InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Tips en trucs Windows XP

Tips en trucs Windows XP

Om je Windows XP helemaal naar je eigen wens en behoeftes in te stellen, zijn er bergen tips en trucs die je kunt gebruiken om alles een stuk gemakkelijker te maken in het dagelijkse gebruik. Om het gemakkelijk en overzichtelijk te houden zijn hier alvast de eerste paar tips.

Geef je mappen een ander kleurtje

Rainbow folders is een handig gratis programma waarmee je al je mappen in windows van kleur kunt veranderen. Heel handig voor diegene die het bureaublad vol hebben staan met van alles en nog wat. Zo kun je je windows mappen herorganiseren door bijv je werk anders te kleuren dan je privemappen. Het maakt je anders o zo volle bureaublad meteen een stuk overzichtelijker, en het ziet er een stuk vrolijker uit.

Cache legen

Als je bij bepaalde websites de foutmelding krijgt dat de website niet gevonden is terwijl andere sites wel gevonden worden, terwijl je zeker weet het juiste adres te hebben gebruikt, dan kan het zijn dat het cache van je pc gevuld is met oude gegevens. Je kunt het cache legen met een commando bij uitvoeren. Ga linksonderin naar start en klik op uitvoeren. Typ in het venster dat opduikt de opdracht: ipconfig /flushdns. Druk op enter en wacht eventjes tot ie klaar is. Alle oude cache gegevens zijn nu verwijderd.

Mijn afbeeldingen en mijn muziek snelkoppelingen uit menu Start verwijderen

Als je net als ik voor je muziek en afbeeldingen eigen mappen hiervoor op het bureaublad hebt staan, heb je deze twee snelkoppelingen niet nodig. Je kunt ze echter niet met je rechtermuisknop verwijderen zoals andere snelkoppelingen.
Klik met de rechter muisknop linksonderin op start en klik in het snelmenu dat verschijnt op eigenschappen. Kies vervolgens bij "Menu Start" op aanpassen. Kies in het venster dat opkomt het tabblad geavanceerd. Zet bij de optie " Deze items in het menu Start weergeven" onder Mijn Afbeeldingen en Mijn Muziek de optie op "Dit onderdeel niet weergeven" door op het rondje voor de regel te klikken. Klik daarna op OK, toepassen en nogmaals op ok om de dialoogvensters te sluiten.

Met het opstarten van Windows XP geen welkoms venster weergeven

Als je als enige persoon gebruikt van je systeem en geen wachtwoord gebruikt, is het niet nodig om met het opstarten het welkomstscherm met wachtwoord vraag te laten zien. Om dit te veranderen doe je het volgende: Ga linksonderin naar Start en ga naar configuratiescherm. Klik op "gebruikersaccounts". Klik op de onderste mogelijkheid " De manier waarop gebruikers zich aan en afmelden wijzigen". Zet de optie "het welkomstvenster gebruiken" uit door links voor de regel op het vinkje te klikken. Klik daarna op opties toepassen en start je pc opnieuw op. Het welkomsvenster zal nu niet meer opduiken als je Windows xp opstart.

Wachtwoord hersteldiskette

Zodra je in Windows XP en zeker in de Home Edition een wachtwoord op je gebruikersnaam zet, is het verstandig om een wachtwoord hersteldiskette te maken. Iedereen die op jou pc inlogt met administrator rechten kan namelijk je wachtwoord veranderen. Ga linksonderin naar start, klik op configuratiescherm en daarna op gebruikersaccounts. Klik éénmaal op jouw account en klik links op Wachtwoord niet vergeten. Hiermee start u de Wizard Vergeten wachtwoord op, doorloop deze om een Wachtwoordhersteldiskette aan te maken. Als je wachtwoord ooit om wat voor reden dan ook plotseling verandert is kun je je wachtwoordinstellingen hiermee resetten.

Klikgeluidje Internet explorer verwijderen

Als je aan het surfen bent op het internet en je klikt op een (hyper)link dan hoor je steeds een irritant kort klikgeluidje. Als je veel surft en toch je luidsprekers gewoon aan wilt houden, dan is dat knap irritant. Met de volgende actie in het Windows register kun je dit klikgeluidje uitschakelen. Let op: maak altijd eerst een herstelpunt met systeemherstel als je in het Windows register wijzigen gaat doorvoeren. Heb je dat gedaan, doe dan het volgende: Ga linksonderin naar start en klik dan op "uitvoeren". Typ in het venster dat opkomt de opdracht Regedit en klik op OK. Kies in de Register-editor HKEY_CURRENT_USER klik dan op "AppEvents" daarna "schemes" dan op "Apps". Kies daar " Explorer " en als laatste klik je op "Navigating". Onder deze sleutel vindt u twee subsleutels, genaamd .Current en .Default. Verwijder de map .Current en sluit de Register-editor. Herstart Internet Explorer en het klikgeluidje is verdwenen.

Muispijltje aanpassen

Als je wat minder ziet of een kleiner beeldscherm hebt kan het zijn dat je moeite hebt met het volgen van je muispijltje.
Je kunt in dat geval je muis aanpassen zodat ie een staartje krijgt. Hij is dan gemakkelijker te zien waardoor je dus niet meer zo snel last van je ogen krijgt door het zoeken naar je pijltje. Ga linksonderin naar start en ga naar configuratiescherm. Klik op muis en ga naar het tabblad "opties voor de aanwijzer". Bij het gedeelte "zichtbaarheid" klik je het vinkje bij "aanwijzer verbergen tijdens typen" aan door in het lege vakje te klikken. Met het schuifbalkje erboven kun je de lengte van de staart (het aanwijzerspoor) bepalen. Klik daarna op ok en voila je muis heeft een staartje.

In noodgevallen je toetsenbord als muis gebruiken

Stel dat je draadloze muis hebt en de batterijen raken leeg, of de draadloze muis werkt om de een of andere reden niet.
Dan is er toch nog een manier om tijdelijk even met je toetsenbord verder te kunnen. Dit werkt dan via het numerieke gedeelte aan de rechterkant van je toetsenbord. Om dit in te stellen doe je als volgt: klik linksonder op start en ga naar configuratiescherm. Links staat categorieweergave, klik daarop en ga naar toegankelijkheidsopties. Kies het tabblad muis en vink "muistoetsen gebruiken" aan door op het lege vakje voor de regel te klikken. Als je op instellingen klikt kun je zien wat je sneltoetsen i.p.v de muis zijn en die eventueel veranderen als je wilt. Wanneer je klaar bent op toepassen klikken en daarna op ok. Je kunt nu met de door jou gekozen toetsen je muisfuncties bedienen.

Bureaublad opruimen

Heb je net als ik door de loop der tijd heel wat mappen en snelkoppelingen verzameld op je bureaublad, dan weet je dat je de helft ervan zelden of nooit gebruikt. Je kunt natuurlijk alle snelkoppelingen die je niet gebruikt, verwijderen van je bureaublad maar dat kan erg veel werk zijn als je bureaublad bomvol staat. Windows XP heeft een gemakkelijke functie die de niet of nauwelijks gebruikte snelkoppelingen opruimt in een map op je bureaublad. Die map kun je desgewenst daarna verwijderen. Zo kom je gemakkelijk van je ongebruikte snelkoppelingen af. Ga links onder naar start en klik op configuratiescherm, kies links in het scherm klassieke weergave en ga naar "beeldscherm". Ga naar het tabblad "bureaublad" en klik onderin op "bureaublad aanpassen". In het venster dat nu opduikt klik je onderaan "bureaublad nu opruimen" aan en de wizard bureaublad opruimen zal opstarten. Volg de aanwijzingen in het scherm en klik op OK om af te sluiten. Er staat nu een map die "ongebruikte snelkoppelingen" heet op je bureaublad. Je kunt em bewaren maar als je em wilt verwijderen klik je met je rechtermuisknop op de map en daarna op "verwijderen". Klik op ja om het verwijderen te bevestigen.

Bureaublad (tijdelijk) legen

Als je vaker foto-, video- of powerpointpresentatie wilt laten zien op een grote tv of een projectiescherm zul je zien dat het niet erg netjes uitziet als jouw bomvolle bureaublad er tussendoor prijkt. Als je al die mappen en snelkoppelingen even niet wilt zien op je bureaublad, doe je het volgende: klik met je rechtermuisknop op je bureaublad en kies "pictogrammen schikken op" en klik dan op het vinkje voor de regel "bureaublad weergeven" om je bureaublad tijdelijk onzichtbaar te maken. Je kunt nu je beelscherminstellingen aanpassen om op je tv of projectiescherm je presentatie te bekijken of laten zien aan vrienden, bekenden of klanten zonder dat je bureaublad irritatie opwekt. Om je bureaublad daarna terug te krijgen vink je diezelfde regel weer aan door erop te klikken. Voila je bureaublad is weer zichtbaar.

Raw formaat foto's bekijken met pro-photo tools

Raw image thumbnailer and viewer is een handige toevoeging van microsoft aan je xp pakket. Hiermee kun je via Windows verkenner je foto's bekijken met rawformaat, minivoorbeelden van de foto en extra informatie over de gemaakte foto bekijken i.p.v. alleen maar een lijst met namen die door je fotocamera zijn toebedeeld. Download Raw image thumbnailer and viewer hier Installeer het programma en je bent klaar om je foto's met uitgebreidere informatie te bekijken.

Geschiedenis Ctrl+V achterhalen

Als je benieuwd bent naar wat je allemaal hebt geknipt en geplakt met Ctrl + C (knippen) en Ctrl + V (plakken) zit in het Windows XP het programma "plakboeken"verstopt. Om plakboeken te gebruiken klik je linksonder op "start" en daarna op "uitvoeren". Typ in het venster dat opkomt de opdracht Clipbrd . Plakboeken start op en je kunt de bekijken wat je allemaal geknipt en geplakt hebt. Wil je dit als bestand opslaan dan kan dat ook. Ga linksboven naar "bestand" en klik dan op "opslaan als", kies de map waar je het bestand wilt opslaan en klik op opslaan.

Sneltoetsen Windows XP

Ben je ook zo iemand die liever met z'n toetsenbord werkt dan met zijn muis, dan heeft Windows XP verschillende sneltoetsen om gemakkelijk met je toetsenbord die functies te vervangen. Werkt als je eraan gewend bent erg prettig. De meeste zijn hier onder opgenoemd. Probeer het maar eens.

De windowstoets staat rechts naast ctrl op je toetsenbord, hij ziet eruit als 4 kleine vlaggetjes bij elkaar.
  • windowstoets = Menu start weergeven of verbergen
  • windowstoets + Break = Systeemeigenschappen weergeven
  • windowstoets + D = Bureaublad weergeven
  • windowstoets + E = Deze computer openen
  • windowstoets + F = een bestand, map of bijv mp3 zoeken in je systeem
  • windowstoets + M = Alle vensters minimaliseren
  • windowstoets + R = Uitvoeren openen
  • windowstoets + F1 = Windows help weergeven
  • Windowstoets + shift + M = Grootte herstellen van de geminimaliseerde vensters
  • Windowstoets + U = het hulp programmabeheer openen.

  • Ctrl + A = Alles selecteren
  • Ctrl + B = Tekst vetmaken
  • Ctrl + C = Kopiëren
  • Ctrl + I = Tekst Cursief maken
  • Ctrl + O = Open een bestand
  • Ctrl + S = Opslaan
  • Ctrl + U = Tekst onderstrepen
  • Ctrl + V = Plakken
  • Ctrl + X = Knippen
  • Ctrl + Z = Ongedaan maken
  • Ctrl + Esc = Activeer startmenu
  • Ctrl + F4 = Sluit alle documenten of op dat moment geopende webpagina's

  • Alt + Enter = Eigenschappen weergeven van item
  • Alt + F4 = Toepassing afsluiten
  • Alt + Spatiebalk = Snelmenu voor item openen
  • Alt + Tab = Schakel tussen geopende items als je met diverse dingen tegerlijktijd bezig bent

  • Shift + Delete = Item definitief verwijderen zonder dat het in de prullenbak beland
  • Shift + F10 = Snelmenu voor de geselecteerde map weergeven ipv steeds op je rechtermuisknop te moeten klikken
  • Shift inhouden Voorkomt dat een cd auto opstart

  • F1 = Help functie
  • F2 = Hernoemen
  • F3 = Zoeken
  • F4 = Adresbalk in Internet Explorer openen
  • F5 = Vernieuwen
  • F6 = Scherm elementen
  • F10 = Bestand taakbalk activeren

  • Esc = Taak annuleren
  • Tab = Schakelen in een item zoals bijv. een website die je aan het bekijken bent
  • Delete = Verwijderen van het door jou aangeklikte bestand of map

Leesbaarheid teksten op LCD schermen verbeteren

Als je vaker moeite hebt om de teksten te lezen op je LCD scherm dan heeft Windows XP een optie om de scherpte en de duidelijkheid van teksten e.d. te verbeteren. Deze optie heet "cleartype" en vind je als volgt: klik met je rechtermuisknop op je bureaublad en kies in het menu "eigenschappen", ga dan naar het tabblad "vormgeving" en klik rechtsonder in het scherm op "effecten". Bij het venster wat nu opduikt zet je de optie "randen en letters vloeiend op het scherm weergeven, en wel als volgt" aan door een vinkje in het vakje ervoor te zetten. Dit doe je door erop te klikken. Kies in het menu eronder "Cleartype" en klik daarna twee maal op OK om af te sluiten. Cleartype is nu ingeschakeld en die onduidelijke tekst op je LCD scherm zal nu beter te lezen te zijn.

Windows Xp even snel op slot zetten

Als je kinderen hebt en thuis ijverig op de pc bent bezig geweest, of je wilt gewoon niet dat iemand aan je pc komt is er een functie waarmee je je pc snel opslot kunt zetten. Zodat nieuwsschierige ogen en handen thuis geen kans hebben en er niemand per ongeluk al je harde werk teniet doet. Om je pc op slot te zetten druk dan gelijktijdig de Windowstoets en de "L" in, Windows activeert dan je inlogscherm en alleen degene met het wachtwoord kan erin. Als je geen wachtwoord voor je pc hebt ingesteld, kun je op OK klikken om terug te gaan naar je bureaublad.

Wachtwoord instellen pc

Om voor bijv. de tip hierboven je wachtwoord in te stellen ga je linksonder naar start, klikt op configuratiescherm en dan op "gebruikersaccounts". Klik op je account en kies dan de optie "een wachtwoord instellen". Geef het wachtwoord op wat je wilt gebruiken en daarna nogmaals ter bevestiging, om zeker te weten dat je niet per ongeluk fout getypt hebt. Geef je geheugensteuntje op, dat kan van alles zijn bijv. je favoriete voetbalclub of je moeders achternaam. Klik daarna op "wachtwoord maken". Je krijgt de vraag: "wilt u van uw bestanden en mappen, persoonlijke bestanden en mappen maken", maak je keuze. Dit kan even duren dus eventjes geduld hebben en dan is ie zo klaar. Je wachtwoord is ingesteld en je zult dan ook in het vervolg bij de start van Windows om je wachtwoord gevraagd worden. Wanneer je dit toch wel irritant vindt dan kun je je wachtwoord uitzetten door in de gebruikersaccounts op je account te klikken en daarna op "wachtwoord verwijderen". Klik OK om te bevestigen en je wachtwoordbeveiliging is weer weg.

Verruil het saaie uiterlijk van je Windows XP voor een frisse moderne look

XPize is een handig programma waarmee je het uiterlijk van je xp kunt veranderen, tot op het bootscreen toe. Je kunt met dit programma onder andere veranderen:
  • je bootscreen
  • de icoontjes
  • de taakbalk
  • het startmenu
  • snelmenu's
  • de screensaver
  • muisaanwijzer (pijltje)
  • windows venster

Download XPize. Klik op de eerste vrije "mirror"om het programma te downloaden en installeer daarna het programma. Klik in het installatievenster de optie om je huidige instellingen te onthouden en terug te zetten na deïnstallatie aan. Als je dan om wat voor reden dan ook terug wilt naar je oude instellingen, deïnstalleer dan XPize. Na deïnstallatie worden je instellingen automatisch teruggezet. Kies na installatie de veranderingen die je wilt en je pc uiterlijk is weer opgefrist.

Hulp op afstand

XP heeft de optie om "hulp op afstand "standaard ingeschakeld staan. De handigheid van deze optie is dat als je pc softwarematig niet goed zit en je kent iemand die em kan maken, deze persoon em dan thuis vanaf zijn eigen pc kan maken. Mits hij of zij natuurlijk de poorten kent (waar iedereen met een goede poortscanner zo achter is) kan diegene op dat moment op zijn pc de inhoud van jouw pc bekijken en em eventueel maken. Het negatieve van deze optie is dat iedereen met genoeg kennis van pc's ook zo de inhoud van jouw pc kan bekijken. Daar gaat je privacy. Uitschakelen van "hulp op afstand" doe je zo: klik met je rechtermuisknop op "deze computer" en dan op "eigenschappen". Kies het tabblad "verbindingen van buiten af". Klik op de vinkje voor de regel "hulp op afstand mag vanaf deze computer worden gestart om de optie uit te zetten, daarna op "toepassen" en als laatste op OK. Voila, geen nieuwsschierige ogen meer via deze weg. Wil je hulp op afstand weer aanzetten, klik dan op het vakje voor diezelfde regel om em weer aan te vinken. Op toepassen klikken en daarna op OK. Hulp op afstand kan dan weer gebruikt worden.

Taakbalk verplaatsen

Als je het wel erg vervelend vind om je taakbalk onderin je pagina te hebben staan, kun je deze gemakkelijk op een andere plaats zetten. Dit doe je zo: Kijk eerst of je taakbalk vergrendeld is door met je rechtermuisknop op de taakbalk te klikken. Staat er een vinkje voor de regel "taakbalk vergrendelen", ontgrendel deze optie dan door op het vinkje voor de regel te klikken. De rest is simpel, sleep met je muis de taakbalk naar de plek die jou het beste uitkomt. De taakbalk zal zich dan automatisch naar de door jou uitgekozen plek verplaatsen.

Mappen openen met enkele klik

Standaard openen in Windows XP mappen en programma's automatisch door te dubbelklikken op de desbetreffende map of snelkoppeling op het bureaublad. Als je één klik meer dan genoeg vind, kun je dat gemakkelijk instellen door eerst op een willekeurige map te dubbelklikken. Ga dan boven in het menu naar "extra" en klik op "mapopties". Blijf in het tabblad "algemeen" en kijk of er voor de regel "algemene taken in mappen weergeven" een gekleurd bolletje staat, deze moet aan staan. Zet de regel "openen bij eenmaal klikken, selecteren bij aanwijzen)" aan door op het lege rondje ervoor te klikken en klik dan op toepassen en als laatste op OK. Als je nu één keer op een map of snelkoppeling klikt opent ie zich meteen.

Indexering uitzetten

Als je niet zo vaak gebruik maakt van de XP zoekfunctie, kun je de indexeringsservice op je schijven net zo goed uitzetten. Onder het mom "alle kleine beetjes helpen" win je hiermee weer een aantal seconden snelheid op je harde schijven. De zoekfunctie zelf zal wat langzamer zijn met zoeken, maar voor de rest win je hiermee alleen maar een beetje extra snelheid. Uitzetten van de indexeringsservice gaat als volgt, ga naar "deze computer" en klik met de rechtermuisknop op de harde schijf waarvan je de indexering uit wilt zetten. Klik op eigenschappen en zet in het scherm dat op komt deze functie uit door op het vinkje voor de regel "deze schijf indexeren om zoekacties te versnellen" te klikken. Klik op "toepassen"en vervolgens op OK om af te sluiten.

Windows XP sneller afsluiten

Als je haast hebt en snel weg moet duurt het afsluiten van XP soms voor het gevoel eeuwenlang. Om het iets sneller te laten gaan kun je tijdens de normale afsluitprocedure de CTRL toets ingedrukt houden. Denk eraan op te letten of je programma's al zijn afgesloten voor je op de CTRL toets drukt.

Alt codes

Als je in een bestand (text, word enz.) met links "Alt" ingedrukt houd en vervolgens rechts op één van de cijfers in het numerieke toetsenbord drukt, zul je merken dat als je de toetsen loslaat je een vreemd tekentje wordt weergegeven. Probeer het maar eens, druk met links op "Alt" en typ dan rechts "0174" achter elkaar in. Als je de alt toets loslaat komt er ® te staan. Zo zijn er bergen alt codes met de daarbij behorende tekentjes, je weet nooit wanneer je je weer te pletter zoekt naar dat ene tekentje zoals bijv. een kruisje als iemand gestorven is, of de ß (ringel-S) als je veel in het Duits communiceert. Hier staan er alvast een aantal, klik op het plaatje om te vergroten:

© 2008 - 2017 Msmedia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Handige sneltoetsen in Word en WindowsHandige sneltoetsen in Word en WindowsDe meeste mensen die Microsoft Word gebruiken, weten slechts de functies van een aantal knoppen. De overige functies hoe…
Outlook Express - sneltoetsenOutlook Express - sneltoetsenNu er in de meeste huishoudens een pc aanwezig is kunnen veel mensen aardig handig met de muis overweg. Toch zijn er bij…
Windows sneltoetsenDe toets met het Windows-logo, te vinden op de onderste rij van de meeste toetsenborden, is een waardevolle toets die ma…
Efficiënt werken: Gebruik sneltoetsen in plaats van de muisEfficiënt werken: Gebruik sneltoetsen in plaats van de muisHet gebruik van de muis is heel eenvoudig, maar niet erg goed voor de productiviteit. Het is een stuk efficiënter wannee…
10 sneltoetsfuncties voor het gemak10 sneltoetsfuncties voor het gemakSneltoetsen zijn knoppen op het toetsenbord die muisbewegingen vervangen. Het gebruik van sneltoetsen is niet alleen voo…

Reageer op het artikel "Tips en trucs Windows XP"

Reacties

Jeen Buis, 07-12-2012 12:04 #3
Mijn complement en waardering, is meer dan een tip als er ruimte voor beschikbaar is.
Zoniet, dan moet ik gaan korten, of afbreken! Ik heb het knoppen systeem (tips) getest, dat is toch een bijzondere ondekte kennis en kunde. Deze reactie, komt van Jeen Buis een geb.Fries! Maar op de golflengte van zoeken, heb ik nog steeds mijn probleem (oplossing) niet kunnen vinden. Ik bezit deze Satellite TOSIBA 17/3; bijna 4 jr. en is er wel 's een mailvriend om de nodige bijstand (van de Seniorenweb ik idem) en de kennis heeft verleend. Ik vermeld dit alleen met die verstande van en of…? Dan heeft de persoon die het zo nodige advies wil gaan geven, meer inzicht! Maar ik heb dit probleem al 1/5 jr. Wannmeer ik een snelkoppeling verwijder van een Mapbestand of pictogram zoals dat hoort (R. met de m. aan kl. dan verw.), steeds mijn bestand ook mee reist!
dat is mijn probleem. (niet als lijn buschauffeur wat ik ben geweest).
Is een antwoord op mijn "reactie" mogelijk? Al ga ik misschien wel een kopie van
de pagine opslaan, in geval van…! Met vr. gr. Jeen Buis. Monster

JB. Reactie infoteur, 26-12-2012
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het echt niet zo zou weten.
in Principe kan het niet dat als je snelkoppelingen verwijdert dat er ook de mappen van gaan verdwijnen. Misschien kun je iets meer over je probleem uitleggen?
mvg Msmedia

Hiemstra, 07-01-2012 19:17 #2
XP Taakbalk is tijdens het starten in beeld en dan weg.
Ondanks: hij staat op altijd tonen krijg ik hem niet in beeld
Is er een sneltoets?

Marcel Marteau, 06-05-2009 12:16 #1
Beste,
In windows mail is mijn schuifbalkje verdwenen (uiterst rechts op het scherm)
Wat moet ik doen om dit balkje opnieuw op het scherm te krijgen.
Dabnk voor uw reactie.
Marcel Marteau.

Infoteur: Msmedia
Laatste update: 25-06-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 3
Schrijf mee!