InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Printen met lege kleurencartridge via simpele truc

Printen met lege kleurencartridge via simpele truc

Printen met lege kleurencartridge via simpele truc Printers gaan tegen dumpprijzen over de toonbank, omdat inktpatronen de winst brengen aan de printerfabrikant. De consument ontwijkt de woekerprijzen via inktvulstations. Maar nu kan je in veel gevallen zwart-wit afdrukken met een lege kleuren inktpatroon. Je hoeft niet langer de kleurencartridge te vervangen, enkel en alleen om zwart-wit te printen. Afdrukken met lege kleurencartridge is kassa voor jou i.p.v. voor de fabrikant.

De kost gaat voor de baat uit

Leveranciers van producten waarvoor de consument bijproducten en toebehoren moet aanschaffen, hebben vaak de strategie om het hoofdartikel tegen dumpprijzen te verkopen. Hun buitensporige winsten incasseren ze via de verkoop van die noodzakelijke bij-artikelen. Zoals de printer van onze computer, waarvan de woekerwinst via de inktpatronen binnenkomt. Dit verschijnsel heet in de marketing koppelverkoop.

Koppelverkoop.

  • Koppelverkoop is een oude truc, want ooit verkocht Polaroid goedkope direct-klaar fototoestellen, die na de opname gelijk de foto konden afdrukken. Maar voor die fotocassettes betaalde je de hoofdprijs.
  • Goedkope telefoons met dure abonnementen.
  • Of de peperdure stofzuigerzakken van stofzuigers.
  • Ook reserve-onderdelen zijn duur, ongeacht of het een auto of cv-ketel betreft. Als je de prijzen bij elkaar telt van alle losse onderdelen van een apparaat kun je daar meestal een veelvoud aan complete producten voor kopen.

Risico voor producent

Als de fabrikant van het hoofdartikel veel winst maakt op bij-artikelen en service-onderdelen, gaan anderen een goedkoop surrogaat op de markt brengen. Maar als de consument niet de dure merkzakken van Miele of Philips koopt, doch bij de Action stofzuigerzakken aanschaft, hebben die fabrikanten zich in de staart gebeten. En met inktpatronen hebben printermerken al veel last van vulstations, die bereid zijn de cartridge te hervullen voor de helft van de prijs van een nieuwe inktpatroon.

Oorlog op printergebied

Het gevecht tussen consument en printerfabrikant is dikwijls niet netjes. Het is een publiek geheim, dat:
  • Printers worden verkocht met cartridges die half gevuld zijn opdat snel een nieuwe dure inktpatroon nodig is.
  • Boze tongen beweren dat printerfabrikanten foutmeldingen programmeren, t.a.v. de inktpatronen opdat deze onnodig vroeg vervangen worden.
  • Er zijn geen printers met alleen zwarte inkt. Maar als je niet in kleur afdrukt, drogen die kleurenpatronen evengoed uit, en kun je op dat moment de zwarte cartridge vaak ook niet gebruiken. Maar die slag kun je als consument winnen met onderstaande truc.

Gevoelige slag voor fabrikant

Een printer stopt met het afdrukken van zwart-wit printen, zodra de kleurencartridge leeg of uitgedroogd is, ondanks dat de zwarte inktpatroon nog voldoende met inkt gevuld is. Maar menige consument is niet geïnteresseerd in kleurenafdrukken, en is terecht boos de kleurencartridge te moeten vervangen, om met de nog volle zwarte cartridge het zwart-wint printen te kunnen hervatten.

Als u wordt geconfronteerd met de melding dat uw kleureninktpatroon leeg is, terwijl u alleen maar zwart-wit afdrukken maakt met de zwarte inktpatroon, kunt u als volgt te werk gaan:

  • Neem de kleurencartridge uit uw pc en verwijder het stukje plastic dat de vulgaten afdicht. Vindt u geen vulgaten, boor dan aan de bovenzijde van de inktpatroon met een boormachine 2 kleine gaatjes.
  • Vervolgens houdt u de kleurenpatroon gedurende circa 15 minuten geheel onder water in een bak. De uitgedroogde inktpatroon zal dan water opzuigen en verzadigd raken.
  • Daarna de patroon aan de buitenkant afdrogen, de gaatjes weer met een stukje tape dichten en opnieuw monteren in de printer.

Doordat de inktpatroon niet langer uitgedroogd is maar weer gevuld met een vloeistof, is er kans dat de printer "denkt" dat er een nieuwe gevulde kleurencartridge is geplaatst. Zodat de blokkade wordt opgeheven en u weer uw zwart-wit afdrukken met de zwarte cartridge kunt maken. Of het lukt hangt ook van het printermerk af, maar het is het proberen waard. Uiteraard kunt u dan (voorlopig) geen kleurenafdrukjes meer maken, maar dat deed u toch al weinig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vullen van een Canon PG 40, PG 50, CL 41 en CL 51 cartridgeEr wordt op diverse fora beweerd dat de Canon Cartridges type: PG-40, PG-50 en CL-41 en CL-51 niet navulbaar zijn. Dat i…
Besparen op inktpatronenBesparen op inktpatronenAanschaf van een set originele printercartridges kan al gauw in de papieren lopen. En goedkope alternatieven zijn niet a…
Mijn printer drukt niet meer goed af! Hoe komt dat?U heeft een printer en de afdrukken zijn (ineens) niet meer om aan te zien? Elke afdruk vertoont strepen of de pagina ko…
Navullen lege HP cartridges, welke inkt?De goedkoopste manier om te printen is om lege cartridges zelf na te vullen. Hoe weet je welke inkt je nodig hebt om jou…
Printer-cartridgesPrinter-cartridgesOm te weten welke printer-cartridges het goedkoopst zijn, moet u eerst weten of de printer met een drie-kleuren-cartridg…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Printen met lege kleurencartridge via simpele truc"

Reactie

Marion, 21-12-2015 22:58 #1
Bij welke printers werkt deze truck hierboven beschreven? Reactie infoteur, 22-12-2015
Ja dat is een goede vraag. Ik heb het ontdekt bij mijn Canon- MP280, maar u zou het moeten proberen bij uw printer. Baat het niet dan schaadt het niet.

Infoteur: Robbie
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Bespaartips
Reacties: 1
Schrijf mee!