InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Tips en trucs Windows XP deel twee

Tips en trucs Windows XP deel twee

Handige trucs binnen xp om het gebruik van je pc helemaal eigen te maken, er zijn er bergen van. In deze tips en truc's lees je onder andere hoe je je pc op slot kunt zetten voor nieuwsschierige handjes en ogen in twee klikken, hoe je je xp uiterlijk kunt veranderen in een modern design en de leesbaarheid van teksten op LCD schermen kunt verbeteren.

Leesbaarheid teksten op LCD schermen verbeteren

Als je vaker moeite hebt om de teksten te lezen op je LCD scherm dan heeft Windows XP een optie om de scherpte en de duidelijkheid van teksten e.d. te verbeteren. Deze optie heet "cleartype" en vind je als volgt: klik met je rechtermuisknop op je bureaublad en kies in het menu "eigenschappen", ga dan naar het tabblad "vormgeving" en klik rechtsonder in het scherm op "effecten". Bij het venster wat nu opduikt zet je de optie "randen en letters vloeiend op het scherm weergeven, en wel als volgt" aan door een vinkje in het vakje ervoor te zetten. Dit doe je door erop te klikken. Kies in het menu eronder "Cleartype" en klik daarna twee maal op OK om af te sluiten. Cleartype is nu ingeschakeld en die onduidelijke tekst op je LCD scherm zal nu beter te lezen te zijn.

Windows Xp effe snel op slot zetten

Als je kinderen hebt en thuis ijverig op de pc bent bezig geweest, of je wilt gewoon niet dat iemand aan je pc komt is er een functie waarmee je je pc snel opslot kunt zetten. Zodat nieuwsschierige ogen en handen thuis geen kans hebben en er niemand per ongeluk al je harde werk teniet doet. Om je pc op slot te zetten druk dan gelijktijdig de Windowstoets en de "L" in, Windows activeert dan je inlogscherm en alleen degene met het wachtwoord kan erin. Als je geen wachtwoord voor je pc hebt ingesteld, kun je op OK klikken om terug te gaan naar je bureaublad.

Wachtwoord instellen pc

Om voor bijv. de tip hierboven je wachtwoord in te stellen ga je linksonder naar start, klikt op configuratiescherm en dan op "gebruikersaccounts". Klik op je account en kies dan de optie "een wachtwoord instellen". Geef het wachtwoord op wat je wilt gebruiken en daarna nogmaals ter bevestiging, om zeker te weten dat je niet per ongeluk fout getypt hebt. Geef je geheugensteuntje op, dat kan van alles zijn bijv. je favoriete voetbalclub of je moeders achternaam. Klik daarna op "wachtwoord maken". Je krijgt de vraag: "wilt u van uw bestanden en mappen, persoonlijke bestanden en mappen maken", maak je keuze. Dit kan even duren dus eventjes geduld hebben en dan is ie zo klaar. Je wachtwoord is ingesteld en je zult dan ook in het vervolg bij de start van Windows om je wachtwoord gevraagd worden. Wanneer je dit toch wel irritant vindt dan kun je je wachtwoord uitzetten door in de gebruikersaccounts op je account te klikken en daarna op "wachtwoord verwijderen". Klik OK om te bevestigen en je wachtwoordbeveiliging is weer weg.

Verruil het saaie uiterlijk van je Windows XP voor een frisse moderne look

XPize is een handig programma waarmee je het uiterlijk van je xp kunt veranderen, tot op het bootscreen toe. Je kunt met dit programma onder andere veranderen:
  • je bootscreen
  • de icoontjes
  • de taakbalk
  • het startmenu
  • snelmenu's
  • de screensaver
  • muisaanwijzer (pijltje)
  • windows venster
Download XPize hier, je moet XPize 4.7 hebben. Klik op de eerste vrije "mirror"om het programma te downloaden en installeer daarna het programma. Klik in het installatievenster de optie om je huidige instellingen te onthouden en terug te zetten na deïnstallatie aan. Als je dan om wat voor reden dan ook terug wilt naar je oude instellingen, deïnstalleer dan XPize. Na deïnstallatie worden je instellingen automatisch teruggezet. Kies na installatie de veranderingen die je wilt en je pc uiterlijk is weer opgefrist.

Hulp op afstand

XP heeft de optie om "hulp op afstand "standaard ingeschakeld staan. De handigheid van deze optie is dat als je pc softwarematig niet goed zit en je kent iemand die em kan maken, deze persoon em dan thuis vanaf zijn eigen pc kan maken. Mits hij of zij natuurlijk de poorten kent (waar iedereen met een goede poortscanner zo achter is) kan diegene op dat moment op zijn pc de inhoud van jouw pc bekijken en em eventueel maken. Het negatieve van deze optie is dat iedereen met genoeg kennis van pc's ook zo de inhoud van jouw pc kan bekijken. Daar gaat je privacy. Uitschakelen van "hulp op afstand" doe je zo: klik met je rechtermuisknop op "deze computer" en dan op "eigenschappen". Kies het tabblad "verbindingen van buiten af". Klik op de vinkje voor de regel "hulp op afstand mag vanaf deze computer worden gestart om de optie uit te zetten, daarna op "toepassen" en als laatste op OK. Voila, geen nieuwsschierige ogen meer via deze weg. Wil je hulp op afstand weer aanzetten, klik dan op het vakje voor diezelfde regel om em weer aan te vinken. Op toepassen klikken en daarna op OK. Hulp op afstand kan dan weer gebruikt worden.

Taakbalk verplaatsen

Als je het wel erg vervelend vind om je taakbalk onderin je pagina te hebben staan, kun je deze gemakkelijk op een andere plaats zetten. Dit doe je zo: Kijk eerst of je taakbalk vergrendeld is door met je rechtermuisknop op de taakbalk te klikken. Staat er een vinkje voor de regel "taakbalk vergrendelen", ontgrendel deze optie dan door op het vinkje voor de regel te klikken. De rest is simpel, sleep met je muis de taakbalk naar de plek die jou het beste uitkomt. De taakbalk zal zich dan automatisch naar de door jou uitgekozen plek verplaatsen.

Mappen openen met enkele klik

Standaard openen in Windows XP mappen en programma's automatisch door te dubbelklikken op de desbetreffende map of snelkoppeling op het bureaublad. Als je één klik meer dan genoeg vind, kun je dat gemakkelijk instellen door eerst op een willekeurige map te dubbelklikken. Ga dan boven in het menu naar "extra" en klik op "mapopties". Blijf in het tabblad "algemeen" en kijk of er voor de regel "algemene taken in mappen weergeven" een gekleurd bolletje staat, deze moet aan staan. Zet de regel "openen bij eenmaal klikken, selecteren bij aanwijzen)" aan door op het lege rondje ervoor te klikken en klik dan op toepassen en als laatste op OK. Als je nu één keer op een map of snelkoppeling klikt opent ie zich meteen.

Indexering uitzetten

Als je niet zo vaak gebruik maakt van de XP zoekfunctie, kun je de indexeringsservice op je schijven net zo goed uitzetten. Onder het mom "alle kleine beetjes helpen" win je hiermee weer een aantal seconden snelheid op je harde schijven. De zoekfunctie zelf zal wat langzamer zijn met zoeken, maar voor de rest win je hiermee alleen maar een beetje extra snelheid. Uitzetten van de indexeringsservice gaat als volgt, ga naar "deze computer" en klik met de rechtermuisknop op de harde schijf waarvan je de indexering uit wilt zetten. Klik op eigenschappen en zet in het scherm dat op komt deze functie uit door op het vinkje voor de regel "deze schijf indexeren om zoekacties te versnellen" te klikken. Klik op "toepassen"en vervolgens op OK om af te sluiten.

Windows XP sneller afsluiten

Als je haast hebt en snel weg moet duurt het afsluiten van XP soms voor het gevoel eeuwenlang. Om het iets sneller te laten gaan kun je tijdens de normale afsluitprocedure de CTRL toets ingedrukt houden. Denk eraan op te letten of je programma's al zijn afgesloten voor je op de CTRL toets drukt.

Alt codes

Als je in een bestand (text, word enz.) met links "Alt" ingedrukt houd en vervolgens rechts op één van de cijfers in het numerieke toetsenbord drukt, zul je merken dat als je de toetsen loslaat je een vreemd tekentje wordt weergegeven. Probeer het maar eens, druk met links op "Alt" en typ dan rechts "0174" achter elkaar in. Als je de alt toets loslaat komt er ® te staan. Zo zijn er bergen alt codes met de daarbij behorende tekentjes, je weet nooit wanneer je je weer te pletter zoekt naar dat ene tekentje zoals bijv. een kruisje als iemand gestorven is, of de ß (ringel-S ) als je veel in het duits communiceert. Hier staan er alvast een aantal, klik op het plaatje om te vergroten:
© 2008 - 2014 Msmedia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sims 3: cheat codes, tips en trucsSims 3: cheat codes, tips en trucsDe Sims is een van de meest gespeelde spellen op de PC. Als je op zoek bent naar cheat codes voor de Sims 3 is hier een…
On screen toetsenbordEen leuke tip en iets wat verborgen zit in Windows. Altijd leuk om dit soort dingen naar boven te brengen.
Windows 7: 120 dagen trial i.p.v. 30 dagenWindows 7: 120 dagen trial i.p.v. 30 dagenNet als bij Windows Vista is het ook mogelijk om bij Windows 7 de trial versie die normaal 30 dagen meegaat te verlengen…
Viewsonic Viewpad 10(s) tabletDe Viewpad van Viewsonic is een tablet. Deze tablet heeft een multi-touch 1024x600 LCD 10.10 inch scherm en is ontworpen…
Parallels Desktop voor de MacParallels Desktop voor de MacWindows 7 op je Apple Macintosh gebruiken kan tegenwoordig op meerdere manieren. De twee meest gebruikte zijn het in het…

Reageer op het artikel "Tips en trucs Windows XP deel twee"

Infoteur: Msmedia
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!