InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Installeer Windows vanaf een USB-stick

Installeer Windows vanaf een USB-stick

Heeft u een computer staan zonder dvd speler (of een netbook) en wilt u daar graag Windows 7 op installeren? Zet de Windows installatie over op een USB-stick en installeer Windows 7 via USB!

Voordelen

Het gebruiken van een USB-stick heeft een aantal voordelen ten opzichte van een 'normale' installatie DVD. Ten eerste hoeft er geen dvd-drive aanwezig te zijn op de computer waar u Windows op wilt installeren, slechts een USB ingang. Hierdoor kunt u Windows dus ook gemakkelijk op bijvoorbeeld een netbook installeren. Daarnaast zal de installatie sneller verlopen. Een computer kan sneller lezen vanaf een USB-stick dan vanaf een dvd. Tot slot kunt u de USB-stick na de installatie weer hergebruiken voor eventuele andere doeleinden.

Benodigdheden

  • U heeft een USB-stick van minimaal 3GB nodig om een Windows 7 bootable USB-stick te maken.
  • U heeft een Windows 7 installatie dvd nodig en u moet deze kunnen afspelen in uw computer. (U kunt met WinToFlash ook installatie USB-sticks maken met WIndows XP, 2003, Vista, 2008 en 8. Hiervoor zal de benodigde ruimte op de USB-stick wel verschillen per versie.)

Minimale systeemvereisten WinToFlash

  • Pentium 233 MHz processor of sneller
  • 64 MB geheugen
  • 20 MB vrije ruimte op de harde schijf
  • Windows XP/2003/Vista/2008/7/8

Installatie

  1. Download WinToFlash (WinToFlash is gratis software waarmee u gemakkelijk een installatie USB-stick van Windows mee kunt maken.)
  2. Plaats de Windows 7 installatie dvd in uw computer en plug uw USB-stick in. (Let op: tijdens het creëren van de installatie USB-stick zal de gehele USB-stick worden geleegd. Maakt u eerst een back-up van uw bestanden.)
  3. Pak het gedownloade bestand uit en start WinToFlash.exe.
  4. Het kan zijn dat u een error krijgt ('WinToFlash DLP_NotFound'). U kunt deze error gerust negeren.
  5. In het scherm van WinToFlash klikt u op Window Setup Transfer Wizard.
  6. Klik op Next.
  7. Kies met de Select knoppen de locaties van de Windows 7 installatie dvd en de (lege) USB-stick.
  8. Kies Next.
  9. Accepteer de licentieovereenkomst en kies Continu.
  10. De USB-stick zal nu geprepareerd worden, alles zal worden gewist. Mocht u nog geen back-up van uw USB-stick hebben gemaakt, dan kunt u dat nu doen. Kies OK.
  11. De Windows 7 installatie dvd zal nu worden overgezet. Dit zal enige tijd in beslag nemen. Wanneer het overzetten klaar is kunt u klikken op Exit.

Opstarten vanaf USB-stick

Veel computer hebben tegenwoordig een optie om een boot menu te tonen tijdens het opstarten (bijvoorbeeld door op F8 of F12 te drukken), wanneer u in dit menu bent beland kunt u makkelijk uw USB-stick selecteren, waarna de Windows 7 installatie zal worden gestart. Mocht u geen optie hebben om een boot menu op te vragen, dan zal u instellingen moeten veranderen in de BIOS van uw systeem. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw systeem.
© 2011 - 2017 Waarten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Windows 7 installerenWindows 7 installerenZoals veel mensen weten, is Windows 7 de opvolger van Windows Vista. Het besturingssysteem lost problemen op die de gebr…
Windows 7 installeren via upgrade of schone installatieWindows 7 installeren via upgrade of schone installatieWindows 7 het nieuwe, toch ook wel succesvolle besturingssysteem van Microsoft, ligt nu al een tijdje in de schappen. Ma…
Parallels Desktop voor de MacParallels Desktop voor de MacWindows 7 op je Apple Macintosh gebruiken kan tegenwoordig op meerdere manieren. De twee meest gebruikte zijn het in het…
Windows op je Mac: microfoon & luidspreker fixHet is zeer gebruikelijk om op je Mac Windows te draaien. Maar dit levert soms nog wel eens wat compatibiliteit probleme…
Windows 7 (opnieuw) installerenWindows 7 (opnieuw) installerenWindows 7; het nieuwste besturingssysteem van Microsoft. Hoe moet dit nu geïnstalleerd worden en wat is er voor nodig? G…

Reageer op het artikel "Installeer Windows vanaf een USB-stick"

Infoteur: Waarten
Gepubliceerd: 13-10-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!