InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Nummi, de nieuwe rage voor de iPhone en iPad?

Nummi, de nieuwe rage voor de iPhone en iPad?

Nummi, de nieuwe rage voor de iPhone en iPad? Uitgekeken op Wordfeud of gewoon niet zo goed in lettertjes? Speel eens Nummi, gemaakt door de Nederlandse familie Pesman. Tom En Susan (broer en zus) wilden een ander bordspel om samen te spelen en zo kwamen zij op het idee voor de app. Nummi. Rummikub tegen bekende en onbekende tegenstanders op je smartphone of tablet.
Bron: FirmBee / PixabayBron: FirmBee / Pixabay

Nummi

Wat is Nummi dan precies. Dit is één van de apps die je net als Wordfeud kan downloaden zodat je online met je vrienden kan spelen. Het is een soort Rummikub. De cijfertjes worden duidelijk weergegeven op een zwart speelveld. Wanneer een tegenstander nieuwe steentjes heeft aangelegd worden deze aangegeven door een groene omlijning. Tijdens het spelen kan je met elkaar chatten. Wel komen er hinderlijke advertenties tussendoor. Wanneer je die kwijt wil zal je éénmalig 1,59 moeten betalen.

Nieuwste versie

In de versie 2.1 zijn een aantal problemen opgelost. De kinderziektes zijn eruit en je kan nu de hoogste scores bijhouden, spellen verwijderen en de chatproblemen bij het gebruik van meerdere apparaten zijn opgelost. Het spel is gewoon in het Nederlands en de versie 2.1 is uitgekomen op 22 mei 2012. Het werkt op de iPhone 3G, iPhone 4S, iPod touch (derde en vierde generatie) en op de iPad. Je kan het spel spelen met twee, drie of vier spelers. Je kan een willekeurige speler kiezen om tegen te spelen door te kiezen voor random speler en bekenden kan je uitnodigen door hun emailadres of spelersnaam in te voeren. Wanneer de volgende speler aan de beurt is krijgt hij een push bericht. Zo'n bericht kan je ook sturen wanneer iemand niet opschiet of wanneer je iemand wil uitnodigen.

Spelregels Rummikub

Hoe werkt Rummikub ook al weer? Je krijgt een plankje met cijfers in het blauw, zwart, rood of geel. De cijfers lopen van 1 t/m 13. De bedoeling is hiervan reeksen te leggen. Dit kan op kleur, vier keer een acht maar dan wel van vier verschillende kleuren of op volgorde van letterwaarde 1,2,3,4, maar dan wel van dezelfde kleur. Om te kunnen beginnen moet hetgeen je uit wil leggen een puntenwaarde hebben van minimaal 30 punten. Wanneer er eenmaal wat rijtjes liggen mag je ze onderbreken om een cijfer weg te kunnen spelen. Een rijtje 4,5,6,7,8 kan je dus verdelen in een rijtje 4,5,6 en 6,7,8 wanneer je een 6 wil wegspelen. Natuurlijk moet de 6 dan wel van dezelfde kleur zijn als de overige cijfers. Ook mag je de 8 en de 4 in hetzelfde voorbeeld altijd weghalen wanneer je ze kan gebruiken voor een andere combinatie. Zolang er maar een combinatie van 3 verschillende getallen overblijft. Een joker mag je altijd inzetten.

Susan en Tom Pesman

Dit duo heeft nog meer apps ontwikkeld zoals:
  • SLD -lux meter. Deze app meet het licht in je omgeving.
  • Een topografie app om de Nederlandse provincies, provincie hoofdsteden en steden per provincie te leren.
  • Klaverjas score app.
  • Stadswandeling Hiermee kan je wandelroutes door steden uitstippelen. Beschikbare steden zijn Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Delft, Groningen, Leiden, Rotterdam en Maastricht.
  • Throw a Dart on a Map. Wanneer je niet weet waar je naar toe moet op vakantie gooi je een pijltje op de wereldkaart om de plaats van bestemming te bepalen.
  • Fireplace Tja, je hebt de haard op je t.v. En nu ook op je iPad, iPhone of iPod Touch.
  • Het spelletje boter, kaas en eieren.
  • OmgevingsAlert Zo blijf je op de hoogte over de ontwikkelingen in jouw buurt. Buurman een uitbouw, straat die opgebroken wordt. Jij bent de eerste die het weet.
Gerelateerde artikelen
Leuke apps op iPhone en iPad: bordspelletjesLeuke apps op iPhone en iPad: bordspelletjesBordspelletjes 2.0, oftewel bekende spelletjes van vroeger als app op je iPhone of iPad. Wordfeud is momenteel het meest…
Wordfeud: Scrabble spelen op je smartphone of tablet!Wordfeud: Scrabble spelen op je smartphone of tablet!Ken je het spelletje Scrabble nog van het bordspel waar je uren met vrienden of familie kon spelen? Tegenwoordig is er e…
Ruzzle: een populair woordspel op je smartphone/tabletRuzzle: een populair woordspel op je smartphone/tabletRuzzle is de nieuwe naam van het spel Rumble. Dit woordspelletje is, net als Wordfeud, hard op weg om een ware hit te wo…
Wordfeud: Vals spelen / CheatsHet is de meest verslavende mobiele app van dit moment: Wordfeud. Met deze app kun je scrabble spelen op je mobiele tele…
De beste "Wordfeud Helpers"Een toepassing op de mobiele telefoon die niet meer weg te denken is, is Wordfeud. Scrabble op je mobiel is helemaal in.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PIX1861 / Pixabay
  • http://www.iphoneclub.nl/168170/nummi-nederlanders-maken-rummikub-alternatief-voor-wordfeud/
  • http://theipad.nl/nummi-online-rummikuben/
  • https://itunes.apple.com/en/app/nummi/id499518978?mt=8
  • http://www.susanpesman.nl/
  • Afbeelding bron 1: FirmBee / Pixabay

Reageer op het artikel "Nummi, de nieuwe rage voor de iPhone en iPad?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!