Het plaatsen van de bestanden in Windows

Windowsgebruikers kunnen de volgende stappen nemen om blu-ray-discs af te spelen met de VLC-mediaspeler:
  1. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van de nieuwste versie van de VLC-mediaspeler (versie 2.2.4 op het moment van schrijven). Dit kan via een software-update of door de mediaspeler te downloaden van de VideoLAN-website en vervolgens te installeren op de pc of laptop.
  2. Ga naar de website http://vlc-bluray.whoknowsmy.name/ en download zowel de 'Keys database'- als de 'AACS dynamic library'-bestanden.
  3. Open in Windows de 'verkenner' en navigeer naar 'C:\Users\je gebruikersnaam op de pc of laptop\AppData'.
  4. Open vanuit 'AppData' de map genaamd 'Roaming' en maak daarin een nieuwe map met de naam 'aacs' (zonder de haakjes).
  5. Open de map 'aacs' en plaats daar het gedownloade bestand genaamd 'KEYDB.cfg' in.
  6. Open nu de C:\ schijf en open de map 'Program Files' (Program Files (86x) als je een 64-bit versie van Windows gebruikt).
  7. Zoek naar en open de map genaamd 'VideoLAN' en open vandaaruit de map genaamd 'VLC'.
  8. Plaats in de 'VLC' map het gedownloade bestand genaamd 'libaacs.dll'.
  9. De VLC-mediaspeler is nu klaar voor gebruik met blu-ray-discs!

Het plaatsen van de bestanden in Mac OS X

Mac OS X-gebruikers kunnen de volgende stappen nemen om blu-ray-discs af te spelen met de VLC-mediaspeler:
  2. Ga naar de website http://vlc-bluray.whoknowsmy.name/ en download zowel de 'Keys database'- als de 'AACS dynamic library'-bestanden. Let op dat je het AACS dynamic library-bestand voor een Mac OS X-besturingssysteem downloadt.
  3. Het gedownloade 'KEYDB.cfg' bestand plaats je (vanuit een opdrachtprompt) in '~/Library/Preferences/aacs/' (maak de map aacs aan als deze nog niet bestaat).
  4. Klik met de rechtermuisknop op de VLC-mediaspeler en kies 'Show package contents' (pakketinhoud weergeven). Plaats vervolgens het gedownloade 'libaacs.dylib'-bestand plaats in 'Contents/MacOS/lib/'.

Handmatige vervolgstappen voor het afspelen van blu-ray-disc's

In tegenstelling tot cd's en dvd's, kan de VLC-mediaspeler niet automatisch herkennen of de disc in de speler een blu-ray-disc is. Wanneer de blu-ray-disc in de speler zit moet je zelf het programma 'VLC media player' opstarten. Als de mediaspeler geopend is klik je rechtsboven op 'Media' en kies je in de lijst voor 'Schijf openen'. In het nieuwe venster selecteer je blu-ray en kun je klikken op de knop 'Afspelen'.

Nog steeds geen mogelijkheid om de blu-ray-disc af te spelen

Sommige blu-ray-disc's hebben een gesloten AACS library en kunnen daardoor helaas niet worden afgespeeld met de VLC-mediaspeler. Wanneer dit het geval is verschijnt de foutmelding: Blu-ray fout: Geen geldige verwerkingssleutel gevonden in AACS-configuratiebestand. Alleen blu-ray-disc's met een open AACS library kunnen met de VLC-mediaspeler worden afgespeeld.

Als je toch media op blu-ray-disc's met een gesloten AACS library wilt afspelen op een pc of laptop, dan moet je gebruik maken van commerciële mediaplayer-software. Let er bij de aanschaf wel op dat de software overweg kan met gesloten AACS libraries. Soms wordt er bij een interne- of externe blu-ray-speler voor de pc of laptop bepaalde software meegeleverd. Als je deze software nog hebt bewaard zou je kunnen controleren of er ook een mediaspeler bij zit.

Lees verder

© 2017 Lanceburton, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Windows op je Mac: microfoon & luidspreker fixHet is zeer gebruikelijk om op je Mac Windows te draaien. Maar dit levert soms nog wel eens wat compatibiliteit probleme…
Een cd, dvd of blu-ray brandenEen cd, dvd of blu-ray brandenData branden lijkt vaak moeilijker dan dat het is. Het zijn vaak even een paar weetjes die je moet weten. Een cd, dvd of…
WinZip: comprimeren van bestandenWinZip: comprimeren van bestandenJe hebt een enorm leuk feest achter de rug en wilt de foto's die gemaakt zijn dolgraag delen met je vrienden. Enthousias…
WinRAR, BIN/CUE en .001 bestanden openen (uitpakken)Sommige bestanden zijn zo groot dat u ze niet kunt downloaden of via e-mail kunt versturen. Daarom worden ze gecomprimee…
Wat zijn .Flac bestanden en hoe brand je deze op een CDWat zijn .Flac bestanden en hoe brand je deze op een CDJe zult vast wel eens gehoord hebben van de hoge kwaliteit muziek bestanden genaamd .FLAC In dit artikel leg ik uit wat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors / Pixabay
  • http://blog.bluray-player-software.com/play-blu-ray-freely-with-vlc-media-player/
  • http://www.techisky.com/how-to/play-blu-ray-with-vlc-media-player-in-windows8.html
  • Zelf getest en succesvol kunnen uitvoeren op een computer met Windows 10 (64-bits)
  • Uitgeprobeerd met verschillende Blu-ray-disc's

Reageer op het artikel "Afspeelproblemen met blu-ray-discs bij VLC oplossen"

Infoteur: Lanceburton
Gepubliceerd: 13-02-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!