InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Facebook-account gehackt of meekijker herkennen!

Facebook-account gehackt of meekijker herkennen!

Facebook-account gehackt of meekijker herkennen! Het overgrote deel van de bevolking maakt gebruik van Facebook om altijd sociaal op de hoogte te zijn. Je staat in contact met kennissen, vrienden en deelt foto’s, meningen, gebeurtenissen en ervaringen uit. Het kan echter voorkomen dat een ander op afstand toegang kan verschaffen tot jouw account. Oftewel het paswoord is gehackt/gekraakt en diegene kan gewoon meekijken en genieten met wat jij allemaal privé doet. Als je Facebook-account gehackt is, hoe kun je dan herkennen of er iemand elders toegang heeft en waarom moet je snel handelen om jouw account te beschermen?

Facebook-account gehackt

Vergeten uit te loggen

Dagelijks is praktisch iedereen geregeld actief op social media zoals Facebook, waarbij het kan voorkomen dat we op verschillende locaties inloggen. Denk aan de laptop thuis, je tablet op de werkplek of via een ander mobiel apparaat. Bovendien kan het om verschillende browsers gaan. De kans bestaat dat het account niet goed is afgesloten, waardoor potentieel anderen via die plek toegang kunnen verschaffen. Het is dus bij het afsluiten van belang om te controleren of de verbinding goed is en er werkelijk is uitgelogd. Het onjuist of niet geslaagd uitloggen kan onverhoopt en onbewust voorkomen.

Je ouders kijken mee

Kinderen zijn nog niet bewust van de gevaren van het internet en dus is gedegen toezicht van belang. Het houdt in dat de ouders inzage willen hebben in het Facebook-account. Omdat tieners ook van hun privacy willen genieten, geven ze niet snel hun paswoord. Oftewel de ouders trachten “achter de rug van het kind om” toegang te krijgen tot het account. Dit is puur ter bescherming van het kind zelf en daar is niets op tegen. Dit wordt anders indien onbekenden toegang tot het account hebben.

Een onbekende heeft toegang

Het wordt voor jou persoonlijk schadelijk, als vreemden werkelijk toegang tot jouw privégegevens hebben. Oftewel men weet jouw toegangscode, waarmee ook zij op ieder gewenst moment kunnen zien wat jij privé online doet. Enerzijds is dit inbreuk op jouw persoonsgegevens en anderzijds heeft diegene de mogelijkheid om aanpassingen te doen. Oftewel er kan informatie worden gekopieerd, verwijderd of op andere plaatsen (Facebook foto’s) worden verspreid. Die omstandigheid moet je altijd vermijden. Bovendien bestaat de kans dat het paswoord wordt gewijzigd en jij geen toegang meer kunt krijgen. Hoe kun je controleren of iemand meekijkt of toegang heeft tot jouw Facebook-account?

In Facebook controleren

Er zijn twee sessies geopend met verschillende browsersEr zijn twee sessies geopend met verschillende browsers
Ga in Facebook naar “instellingen” en vervolgens naar “beveiliging”. Onderaan deze lijst staat de tekst “Waar je bent aangemeld”. Klik op bewerken en je zult zien hoeveel keer is ingelogd. Normaal moet er slechts één registratie staan, omdat je zelf nu bent ingelogd. Log je in met een app en eveneens via een browser, dan kan het standaard twee registraties betekenen. Ben je meestal vanaf dezelfde locatie ingelogd, dan is het uiteraard opvallend als elders ook een apparaat is aangemeld. Woon je in Amsterdam en je ziet een aanmelding in Hengelo, dan is er grote kans dat jouw paswoord of account is gehackt. Let wel in het bovenste vakje geheten “aanmeldingswaarschuwingen” kun je een melding activeren, zodat je weet wanneer iemand van elders jouw account tracht binnen te dringen.

Gevaar van password verandering

Indien een ander jouw paswoord heeft gehackt, dan kan diegene van alles met jouw account en gegevens doen. Het kan voorkomen dat het paswoord wordt veranderd, zodat jij geen toegang meer hebt tot jouw Facebook-account. Een zeer ernstige inbreuk van jouw rechten! Je zult dan een nieuw wachtwoord moeten opvragen, vergelijkbaar als wanneer je het wachtwoord bent vergeten. Omdat het account is gehackt, is het de vraag of dat lukt. Vermoed je dat een ander elders jouw account bekijkt, dan moet je direct reageren.

Snel handelen als Facebook-account gehackt is!

Indien er sprake is van een hacker of iemand die meekijkt, dan kan het potentieel veel persoonlijke schade veroorzaken. Om jezelf te beschermen is het van belang om snel te handelen, door het paswoord per direct te wijzigen. Let op de volgende kenmerken indien je misbruik vermoedt:
  • aanmelding op een plaats, waar je niet bent geweest;
  • inlog via een app dat je niet gebruikt;
  • veranderingen aan je account, terwijl je zelf niets hebt gedaan;
  • een melding krijgt dat iemand elders op jouw account tracht in te loggen;
  • berichten welke reeds zijn gelezen, echter jij hebt ze nog niet gezien.

Herken je één of meerdere van deze kenmerken, dan is de kans groot dat iemand meekijkt of jouw account misbruikt. Het is noodzaak om snel te handelen! Je moet je paswoord opnieuw instellen, voordat diegene het zelf aanpast. Maak je een nieuw paswoord aan, pas altijd een wachtwoord van twaalf tot zestien karakters toe. Varieer daarbij met letters en getallen, zodat je een “niet” hackbaar Facebook wachtwoord hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snapchat account gehackt? Zo kom je erachterSnapchat account gehackt? Zo kom je erachterEind december 2013 maakte Snapchat bekend dat circa 4.6 miljoen Snapchat accounts gehackt zijn. Op Nieuwjaarsdag werd de…
Facebook of Twitter account gehackt, en nu?Facebook of Twitter account gehackt, en nu?De opkomst van Facebook en Twitter heeft ook geleid tot een toename van het aantal accounts dat wordt gehackt. Dit kan v…
Hoe maak je een Twitter, Facebook en Google+ account aan?Hoe maak je een Twitter, Facebook en Google+ account aan?Twitter is in 2013 één van de populairste Social Media site met meer dan 200 miljoen actieve gebruikers. Met Twitter kan…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 24 februari 2015:
  • http://facebookblog.nl/how-to/standaard-facebook-beveiligingsopties/

Reageer op het artikel "Facebook-account gehackt of meekijker herkennen!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-03-2017
Gepubliceerd: 24-02-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Facebook
Schrijf mee!