InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Snel en gemakkelijk je PC opschonen

Snel en gemakkelijk je PC opschonen

Snel en gemakkelijk je PC opschonen Wanneer je bemerkt dat je computer behoorlijk trager begint te werken, wordt het tijd om je PC op te schonen. In drie eenvoudige stappen zorg je dat je PC weer sneller gaat werken.

Tijdelijke bestanden

Internet Explorer slaat, terwijl je aan het surfen bent, tijdelijke bestanden op op je computer. Het gaat hier om je geschiedenis van welke internetpagina’s je hebt bezocht. Wanneer je dit niet af en toe opschoont, zal de grote hoeveelheid opgeslagen tijdelijke bestanden invloed hebben op de snelheid waarmee je PC werkt. Deze tijdelijke bestanden zijn gemakkelijk handmatig te verwijderen. Wanneer je Internet Explorer opent, klik dan boven in het menu op “Extra”. Vervolgens kies je “Browsergeschiedenis verwijderen” en hierna op “Bestanden verwijderen”. Hierna zijn je tijdelijke internetbestanden gewist.

Programma’s

Hoe langer je je PC hebt, des te meer programma’s zullen er op je PC geïnstalleerd zijn. In de praktijk zul je echter van veel geïnstalleerde programma’s geen gebruik (meer) maken. Het is goed om eens in de paar maanden je computer te checken op programma’s die je niet gebruikt en deze vervolgens te verwijderen.
Open het Configuratiescherm en klik in dit scherm op “Software”. Je krijgt nu een lijst te zien met alle programma’s die op uw computer staan. Loop de lijst langs en kijk welke programma’s je niet meer gebruikt. Wanneer je een programma wilt verwijderen klik op de naam van het programma, er verschijnt nu een knop “Verwijderen” achter de naam van het programma. Wanneer je op “Verwijderen” klikt, start je de verwijderingsprocedure van het betreffende programma op.

Defragmenteren

De meeste bestanden worden in delen verspreid over de harde schijf opgeslagen. Wanneer je de harde schijf defragmenteert plaatst Windows alle stukjes van bestanden netjes bij elkaar. Probeer regelmatig te defragmenteren. Je bestanden blijven netjes geordend, waardoor je computer sneller werkt.
Ga voor het programma waar je mee kunt defragmenteren naar “Start”, via “Alle programma’s” naar “Bureauaccessoires”. Onder “Bureauaccessoires” ga je naar “Systeemwerkset” en vervolgens naar “Schijfdefragmentatie”. De computer zal nu gaan defragmenteren.

Wanneer bovenstaande handelingen regelmatig uitvoert, zal je merken dat je computer sneller blijft werken. Je kunt je computer op deze manier optimaal gebruiken.

Lees verder

© 2008 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Tips en tricks (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Windows 7 PC SchoonhoudenWindows 7 PC SchoonhoudenNu windows 7 een tijdje op de markt te verkrijgen is, hebben veel pc gebruikers dit besturingsysteem op hun computer sta…
Uw computer opschonen met CCleanerUw computer opschonen met CCleanerTegenwoordig zijn er veel programma’s te koop die, volgens de maker, uw computer kunnen versnellen. Een opschoon program…
Trage computer sneller makenTrage computer sneller makenWat zijn de oorzaken van een trage computer? Hoe kun je hem weer snel maken? Computers zijn meestal in het begin snel. M…
Computer schoonmaken: Gratis software voor opschonen van pcComputer schoonmaken: Gratis software voor opschonen van pcJe computer wordt trager en trager. Dat komt door overbodige files en oude software, nutteloze processen, je zoekgeschie…
Gratis virussen verwijderenGratis virussen verwijderenIn dit artikel wordt beschreven hoe alle virussen, cookies, overbodige bestanden, ongebruikte programma’s in één klap ve…

Reageer op het artikel "Snel en gemakkelijk je PC opschonen"

Reacties

Bryan, 04-02-2014 20:37 #2
Cisca natuurlijk kunnen virussen nog steeds binnen komen. je doet dit op je pc minder traag te maken. wanneer je geen virussen op je pc wilt moet je geen dingen downloaden van NIET betrouwbare sites.

Cisca, 07-08-2010 11:51 #1
Is dit afdoende voor mijn PC, of kunnen er toch nog virussen binnenkomen en je PC verknallen?

Infoteur: Ceetee
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Computergebruik
Reacties: 2
Schrijf mee!