InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > In 3 stappen je pc opschonen, repareren en updaten

In 3 stappen je pc opschonen, repareren en updaten

Je pc opschonen, repareren, optimaliseren en updaten in 3 simpele stappen. Wanneer je pc steeds langzamer wordt, foutmeldingen geeft en steeds maar blijft hangen kun je er natuurlijk iemand naar laten kijken of em formatteren als je dat kunt. Maar het kan ook veel gemakkelijker. Met deze programma's is je pc in een mum van tijd weer in orde.

Stap 1: Update je besturingssysteem

Als je een windows besturingssysteem hebt kun je op de windows update pagina je systeem, software en hardware controleren op eventuele updates. Je kunt deze dan ook meteen gratis downloaden.Controleer of jouw pc up to date is via deze link naar de Microsoft Windows update pagina. Als je klaar bent pc eventjes opnieuw opstarten. Heb je een ander besturingssysteem? Ga dan even naar hun site voor een update.

Stap 2: update je drivers

Driver Magician is een handig programma waarmee je al je drivers, mijn documenten, email en favorieten kunt backuppen.
Maar dat ook voor alle drivers van je systeem controleert of er eventuele driver updates aanwezig zijn.
Deze kun je dan ook meteen downloaden. Download driver magician hier.
Installeer het programma en open de driver magician. Maak eerst een backup van je oude drivers. Klik links bovenin bij driver backup op search all drivers. Selecteer ze allemaal door onderin select all aan te klikken.
Als je daarna op backup klikt worden de drivers opgeslagen in een door jou aangewezen map. Je kunt er het beste een aparte map voor aanmaken want voor iedere driver wordt een apart mapje gemaakt met daarin je driver zodat je ze gemakkelijk op een cdtje kunt zetten voor het geval er ooit iets mis zou gaan. Klik daarna op de update knop en je drivers zullen worden gecontroleerd op eventuele nieuwere beschikbare drivers.
Je wordt daarna ook meteen gevraagd of je ze wilt downloaden en installeren. Doe dat en je drivers zijn ook geupdate.

Stap 3: Tune up utilities

Tune-up Utilities 2008 is een heel fijn programma waarmee je pc kunt controleren op fouten, je pc kunt optimaliseren, opschonen en repareren in 1 klik.Daarnaast heeft het programma nog vele ander mogelijkheden zoals een gedeelte 'geheugenruimte winnen' die je harde schijf controleerd en alle rotzooi eruit haalt. Het zou je verbazen hoeveel overbodige bestanden je pc na lange tijd bevat. Overgebleven bestandjes na het verwijderen van een programma. je internetgeschiedenis, tijdelijke bestanden enz enz enz.. Tune up verwijdert ze allemaal. Met de tune-up startmanager van het pakket kun je zelf aangeven welke programma's jij wilt dat opstarten als jij je pc opstart.

Geen ongewenste programma's meer die het opstarten van je windows vertragen. Met de disc doctor controleer en repareer je in 1 klik je schijfinhoud. Deze kun je bijv. 1 x per week automatisch laten lopen zodat je pc ook in de toekomst goed blijft werken. Je kunt een trial versie downloaden via deze link. Dat betekent dat je het programma 30 dagen mag uitproberen. Download de trial versie en klik op geheugenruimte winnen en laat alle overbodige rotzooi verwijderen. Ga dan naar problemen oplossen en klik op de tune-up disc doktor. Kies de schijven die je wilt laten controleren. Je zult daarna je pc opnieuw moeten opstarten om de schijf controle te doen. Het kan een tijdje duren, afhankelijk van de hoeveelheid fouten op je pc. Als je pc opnieuw is opgestart is ie helemaal klaar voor gebruik.
Alle fouten zullen gerepareerd zijn en als je alle 3 de stappen hebt gevolgd is je pc weer zo goed als nieuw en kan ie er weer een tijdje tegenaan.
© 2008 - 2014 Msmedia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maak uw computer sneller met CCleanerMaak uw computer sneller met CCleanerWindows XP draait nu al een tijdje mee, waardoor er al veel updates voor deze versie zijn uitgekomen. Hoogstwaarschijnli…
Je computer opschonen met CCleanerJe computer opschonen met CCleanerHeb je ruimtegebrek op je harde schijf? Dan biedt CCleaner een oplossing! CCleaner is een programma dat alle overbodige…
Zelf een polyester boot of reparerenZelf een polyester boot of reparerenLees hier hoe je zelf een polyester boot kunt repareren. Het is helemaal niet moeilijk om zelf een polyster boot te repa…
Drivers, wat zijn dat?Iedereen heeft ze op zijn computer, maar weinige weten wat het is. Drivers! Drivers zijn zelfs zo belangrijk dat zonder…
Computer schoonmaken: Gratis software voor opschonen van pcComputer schoonmaken: Gratis software voor opschonen van pcJe computer wordt trager en trager. Dat komt door overbodige files en oude software, nutteloze processen, je zoekgeschie…
Bronnen en referenties
  • Microsoft update site techzine

Reageer op het artikel "In 3 stappen je pc opschonen, repareren en updaten"

Reacties

A. Kemp, 19-09-2013 14:02 #2
Je verhaaltje over Driver magician klopt niet helemaal. Het is niet freeware, als je er echt iets mee wilt moet je het kopen voor 30 dollar.

Bart, 13-09-2012 13:51 #1
Mijn beveiliging is er uit fout OXE0010409. Wat moet ik doen?

Infoteur: Msmedia
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 2
Schrijf mee!