InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Internet Explorer of Mozilla Firefox?

Internet Explorer of Mozilla Firefox?

Internet Explorer of Mozilla Firefox? Vroeger gebruikte bijna iedereen de standaardbrowser van Microsoft, nl. Internet Explorer(IE). Maar achteraf zijn er alternatieven gekomen zoals Mozilla Firefox. Nu wordt er veel gediscussieerd welke het beste is, FireFox of Internet Explorer?

Mozilla Firefox

Mozilla Firefox is een gratis webbrowser ontwikkeld door de Mozilla Corporation en vele vrijwilligers. Het is gebaseerd op de Gecko-rendermachine uit het Mozilla-project.

Voordelen

Firefox is een zeer klein maar zeer krachtig webbrowser. Het beinvloedt de snelheid van je PC niet en bovendien is hij veel sneller dan de gewone Internet Explorer. Het heeft ook zeer veel voordelen t.o.v van andere webbrowsers, een groot voordeel is surfen met tabbladen. Zo hoef je geen andere vensters te openen voor verschillende pagina's te bezoeken. De pop-upblokering van Forefox is ook de beste van allemaal. De extensies en plug-ins kan je eenvoudig downloaden en updaten zonder dat je naar de site van de extensie of plug-in moet gaan. Met een klein wizardje heb je het opgelost. De zoekfunctie(CTRL+F) binnen een pagina is ook uitgebreider dan die van Internet Explorer. Bij firefox bestaat de mogelijkheid typend zoeken, terwijl dit bij Internet Explorer niet het geval is. De updates van Firefox zelf zijn ook makkelijk downloadbaar, het download zich namelijk vanzelf.

Nadelen

De Firefox heeft niet veel nadelen. Een nadeel is dat het geen Active-X besturingselement ondersteund. Dit komt omdat het strikt gescheiden is van Microsoft Windows-besturingselementen.

Populariteit

De poluratiteit van Firefox stijgt al vanaf de versie 1. Het marktaandeel wordt geshat wereldwijd rond de 13%. Nederland zit hier iets onder met 12% en belgie net iets hoger met 14%. Finland en Duitsland zijn de koplopers, 39% van hun surfers gebruiken Firefox.

Internet Explorer

Internet Explorer is een webbrowser van Microsoft zelf. Het is ontwikkeld Microsoft en zit in elk PC standaard gedownload. Onddanks zijn nadelen is hij sinds 1999 de meest gebruikte browser van heel de wereld.

Nadelen

Internet Explorer is in vergelijking met andere browsers veel slechter en nadeliger. Het wordt wel eens een ramp van een browser genoemd. De fouten die er zitten zijn ontelbaar. Voor webdesigners is IE ook niet zo evident, Firefox is namelijk de beste browser voor webdesigners. Een groot nadeel is dat het in elk PC reeds gedownload is, dus vele mensen gebruiken het gewoon omdat het er al in zit. Je kan het ook niet verwijderen omdat je de Windows-Update alleen wia IE kunt doen. De popup-blokkering is ook niet te geweldig, je krijgt een fortuin van popups terwijl je blokkering aan staat. Als je een plugin nodog hebt moet je naar de site gaan en het zo downloaden, het kost je dus veel meer tijd dan met de FireFox.

Aanpassingen van IE

De tabbing van Firefox was ideaal voor surfers, meeste mensen downloadden firefox alleen voor dit. Internet Explorer had dit niet, maar met zijn laatste versie IE 7.0 heeft hij dit ook toegepast. Dit om de afname van het gebruik van IE een beetje te remmen. Dat het een zeer goede verandering is moet wel gezegd worden.

Tot Slot

Na vergelijking van de twee browsers hebben we duidelijk vastgesteld dat Firefox veel beter is dan IE, niet alleen Firefox maar vele andere browsers zijn beter dan de standaardbrowser IE. Verder zijn browsers zoals Opera en Safari ook goed uitgebreide webbrowsers. Ik ben wel benieuwd wat infoteurs ervan denken, uit dus je mening!
© 2007 - 2014 Ibowts, gepubliceerd in Software (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Browsers: uitleg en vergelijkingBrowsers: uitleg en vergelijkingEen (web)browser is een programma waarmee u op internet surft. De populairste browsers zijn: Microsoft Internet Explorer…
Mozilla Firefox, gratis veiliger en sneller internettenMozilla Firefox, gratis veiliger en sneller internettenNaast Internet Explorer is er een browser die anderen overtreft qua veiligheid, opties en gebruiksvriendelijkheid. Deze…
Kies je eigen Windows internet browserKies je eigen Windows internet browserDe Commissaris van Concurrentie reageerde verheugd toen bleek dat binnenkort de gebruikers van Windows zelf hun internet…
Windows Internet Explorer 9 downloaden? Ontdek de functies!Windows Internet Explorer 9 downloaden? Ontdek de functies!De nieuwste versie van Microsoft's browers is eindelijk beschikbaar. Windows Internet Explorer 9 bezit talloze nieuwe fu…
Geschiedenis Firefox browserGeschiedenis Firefox browserDe geschiedenis van Firefox begin pas in 2004 na de officiele release van Firefox 1.0. Wat hiervoor aan af ging kunt u l…

Reageer op het artikel "Internet Explorer of Mozilla Firefox?"

Reacties

Kubilay, 10-10-2013 16:46 #10
İk zelf geef de voorkeur aan chrome, voor dingen die bij chrome niet werken gebruik ik ff en alleen in nood gebruik ik ie. İk vind chrome erg fijn vanwege de integratie van de google-diensten, de extensies en dat je gewoon meteen ingelogd bent op sites die je ww onthouden (evt. 1 klik nodig, meer niet) en ook vanwege de adres/zoekbalk. Firefox is ook wel goed maar die heeft en niet die integratie van google diensten en mijn ervaring is dat bij ff je minder snel kunt vinden wat je nodig hebt. Bij problemen oplossen lijk je over ff meer en makkelijkere oplossingen te vinden, maar chrome is toch top! İeder zijn smaak, maar vind toch İE de minste.

Fred, 02-02-2012 08:41 #9
Hmm, ik gebruik beide browsers, het lijkt of ik met IE minder last heb van 'brutale' reclame pop ups (maar dat kan ook een kwestie van instelling zijn) en verzoeken om vernieuwde versies te downloaden, maar met Firefox kom je sneller op gewenste pagina's. Toch een lichte voorkeur voor IE vanwege het rustiger beeld.

J. V. D. Sanden, 16-12-2011 00:19 #8
Ik ben het volkomen eens dat Firefox sneller is en meer vindt op internet als je iets zoekt.
M.v.g.
J.v.d.sanden.

Remq, 04-09-2009 10:25 #7
Firefox RULES.
Veel sneller daardoor beter en ben gewoon tegen microsoft

Jay, 29-12-2008 16:54 #6
Firefox heeft issues bij mij sinds versie 3.Biij sites zoals als die van Air Miles werkt het helemaal niet en de laatste tijd start ie bij mij heel slecht op.
Ik betrap mijzelf erop dat ik weer meer IE gebruik. Tegen mijn zin eigenlijk.
Ik vind Firefox 3 eigenlijk maar een teleurstelling. Reactie infoteur, 04-01-2009
Ikzelf gebruik nu Opera, een aanrader ;)

Peter, 17-07-2008 21:30 #5
Ik heb mozilla firefox geprobeerd (zag er goed uit en de bladwijzers prima) maar ik kreeg problemen met flashplayer
moest weer apart gedownload worden en toen ik dat wilde doen, kreeg ik een virus-waarschuwing, dus maar niet gedaan. Vervolgens Firefox er weer afgegooid, maar toen werkte mijn snelkoppelingen niet meer. Uiteindelijk systeemherstel gedaan en nu werk alles weer okay met mijn oude vertrouwde inter explorer.
Zoals een voorgaande post al liet weten, waarom upgraden als alles goed werkt. Maar grootste probleem is de flashplayer die niet in het pakket firefox zit. De meerderheid gebruikt IE, dus ik blijf ook voorlopig maar bij die groep.

Nejra, 03-06-2008 00:08 #4
Wat ik jammer vindt aan Mozilla Firefox is dat sommige websites helemaal niet weergegeven kunnen worden. Zoals veel profielen op de welbekende website MySpace. Daarom gebruik ik alleen maar IE.

Hans Zellenrath, 23-01-2008 11:19 #3
Eerst Internet Explorer vanzelf gebruikt op Windows XP versie. Duurt vaak heel lang voordat gewenste websites verschijnen. Bij gebruik van Mozilla Firefox geen problemen, zeer snel gewenste websites gevonden. Ik laat beide versies op pc staan maar geef de voorkeur aan Mozilla Firefox!

Ar, 10-01-2008 10:57 #2
Heb pas Firefox geinstalleerd nadat Internet Explorer 7 gedurig vast liep op Websites. Het probleem zat niet enkel bij mij maar ook nog bij andere Collega's (liep vast op XP en Vista) na zeker 1 maand van alles te hebben geprobeerd zoals herformateren en Updaten had ik geen succes of dat je symantec of Panda Antivirus had het bleef hetzelfde.
Raadeloos heb ik Firefox2 geinstalleerd en alles werkt terug zoals het moet. Voor downloads op Microsoft gebruik ik Internet Explorer 7 (Kan niet anders) :-p

Aad, 04-12-2007 10:44 #1
Omdat IE reeds aanwezig is, in de PC, gebruik je het. Zelf heb ik GELUKKIG! weinig "ellende" meegemaakt.
IE heeft mij altijd geholpen, bij datgene wat ik zocht. Desondanks is de keuze moeilijk: Firefox of IE. IE is reeds bekend, en ik als leek ben er aan gewend. Om nu weer iets anders te gaanproberen… Kortom: waar doe je goed aan… Ik weet het niet. Ik gebruik nui IE 6, en dat functioneert ook. Dus waarom up-graden?
Maak dan iets zo wat geen ellende veroorzaakt door hackers of welke idiooot dan ook! Dan heb je geen ellende ook. Toch? Kortom: ik hou het voorlopig zo…
Desondanks is uw artikel, met verwantschap, voor mij als leek duidelijk, begrijpelijk en goed leesbaar.

Infoteur: Ibowts
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 10
Schrijf mee!