InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Hoe werkt Apple iCloud?

Hoe werkt Apple iCloud?

Hoe werkt Apple iCloud? ICloud is de nieuwste service van Apple die ervoor moet zorgen dat het iOS platvorm marktleider blijft. Het is een dienst die alle toestellen van Apple de je bezit op een magische wijze met elkaar synchroniseert. Maar wat doet het exact en doet het dit goed?

In the cloud

Tegenwoordig lanceren alle grote spelers uit de IT markt oplossingen waarmee ze klanten kunnen binden aan hun diensten. Deze diensten bevinden zich meer en meer "in the cloud". Op het internet zeg maar. Hierdoor is het voor de aanbieder mogelijk om voor een geringe kost een systeem voor een groot aantal klanten aan te bieden. Dikwijls zijn deze diensten "gratis".

iCloud, wat is het?

iCloud is de verzamelnaam van een aantal diensten die Apple aanbied om de gegevens uit al je apps te synchroniseren. Elk toestel waar iOS 5 op draait (zoals de iPad, iPhone, iPod Touch) heeft standaard iCloud aan boord. iCloud is de opvolger van de dienst MobileMe van Apple. Deze dienst was een betalende dienst en dus niet erg succesvol. iCloud daarentegen is gratis voor de eerste 5gb aan data.

iCloud bestaat uit een aantal diensten die standaard door Apple beschikbaar gesteld worden. Onder meer:
  • Synchronisatie van email, kalender en contacten
  • Documenten in de iWork apps (Keynote, Pages en Numbers)
  • Backup van uw iPhone, iPod Touch of iPad
  • Fotostream (de laatste foto's worden automatisch tussen al uw toestellen gesynchroniseerd)
  • iTunes in the cloud (uw muziek wordt niet meer via iTunes, maar via iCloud gesynchroniseerd.)
  • ...

Ontwikkelaars kunnen iCloud zelf uitbreiden voor hun applicaties zodat ook zij gebruik kunnen maken van synchronisatie tussen alle toestellen die een consument tegenwoordig bezit.

iCloud, hoe werkt het?

In principe is iCloud niet meer dan een kopie van concurrenten als Dropbox. Het is een map met bestanden die via het internet gesynchroniseerd worden. Als je dus op één toestel iets bijwerkt wordt het ook automatisch aangepast als je het vanop een ander toestel wil bekijken. Dit gebeurt door alle wijzigingen naar een centrale server van Apple te versturen; waarna deze server de wijzigingen naar al uw andere toestellen verzendt. Wat het grote verschil is met de concurrentie is dat de gebruiker dit niet zo ervaart. De slogan van iCloud is: "it just works". In de praktijk is het zo dat elke app enkel toegang krijgt tot de bestanden die het nodig heeft. De gebruiker op zijn beurt ziet de bestanden niet staan, maar merkt enkel op dat als hij een bepaalde applicatie gebruikt zijn gegevens automatisch hierin staan. Op een bijna onzichtbare manier gebeuren dus de aanpassingen. Je hoeft dus niets ingewikkeld te leren of toe te passen.

Apple zorgt er met iCloud voor een revolutie in de IT door smartphones en tablets op hetzelfde niveau te brengen als de pc.
Omdat elk toestel met elk ander toestel draadloos gegevens kan uitwisselen zijn de iPhone, iPad en Ipod Touch niet meer ondergeschikt aan de pc. Deze had tot op vandaag nog steeds rol van controlerende "hub" waarmee een gebruiker foto's, muziek enz naar de andere toestellen kopieerde.

Concurrentie en conclusie

Met iCloud heeft Apple een directe concurrent voor Google Docs, Dropbox, ...
Elk van deze oplossingen heeft zijn eigen insteek.
  • Google docs: volledig cloud gebaseerd. Dit wil zeggen dat je geen gegevens lokaal op je pc hebt staan en dus afhankelijk bent van Google voor het beheer hiervan.
  • Dropbox: al uw bestanden staan echt in een map op uw pc en worden op al uw toestellen gekopieerd via het internet. Dit is een zeer bestandgericht alternatief. Een dat van de gebruiker de minste aanpassing verwacht.

iCloud is eerder een combinatie van Google Docs en Dropbox. De bestanden worden fysiek beschikbaar gezet op elk toestel, maar je weet het niet als gebruiker. De bestanden lijken net als in Google Docs gewoon beschikbaar te zijn.
Deze aanpak zorgt ervoor dat iCloud toegankelijk is voor elke gebruiker. Niet enkel voor de informaticus!

Lees verder

© 2011 - 2014 Slls1984, gepubliceerd in Software (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Informatie over iCloud van AppleInformatie over iCloud van AppleIn de herfst van 2011 komt Apple met een nieuwe online dienst; iCloud. iCloud is een gratis opslagplek op het internet v…
Hoe iCloud instellen op je Windows pcHoe iCloud instellen op je Windows pcICloud is de nieuwste service van Apple die ervoor moet zorgen dat het iOS platvorm marktleider blijft. Het is een diens…
De bekenste producten van AppleEen merk dat niet meer weg te denken is, is het merk Apple. Één van de mooiste dingen aan het merk Apple is, dat het mer…
Wat is iTunes Match?Wat is iTunes Match?IPhone-fabrikant Apple lanceerde onlangs zijn muziekdienst iTunes Match. Wat is dit voor een dienst?
OS X Mountain LionOS X Mountain LionMountain Lion is de achtste grote versie van Apple's eigen besturingssysteem Mac OS X en werd op 25 juli 2012 uitgebrach…
Bronnen en referenties
  • www.apple.com

Reageer op het artikel "Hoe werkt Apple iCloud?"

Infoteur: Slls1984
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!