InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Zo raak je je bestanden nooit meer kwijt!

Zo raak je je bestanden nooit meer kwijt!

Zo raak je je bestanden nooit meer kwijt! In het digitale tijdperk van nu, waar je een papierloze administratie- en kantoor hebt, en alles op je computer staat, kun je je niet veroorloven om je gegevens kwijt te raken! Back-ups, oftewel kopieën van je bestanden, maken is dus een must, maar hoe pak je dat nu aan?

Hoe maak je een back-up?

Om een back-up te maken van je bestanden, ga je als volgt te werk:
  1. Klik op “start” en dan “configuratiescherm”. In het configuratiescherm selecteer je “systeem en beveiliging”. Vervolgens klik je op “back-up maken en terugzetten”.
  2. Je kunt ook een back-up instellen via de wizard “back-up instellen”.
  3. Geef aan waar je je back-up wilt opslaan. Bij de “back-up locaties” vindt je een lijst met geschikte locaties. Het allerbeste is om hiervoor een externe locatie te gebruiken, zoals bijvoorbeeld een vaste schijf, een DVD of USB stick.
  4. Het back-up programma vraagt nu waar je een back-up van wilt maken en in het laatste venster kun je bepalen wanneer het systeem een back-up maakt, ofwel automatisch of op een moment die je zelf bepaalt.

Waarvan maak je een back-up?

In het back-up programma kun je kiezen voor twee verschillende manieren waar je een back-up van wilt maken:
  • Je kunt dit automatisch laten bepalen door Windows. Op deze manier worden de bibliotheken, het bureaublad en de standaard Windows mappen opgeslagen en er wordt een systeem kopie gemaakt.
  • Je kunt ook helemaal zelf bepalen waar je een back-up van wilt maken. Kies hier dan zelf de bestanden en mappen die je wilt veiligstellen en je kunt wederom kiezen om een systeemkopie te maken
Een systeemkopie zorgt ervoor dat, wanneer nodig, je systeem weer opnieuw aan de praat krijgt. Vergeet dus niet wanneer mogelijk een vinkje te zetten bij “systeemkopie opnemen van stations”.

Back-up terugplaatsen

Een back-up terugplaatsen gaat via het onderdeel “back-up maken en terugzetten” in het configuratie-scherm.
Klik bij het onderdeel “terugzetten” op “mijn bestanden terugzetten”. Zoek nu door middel van de "zoeken" of "bladeren" optie welke bestanden je terug wilt zetten en selecteer deze bestanden. Kies vervolgens "volgende" en kies waar de geselecteerde bestanden moeten worden teruggezet en kies "terugzetten".

Back-up van je Windows wachtwoord

Dit is handig wanneer je een wachtwoord gebruikt om je computer te starten en je deze niet kwijt wilt raken.Ga naar het configuratiescherm en kies “gebruikers-account en ouderlijk toezicht”. Kies nu voor het maken van een “wachtwoord-herstelschijf”, en de wizard wordt geopend. Volg de stappen in het wizard programma.
Gerelateerde artikelen
Partitioneren in Windows XPEen aparte opstartschijf maken in Windows XP is mogelijk door partities te gaan maken. Dit kan zijn omdat er maar 1 part…
Installeer Windows vanaf een USB-stickHeeft u een computer staan zonder dvd speler (of een netbook) en wilt u daar graag Windows 7 op installeren? Zet de Wind…
Windows 7 installeren via upgrade of schone installatieWindows 7 installeren via upgrade of schone installatieWindows 7 het nieuwe, toch ook wel succesvolle besturingssysteem van Microsoft, ligt nu al een tijdje in de schappen. Ma…
Windows 7 installerenWindows 7 installerenZoals veel mensen weten, is Windows 7 de opvolger van Windows Vista. Het besturingssysteem lost problemen op die de gebr…
Het herstellen van een computer onder Windows 7Het herstellen van een computer onder Windows 7Van welke prijsklasse ook, hoe gesofisticeerd ook, een computer kan altijd crashen waardoor u in de problemen komt. Dus…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zo raak je je bestanden nooit meer kwijt!"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!