InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Het werken met tabs in Word

Het werken met tabs in Word

Voor veel mensen is het werken met tabs in een document abacadabra, toch is het niet moeilijk als je even de tijd neemt.

Over tabs

Wat is een tab? Een tab is een manier op de cursor te laten verspringen.
Waarvoor gebruiken we een tab? Een tab wordt gebruikt om tekst, getallen, woorden recht onder elkaar te krijgen.

Wat voor soort tabs kennen we? We kennen
  • de linkslijnende tab
  • de rechtslijnende tab
  • de centreer tab
  • de decimaal tab

Veel mensen gebruiken de spatie balk als ze zaken onder elkaar willen zetten, op het scherm ziet het er dan redelijk uit maar vaak als men het print, blijken de rijtjes toch rommelig te staan. Hoe komt dit nu? Dit heeft te maken met de breedte van de letter en het lettertype. Zo neemt een ‘w’ meer ruimte in dan een ‘i’. Een voorbeeld om het iets duidelijker te maken, het volgende rijtje is gemaakt met spaties

     Waarom
      Is
     Dit
     Rommelig?

Als je goed kijkt kan je zien dat de I niet recht onder de W lijkt te staan, toch zijn voor ieder woord exact 5 spaties gegeven. Om dit te vermijden werken we dus met tabs.

Soorten tabs

Linkslijnende tab
Een linkslijnende tab zorgt ervoor dat alle woorden / getallen links uitgelijnd worden d.w.z. dat alle eerste letters (cijfers) onder elkaar komen te staan.
Rechtslijnende tab
Een rechtslijnende tab zorgt ervoor dat alle woorden / getallen rechts uitgelijnd worden d.w.z. dat alle laatste letters (cijfers) onder elkaar komen te staan.
Centreer tab
Een centreer tab trekt een denkbeeldige lijn waarom heen de woorden / cijfers gecentreerd worden.
Decimaal tab
Deze wordt gebruikt voor het uitlijnen van getallen, hij zet namelijk alle komma’s in een lijn onder elkaar.
Voorbeeld van tabs:
In het voorbeeld zien we duidelijk dat het eerste rijtje met de eerste letter onder elkaar staat, zo staat het tweede rijtje met de laatste letter onder elkaar en het derde rijtje lijkt rommelig maar als we een lijn vanaf de ingestelde tab zouden trekken zien we dat alle woorden gecentreerd staan om deze lijn heen. In eht laatste rijtje staan de komma’s onder elkaar.

Instellen van Tabs

Tabs kunnen op twee manieren worden ingesteld:
  • Via Opmaak (Engels: Format) – Tabs (bovenin het Word scherm)
  • Via de liniaal

Boven het werkblad vinden we een liniaal, op deze liniaal staan cijfers, wanneer we géén tab instellen zal de cursor bij het indrukken van de Tab toets steeds één positie verspringen volgens de liniaal.

Het instellen van de liniaal gebeurt door op het icoontje links van de liniaal te klikken, door meerdere keren te klikken krijgt men de verschillende tabs te zien.

Men kiest links de gewenste tab en hierna klikt men met de muis op de liniaal op de positie waar men de tab wenst. Zo kunnen alle tabs ingesteld worden.

Als de tabs zijn ingesteld, blijven deze voor iedere volgende regel (enter) staan.

De andere manier om tabs in stellen gaat via het Opmaak – Tabs scherm, hier geeft men de liniaal postitie in en daarna kiest men voor het soort tab.

Wanneer men een overzicht met tabs heeft gemaakt maar de rijtjes staan niet naar wens of men wil een tab vervangen, dan is het belangrijk om te weten dat álle tekst welke betrekking heeft op een tab geselecteerd wordt. In het voorbeeld boven, stel dat we het eerste rijtje op een andere tabpositie willen, dan selecteren we alle vijf de regels en dan kan de tab in de liniaal ‘versleept’ worden naar een andere positie. Wanneer men alleen één regel selecteert zal de nieuwe tabpositie alleen op die regel van toepassing zijn en is het overzicht weer uit balans.
© 2007 - 2014 Bettyhores, gepubliceerd in Tips en tricks (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tabs - voor gitaar en basTABS zijn een soort codering van grepen, snaren, en fretten op een gitaar of basgitaar. Met TABS kunnen we makkelijk ons…
Microsoft Word – Handigheidjes om tijd te besparen!Microsoft Word is één van de meest gebruikte tekstverwerkingsprogramma's ter wereld. Toch heeft Word meer functies dan d…
Tips & trucs MS Word XPHandige weetjes voor het gebruik van MS Word. Snel tekst selecteren, opmaak kopiëren, wisselen tussen documenten, hoofdl…
Het toetsenbord: Sneltoetsen voor WordHet toetsenbord: Sneltoetsen voor WordHet toetsenbord biedt verschillende mogelijkheden bij het gebruiken van een computer. Zonder toetsenbord kan je moeilijk…
Tabs voor bekende gitaar nummers (intro's)Gitaar spelen is een oude kunst wat door een hoop mensen uitgeoefend wordt. Slechts weinig mensen weten het uiteindelijk…

Reageer op het artikel "Het werken met tabs in Word"

Reacties

Nathou, 21-10-2013 00:00 #3
Word en tabs gaat niet samen zoals het hoort te zijn. Na een enter vergeet ie de voorgaand ingestelde tab. Enige wat je hier aan kan doen is alle tabs aan het einde instellen of een vaste tab instellen in het menu.

Mw Frusti, 01-02-2010 11:26 #2
'Als de tabs zijn ingesteld, blijven deze voor iedere volgende regel (enter) staan.'
Dit werkt bij mijn pc op een of andere manier niet. Kan dit zijn omdat ik de tabs instel in een Word document waarop al standaard adresgegevens onder- en bovenaan de brief staan? Word wil die tab maar niet onthouden…
Mvg,

Jan Muylle, 29-11-2008 11:23 #1
Beste,
u spreekt over Microsoft Word alsof het altijd doet wat u wilt. Fijn voor u. Ik zal u de jarenlange frustratie met de 'Tab' en Shift-Tab toetsen (die soms gewoon omgekeerd werken zonder reden) besparen en focussen op 1 probleem:
Ik wil in een genummerde lijst (examenvragen) een tab maken die ver naar rechts staat, om het aantal punten bij elke vraag te kunnen schrijven (bv. /3 betekent dat die vraag op 3 punten staat). Ik definieer dan ook een tab bij "Opmaak" op 17,5 cm, rechts uitgelijnd. Soms, maar niet altijd (want logica en Word zijn volgens mij water en vuur), wordt de hele lijn opgeschoven naar rechts en daar is niets aan te doen! Ik heb al vanalles geprobeerd, schuiven met tabs op de meetlat enz. Kunt u een werkende procedure geven voor zoiets?
Bedankt,
Jan Muylle

Infoteur: Bettyhores
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 3
Schrijf mee!