InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Ask of Searchnu van je computer verwijderen

Ask of Searchnu van je computer verwijderen

Ask of Searchnu van je computer verwijderen Als je een zoekopdracht op het internet wilt ingeven en in plaats van je normale zoekmachine Google, Bing of Explorer je een zoekpagina met het grote rode logo van Ask.com ziet verschijnen, vraag je je af wat er aan de hand is. Maar vooral, hoe je Ask kunt verwijderen en teruggaan naar je normale instellingen. Waarschijnlijk heb je Ask, Searchnu (of Searchqu) onbewust tegelijkertijd met een ander programma geïnstalleerd. In die gevallen word je, na het stellen van een zoekvraag, geconfronteerd met Ask.com in plaats van de resultaten van je normale zoekmachine. Volg de hieronder beschreven stappen om het ongewenste programma grondig te verwijderen en je instellingen te herstellen.

Hoe kom je aan ask.com of searchnu?

De kans is groot dat je zelf Ask of Searchnu naar je computer heb gedownload. Een aantal gratis te downloaden programma’s, waaronder Ilivid (een programma waarmee je video's kunt downloaden) of Manycam, levert een van deze programma’s mee. Als je bij het installeren van het door jou gekozen programma dan kiest voor de standaardinstallatie, installeer je automatisch ook Ask of Searchnu mee.

Dit zou je kunnen voorkomen door bij gratis programma's nooit te kiezen voor de normale installatie, maar altijd voor de geavanceerde of aangepaste installatie waarbij je zelf de keuze hebt welke onderdelen je wel en welke je niet installeert. In het geval van ManyCam bijvoorbeeld, krijg je tijdens de setup het volgende scherm te zien: 'Install the Free Ask Toolbar (Recommended) The best of the Web is just a click away'. Als je als argeloze gebruiker dan kiest voor de voorgekozen knop 'I Accept' geef je feitelijk zelf toestemming om de Ask Toolbar te installeren en optioneel als zoekmachine te gebruiken en/of tot je startpagina te maken. Zie je een dergelijk scherm tijdens de setup, kies dan voor de knop 'Decline' om installatie van de Ask Toolbar te weigeren.

Hoe irritant ask.com of searchnu ook kunnen zijn, toch vormen deze programma’s geen echte malware, maar slechts adware. Het feit dat deze programma’s officieel niet tot de malware gerekend mogen worden is waarschijnlijk de reden waarom de bekende beveiligingssoftware er geen bescherming tegen biedt.

Oplossing voor het verwijderen van ask.com op je computer

Eerst zoek je uit of je ask.com dan wel searchnu hebt geïnstalleerd of een van de andere in omloop zijnde benamingen daarvoor zoals Qu Tolbar, DataMngr, Bando Media en Bandoo.. De makkelijkste manier om te kijken waar de infectie uit bestaat is in het configuratiescherm van Windows te kijken naar de geïnstalleerde software.
  • Ga daartoe vanuit het Startmenu naar het Configuratiescherm (geldt zowel voor Windows XP en Windows 7)
  • Dubbelklik op 'Software' ('Programma's en Windows-onderdelen installeren en verwijderen').
  • Werk je met Windows XP dan zie je nu een overzicht met geïnstalleerde programma’s. Werk je met Windows 7, dan klik je in 'Programma's en onderdelen' op 'een programma verwijderen'.
  • Zie je in dat overzicht Ask.com staan? Volg dan verder de aanwijzingen die je vindt in het artikel Zo verwijder je ask.com van je computer om Ask te deïnstalleren. In andere gevallen krijg je hieronder stap voor stap aanwijzingen om de boosdoener op te sporen en te verwijderen.

Hoe zit het met Searchnu?

Het zoekscherm van Searchnu.com vertoont veel overeenkomst met dat van Google. Het grootste verschil is dat er onderaan wat (advertentie) links staan, onder andere naar Facebook, Youtube, Amazon, eBay en Free Games. En als je een zoekopdracht intikt, blijk je ineens met Ask.com te werken. Dat laatste wekt geen verbazing als je bedenkt dat Searchnu en Ask tot hetzelfde bedrijf behoren.

Verwijderen van Searchnu of Searchqu van je computer

Kijk in het overzicht met de geïnstalleerde software of je het programma Searchnu of Searchqu ziet staan. Qu Tolbar, DataMngr, Bando Media en Bandoo zijn andere benamingen voor Searchnu. Dus als je geen Searchnu of Searchqu kunt vinden, kijk dan of je wel een of meer van die programma's ziet staan.
  • Zie je een van bovengenoemde programma’s in het overzicht van de software staan, sluit dan je browser en volg onderstaande aanwijzingen op.
  • Klik het programma dat je wil deïnstalleren 1x aan en kies voor ‘verwijderen’.
  • Start je pc opnieuw op. Je hebt nu het ongewenste programma van je computer verwijderd.

De volgende stap is het opnieuw instellen van je startpagina en van je browsers. Als je meer dan één browser gebruikt, moet je dit proces voor elke browser afzonderlijk volgen.

Verwijderen van Searchnu of Searhqu uit je browser

Je hebt in de vorige paragraaf het ongewenste programma Searchnu of Searchqu van je computer verwijderd. Nu is het zaak om het programma uit stuk voor stuk al je browsers te verwijderen.

Dus als je op je computer niet alleen Internet Explorer, maar ook Google Chrome en/of Firefox Mozilla hebt staan, volg je de stappen voor elk van deze internetbrowsers afzonderlijk.

Searchnu verwijderen van Mozilla Firefox

In paragraaf 'Verwijderen van Searchnu of Searchqu van je computer’ heb je wel het ongewenste programma van je harde schijf verwijderd, maar je wilt het natuurlijk ook uit je browser hebben.

Om de Searchnu doorverwijzing naar Ask te verwijderen, ga je als volgt te werk.
  • Open Mozilla Firefox, ga naar 'Extra' in de menubalk en klik op 'Add-ons'.
  • Kijk bij de' Extensies' of je de ongewenste toolbar nog steeds ziet staan. Zo ja, klik op 'Verwijderen'. Als je niet voor 'Verwijderen' kunt kiezen, klik dan op 'Uitschakelen'.
  • Ga weer naar 'Extra' in de menubalk van Mozilla en klik nu op 'Opties'.
  • Open het tabblad algemeen en vervang de link naar de searchnu-pagina door een link naar je normale startpagina en klik op 'OK'.
  • Ga nu naar het zoekveld in je browser en klik op het pijltje omlaag direct naast het icoontje van de actieve zoekmachine. Je ziet nu een aantal geïnstalleerde zoekmachines. Selecteer de gewenste zoekmachine uit het overzicht.

Searchnu verwijderen van Google Chrome

Na het verwijderen van Searchnu van je harde schijf, ga je dat ongewenste programma nu uit je browser Google Chrome verwijderen.
  • Open Google Chrome en klik rechts bovenaan je scherm op het icoontje met de drie horizontale lijntjes boven elkaar.
  • Klik op 'Instellingen'.
  • Kies bij 'Zoeken' welke zoekmachine je standaard wilt gebruiken (waarschijnlijk kies je hier voor Google)
  • Klik in ‘Bij opstarten een specifieke pagina of reeks pagina’s instellen’ op Pagina’s instellen en vervang de link naar de Searchnu-pagina door een link naar je normale startpagina en klik op 'OK'.

Searchnu verwijderen van Internet Explorer 8

Tenslotte, als je Internet Explorer ergens op je harde schijf hebt staan, pak je na de verwijdering van Searchnu van je harde schijf, de instellingen van Internet Explorer aan. De onderstaande punten zijn bedoeld voor Internet Explorer 8.

  • Open Internet Explorer en klik op het radertje rechtsbovenaan je scherm.
  • Klik op ‘Invoegtoepassingen beheren’. Je ziet nu o.a. een overzicht van geïnstalleerde ‘Werkbalken en uitbreidingen’.
  • Bepaal welke werkbalken en uitbreidingen je wilt verwijderen. In elk geval zijn dat Searchnu, Searchqu, Qu Tolbar, DataMngr, Bando Media en/of Bandoo. Ga op de te verwijderen werkbalk staan en klik met rechts om die toolbar uit te schakelen.
  • In hetzelfde scherm zie je in de linkerkolom ‘Zoekmachines’ staan. Klik daarop. Waarschijnlijk heb je daar Bing en/of Google of Yahoo staan. Kies een van deze zoekmachines als je standaardzoekmachine.
  • Als je in het overzicht 'Search Results' ziet staan, klik je daar met rechts op om die te verwijderen. ‘Search Results’ is namelijk Searchnu of Searchqu.
  • Sluit het scherm ‘Internet Explorer-invoegtoepassingen weergeven en beheren’ door op het kruisje rechtsboven te klikken.
  • Klik nu opnieuw op het icoontje met het radertje rechtsboven.
  • In het overzicht zie je ergens onderaan ‘Internet Opties’ staan. Klik daarop.
  • Er verschijnt nu een klein scherm ‘Internetopties’ met veel tabs bovenop je huidige startscherm.
  • Onder het tabblad algemeen zie je waarschijnlijk een ongewenste startpagina staan. Vervang die door een gewenste startpagina, bijvoorbeeld www.google.nl of een andere startpagina van je keuze.
  • Klik op OK.

Gefeliciteerd! Als het goed is, heb je Searchnu succesvol verwijderd. Test of je alle veranderingen goed hebt doorgevoerd door een nieuwe tabpagina te openen en een zoekvraag te stellen. Sluit zekerheidshalve je computer af en start hem weer op. En draai voor alle zekerheid ook even de nieuwste versie van CCleaner of een vergelijkbaar programma.

Bovengenoemde aanpak werkte op 5 januari 2013 toen een van onze computers met Searchnu bleek te zijn besmet.

Lees verder

© 2013 - 2014 Manon-troppo, gepubliceerd in Tips en tricks (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Tablets bij bol.com, Smartphones bij bol.com, Computers (Mediamarkt), Laptops bij bol.com en Computerboeken bij bol.com.
Gerelateerde artikelen
Internet toolbars verwijderen in Explorer, Firefox en OperaInternet toolbars verwijderen in Explorer, Firefox en OperaVeel internet toolbars download je zo mee met andere software. Vaak heb je het zelf niet eens in de gaten, zonder jouw w…
Het verwijderen van het Websearch.youwillfind.info virusHet verwijderen van het Websearch.youwillfind.info virusHelaas hebben we er allemaal wel eens mee te maken. Malware/virussen op de computer. En dat is een van de dingen die erg…
Browse to save pop-ups verwijderen en uitschakelenBrowse to save pop-ups verwijderen en uitschakelenZie je wanneer je in een browser bezig bent dat sommige woorden worden onderstreept en dat wanneer je hier met je muis o…
Cookies verwijderen van je computerCookies verwijderen van je computerWie op het internet surft, zal hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met cookies. Cookies zijn in veel gevallen vrij ons…
Vijf handige toolbarsVijf handige toolbarsToolbars op de computer kunnen helpen om snel iets op te zoeken vanuit je browser. De toegang tot internet is sneller en…
Bronnen en referenties
  • How to remove http://www.searchnu.com/406 from your browser; Martin Brinkmann; 17 november 2012; http://www.ghacks.net/2012/11/17/how-to-remove-httpwww-searchnu-com406-from-your-browser/
  • Remove Searchnu (Uninstall Guide); Malware removal instructions; 17 april 2012; http://deletemalware.blogspot.nl/2012/04/remove-searchnu-uninstall-guide.html

Reageer op het artikel "Ask of Searchnu van je computer verwijderen"

Reacties

Bertus van Hooydonk, 16-10-2013 02:28 #2
Heb per ongeluk een of andere verkeerde toets gebruikt, daarom wil ik ASK verwijderd hebben. Reactie infoteur, 16-10-2013
Veel mensen zien tijdens het downloaden of installeren van bepaalde programma's over het hoofd dat bij dat programma ook het programma Ask wordt meegeleverd.

In beginsel kun je bij elk van die programma's tijdens het installatieproces uitvinken dat je Ask.com op je computer geïnstalleerd wilt hebben. Maar omdat het programma door de softwarefabrikant die Ask 'bijverpakt' sterk wordt aanbevolen, is de kans groot dat mensen in goed vertrouwen het vinkje voor dat programma aan laten staan en pas na installatie zien dat ze Ask niet op hun computer willen.

Je kunt Ask stap voor stap verwijderen met behulp van bijvoorbeeld deze handleiding: http://pc-en-internet.infonu.nl/tips-en-tricks/90931-zo-verwijder-je-askcom-van-je-computer.html

Succes!

Marcus Dhondt, 25-08-2013 21:52 #1
Ik gebruik windows 8. en heb ongevraagd ask en searchnu binnengekregen. deze gaan er niet zomaar af. kan u mij helpen aub? Reactie infoteur, 26-08-2013
Windows 8 wijkt helaas hier en daar af van Windows XP en Windows 7. Sommige schermen hebben in Windows 8 misschien een andere benaming gekregen. Als je alle stappen van bovenstaand artikel een voor een volgt, zou het in beginsel toch moeten lukken. Wij werken zelf met Windows XP en met Windows 7.

Infoteur: Manon-troppo
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Computertips
Reacties: 2
Schrijf mee!