InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Advertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, Chrome

Advertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, Chrome

Advertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, Chrome Heb je het ook gehad met die reclame op internet? Advertenties zijn eenvoudig en gratis te blokkeren in Internet Explorer, Mozilla Firefox en Google Chrome. Zo hoef je nooit meer te wachten op een Youtube filmpje, een online game of een interessant artikel. Probeer afhankelijk van je browser adblockers als Simple Adblock of Adblock Plus.

Inleiding

Het wachten op een Youtube filmpje, een spel op internet of een artikel uit een krant kan erg vervelend zijn. Tevens kunnen de advertenties die bij dergelijke pagina's worden geplaatst het laadproces van de website vertragen en beveiligingsrisico's met zich meebrengen. Er zijn echter verschillende softwarepakketten beschikbaar die advertenties op internet verleden tijd maken. Hieronder staan deze verschillende softwarepakketten voor de verschillende gangbare browsers op het internet: Internet Explorer, Mozilla Firefox en Google Chrome.

Internet Explorer

Voor de gebruikers van Internet Explorer is er het programma Simple Adblock om advertenties te blokkeren. Het programma is hier gemakkelijk en gratis te downloaden.
Simple Adblock is een programma dat volledig wordt geïntegreerd in Internet Explorer. De omvangrijke database die achter het programma zit zorgt ervoor dat men steeds de meest actuele informatie over advertenties heeft en zo precies weet wat er geblokkeerd moet worden. De advertenties worden geblokkeerd voordat Internet Explorer ze heeft binnen geladen en dit kan op verschillende websites een hoop ongemak voorkomen. Simple Adblock creëert op de plek van de advertenties een zogenaamde loze ruimte. Deze ruimte is rustgevend en leidt niet af. Simple Adblock is gemakkelijk handmatig in en uit te schakelen in Internet Explorer. Het is ook mogelijk om uitzonderingen te maken voor Adblock of juist bepaalde reclame die Adblock heeft gemist alsnog te blokkeren. Simple Adblock is zo dus gemakkelijk naar eigen smaak aan te passen.

Mozilla Firefox

Voor Mozilla Firefox is een speciale add-on beschikbaar die advertenties kan blokkeren. Deze heet Adblock Plus en is gemakkelijk intern in Firefox te verkrijgen. Start hiervoor Firefox op, ga linksboven in beeld naar Firefox en klik op Add-ons. Hier heeft men de mogelijkheid om te zoeken naar add-ons, ook wel invoertoepassingen. Wij zijn op zoek naar een adblocker en vullen dus Adblock in. Er verschijnen nu verschillende advertentieblokkers, waaronder ook het programma Simple Adblock zoals hierboven beschreven. De adblocker die op Firefox het vaakst wordt bijgewerkt is Adblock Plus. Klik op installeren om de meest actuele versie van deze adblocker te verkrijgen.
Na installatie heb je net als bij het programma Simple Adblock de mogelijkheid om de adblocker naar wens aan te passen. Zo kun je op bepaalde websites wat soepeler met advertenties omgaan dan op andere websites.

Google Chrome

Een veelgebruikte browser is Google Chrome. Ook hiervoor zijn adblockers beschikbaar. Een bekende adblocker is Adblock Plus. Dit is dezelfde adblocker als de meest gebruikte in Firefox. Adblock Plus is hier gratis te downloaden. De installatie is snel en eenvoudig.
Na de installatie kan men net als bij de meeste adblockers uitgebreid aangeven hoe streng de blokkering moet zijn. Er zijn bepaalde websites die voor hun voortbestaan afhankelijk zijn van advertentieblokkers. Deze websites bieden daarom ook meestal acceptabele advertenties aan. Deze advertenties worden standaard niet geblokkeerd door Adblock Plus. Men heeft echter de mogelijkheid om ook deze advertenties te blokkeren.

Blokkeer alleen wat nodig is

Er zijn verschillende websites met als grootste bron van inkomsten de advertenties. Deze websites kunnen daarom alleen waardevol blijven dankzij de advertentie-inkomsten. Blokkeer daarom alleen de advertenties die nodig zijn. Zo zorg je dat de waardevolle websites blijven bestaan en dat jij er nog lang van kan profiteren.
© 2013 - 2014 B-bbergkamp, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Adblocker - Internetten zonder advertentiesAdblocker - Internetten zonder advertentiesBen je ook al die reclames en advertenties op internet zat? Wil je niet meer hoeven wachten op de reclames om YouTube-vi…
Advertenties blokkeren in FirefoxAdvertenties blokkeren in FirefoxGebruik je Firefox en wordt je gek van alle advertenties? Zowel de advertenties op Youtube als die op bekende nieuwssite…
Advertenties blokkeren in Google ChromeAdvertenties blokkeren in Google ChromeWord je ook altijd zo gek van de pop-ups bij spelletjes, advertenties op je nieuwspagina of reclame tijdens je favoriete…
Advertenties op je telefoon blokkeren: Adblock PlusAdvertenties op je telefoon blokkeren: Adblock PlusHeb je ook zo'n last van vervelende reclames op je Android-telefoon tijdens het spelen van je favoriete spel of het kijk…
Plus-HD verwijderenPlus-HD is een pop-up tekst die voor komt in teksten van zoekresultaten van google, andere zoekmachines en websites. Dez…
Bronnen en referenties
  • http://simple-adblock.com/
  • http://adblockplus.org/nl/chrome

Reageer op het artikel "Advertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, Chrome"

Infoteur: B-bbergkamp
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!