InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Afmetingen en formaten voor afbeeldingen op Facebook 2017

Afmetingen en formaten voor afbeeldingen op Facebook 2017

Afmetingen en formaten voor afbeeldingen op Facebook 2017 Op Facebook is het vaak onduidelijk welk formaat de afbeeldingen moeten hebben voor een optimaal resultaat. Voor verschillende onderdelen, zoals omslagfoto´s, profielfoto’s, afbeeldingen, video’s en links is een andere grootte optimaal. Ook bij advertenties op Facebook moeten de afbeeldingen een bepaalde formaten hebben en aan verschillende eisen voldoen. Op deze manier hebben de gesponsorde evenementen, links, afbeeldingen en video’s het maximale resultaat op de doelgroep die je wil bereiken. Facebook verandert de optimale afmetingen regelmatig. Het is daarom handig om af en toe te controleren of de afmetingen die jij gebruikt nog optimaal zijn.

Algemene tips voor afbeeldingen op Facebook

Afbeeldingen die je op Facebook kunt gebruiken, zijn te verkrijgen op verschillende manieren. Het is echter belangrijk de afbeeldingen aan een aantal criteria voldoen voordat ze op Facebook worden gebruikt. Deze criteria zijn dat de afbeeldingen scherp moeten zijn, het RGB-kleursysteem moet worden toegepast, de afbeeldingen moeten rechtenvrij zijn en de afbeelding moet een PNG bestand zijn.

De afbeeldingen moeten scherp zijn
Ondanks dat de afbeelding een bepaalde grootte moet hebben om optimaal te presteren op Facebook, is het ook belangrijk de afbeelding scherp is. Door de afbeelding te vergroten kan het zijn dat de afbeelding minder scherp wordt. Het is dus belangrijk om dit in te gaten te houden, en bij twijfel een nieuwe afbeelding zoeken of maken.

Het RGB-kleursysteem moet worden toegepast
In programma's zoals bijvoorbeeld Photoshop zijn er twee soorten kleursystemen te onderscheiden; RGB en CMYK. Het verschil tussen deze twee kleursystemen is dat bij het RGB-kleursysteem de kleuren worden opgebouwd uit rood, groen en blauw. Bij CMYK worden de kleuren opgebouwd uit cyan, magenta, geel en zwart. Het RGB-kleursysteem wordt vooral gebruikt voor digitale media en CMYK wordt vooral gebruikt voor media die geprint wordt. Voor afbeeldingen op Facebook is het daarom aan te raden om het RGB-kleursysteem te gebruiken. In Photoshop is het mogelijk het kleursysteem van een afbeelding te veranderen door te gaan naar; image -> mode -> RGB/CMYK.

De afbeelding moet rechtenvrij zijn
Als je afbeeldingen van het internet wil gebruiken, moeten deze wel rechtenvrij zijn. Op verschillende websites, zoals bijvoorbeeld Pixabay, zijn afbeeldingen te vinden die rechtenvrij zijn. Op deze manier voorkom je mogelijk grote problemen. Door een afbeelding te gebruiken die niet rechtenvrij is riskeer je namelijk aanmaningen van honderden euro’s van de eigenaar van de foto.

De afbeelding moet een PNG bestand zijn
Voor optimale weergave is het aan te raden om de afbeelding niet als bijvoorbeeld JPG op te slaan, maar als PNG. Vooral als er tekst in de afbeelding aanwezig is, bijvoorbeeld bij een bedrijfslogo, helpt het opslaan als PNG bestand voor de scherpte van de afbeelding.

Afbeelding 1Afbeelding 1

Afmetingen profielfoto en omslagfoto Facebook 2017

De afmetingen voor een profielfoto op Facebook zijn 180x180 pixels. Op mobiele telefoons wordt de profielfoto weergegeven als 128x128 pixels. De omslagfoto moet een grootte hebben van 828x315 pixels. Op de mobiele telefoon vallen de buitenste delen weg. Alleen het middelste gedeelte van 560x315 pixels blijft dan zichtbaar.

Formaten afbeeldingen en advertenties op de tijdlijn

De aanbevolen afmetingen voor een afbeelding zijn 1200x630 pixels. Voor een afbeelding die wordt gebruikt om te adverteren is dit 1200x900 pixels. Bij een advertentie op Facebook is het belangrijk dat er niet meer dan 20% tekst in de afbeelding staat. Als de afbeelding meer dan 20% tekst bevat kan deze niet worden gebruikt om te adverteren. Daarnaast is het aantal tekens dat wordt aangeraden om boven de afbeelding te gebruiken 90.

De 20%-regel bij adverteren
Bij het adverteren op Facebook wordt altijd de 20%-regel gehanteerd. Dit betekent dat er niet meer dan 20% tekst in een afbeelding mag zitten. Logo’s van een bedrijf met tekst erin valt hier ook onder. Om te controleren of er niet teveel tekst in de afbeelding zit, kan Photoshop worden gebruikt:

Ga naar edit -> preferences -> guides, grid & slices -> stel bij grid in dat de gridline elke 20% moet komen met 1 subdivisie. Om de lijnen te bekijken ga je naar view-> show -> grid. Het zal er dan uitzien zoals in afbeelding 2. Slechts vijf van deze kaders mag tekst bevatten om aan de regel te voldoen.
Afbeelding 2Afbeelding 2

Bij een link die wordt gedeeld zijn de aanbevolen afmetingen voor de afbeelding 479x249 pixels. Bij een advertentie is dit formaat 1200x628 pixels. Hierbij geldt de 20%-regel en 90 tekens ook weer.

Formaat video’s op de tijdlijn

Voor video’s zijn de afmetingen 476x262 pixels. Als de video een advertentie is, zijn de aanbevolen afmetingen voor Facebook 1200x675 pixels. Hierbij is het belangrijk dat de tekst boven de video niet meer is dan 90 tekens. Daarnaast is de maximale duur van de video 120 minuten.

Formaat gedeelde evenementen

Voor een evenement kunnen dezelfde afmetingen worden gebruikt als de omslagfoto. Als het evenement wordt gesponsord zijn deze afmetingen 1200x444 pixels. Hierbij geldt ook weer het maximale aantal van 90 tekens voor de tekst boven het evenement en de 20%-regel.
© 2017 Schrijversblock, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zo kom je niet meer voor in Facebook advertentiesZo kom je niet meer voor in Facebook advertentiesAl een tijdje is het zo dat je in je Facebook nieuwsoverzicht advertenties en gesponsorde verslagen ziet staan. Stel je…
Alle afbeeldingsformatenAlle afbeeldingsformatenAfbeeldingen kunnen op diverse manieren verspreid en opgeslagen worden. Veel formaten hebben hun eigen functies, en word…
Hoe kun je het beste adverteren op Facebook?Hoe kun je het beste adverteren op Facebook?In de laatste jaren zijn veel Social media sites zeer populair geworden, waaronder Facebook. Facebook heeft over de hele…
De geschiedenis van FacebookDe geschiedenis van FacebookIedereen kent het tegenwoordig wel, Facebook! Dé sociaalnetwerksite van het moment. Volg je vrienden, upload foto's en h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt / Pixabay
  • https://www.techwyse.com/blog/infographics/facebook-cheat-sheetsize-and-dimensions/

Reageer op het artikel "Afmetingen en formaten voor afbeeldingen op Facebook 2017"

Infoteur: Schrijversblock
Laatste update: 24-01-2017
Gepubliceerd: 09-01-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!