InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Nieuwsgroepen: Downloaden van Usenet met Spotnet

Nieuwsgroepen: Downloaden van Usenet met Spotnet

Nieuwsgroepen: Downloaden van Usenet met Spotnet Er zijn vele manier om software, films en muziek te downloaden van het internet. Sinds het verbod op FTD is er een nieuwe mogelijkheid nar voren gekomen, namelijk Spotnet een download manager voor nieuwsgroepen.
LET OP: Downloaden van software, films, muziek etc. is niet legaal en er is kans dat u er voor gestraft kunt worden. Het gebruik van Spotnet en nieuwsgroepen is op eigen risico en er zullen geen links naar directe downloads aanwezig zijn in dit artikel.

Inhoudsopgave

Wat is een nieuwsgroep?

Een nieuwsgroep is een kanaal op het Usenet netwerk (u kunt dit zien als een soort forum). Dit is een wereldwijdnetwerk dat gebruikt wordt voor het verspreiden van informatie en bestanden. Het Usenet netwerk heeft geen centraal punt en is hierdoor dus ook altijd bereikbaar ook al valt er een deel uit.

Elke nieuwsgroep heeft vaak een specifiek onderwerp en alle "posts" van dat onderwerp zullen daar worden geplaatst. In de originele opzet van Usenet zijn er 8 onderwerpen namelijk comp, humanities, misc, news, rec, sci, soc en talk. Daarnaast is er nog de Alt nieuwsgroep en hierin mag iedereen eigen kanalen maken met elk willekeurig onderwerp.

Toegang tot het Usenet netwerk en nieuwsgroepen

Om gebruik te maken van Spotnet en toegang te hebben tot Usenet is vaak een betaald abonnement nodig. Maar vraag het eerst na bij uw Internet Provider want sommige bieden het gebruik van een nieuwsgroep gratis aan bij een internet abonnement (bijvoorbeeld Ziggo). Mocht dit niet het geval zijn dan kunt u bij een 3de partij een Usenet abonnement afsluiten.

Bij het afsluiten van een Usenet abonnement zijn er een aantal dingen waar u op moet letten. Hieronder staat een lijst van belangrijke info waar u op moet letten:
  • Censuur: Sommige Usenet aanbieders filteren wat er weergegeven wordt.
  • Download snelheid: De maximale snelheid waarmee u kan downloaden (dit hangt ook van uw eigen internet af).
  • Compleetheid: Of alle bestanden die worden weergegeven ook daadwerkelijk compleet zijn.
  • Retentie: Bestanden blijven niet oneindig op het Usenet staan. Retentie betekend tot hoeveel dagen u terug kunt kijken, dus hoe hoger hoe beter.
  • Verbindingen: Hoeveel downloads u tegelijk aan kunt zetten.

Een aantal bekende grote Usenet aanbieders zijn:
  • Eweka Internet Services
  • UsenetXL
  • Giganews

Voor een complete lijst ga naar deze link

Downloaden met Spotnet

Spotnet is een Usenet viewer en download manager waarmee makkelijk door het Usenet kunt bladeren en downloads aanzetten. Om Spotnet te gebruiken heeft u inlog gegevens nodig voor Usenet zodat u de gegevens van de nieuwsgroepen binnen kunt halen. Spotnet is hier downloaden. LET OP: om Spotnet te gebruiken moet er Microsoft .NET Framework 4.0 geïnstalleerd zijn op uw computer.

Installeren en instellen van Spotnet

Volg de standaard installatie stappen van Spotnet. Als u de software hebt geïnstalleerd start u deze op en zal er gevraagd worden om inloggegevens van een Usenet server (aanbieder). Het scherm ziet er als volgt uit:

Vul uw gegevens in zoals hier is voorgedaan met Eweka als voorbeeld. Als de gegevens kloppen zal Spotnet alle "Spots" binnen halen dit zijn de berichten van andere gebruikers die u kunt activeren om een download te starten. Een "Spot" heeft vaak een omschrijving en afbeelding van het te downloaden bestand.

Als alle "Spots" zijn opgehaald zal het volgende scherm verschijnen:

U kunt nu door alle "Spots" bladeren en zoeken naar bestanden om deze te downloaden.
© 2011 - 2014 Jayc, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
FTD alternatief SpotnetDownloaden met nieuwsgroepen kon voorheen makkelijk worden gedaan met FTD. Na de rechtszaak die FTD verloren heeft van S…
Waar bestaat Usenet uit?Wat is Usenet? Usenet heeft meerdere namen en bestaat uit enkele verschillende nieuwsgroepen en discussiegroepen. Het us…
Het programma 'Windows Live Mail'Het programma 'Windows Live Mail'Tegenwoordig gebruiken veel mensen hotmail of live, maar velen doen dit nog via de site op internet. Dit terwijl er ook…
Bronnen en referenties
  • http://www.spot-net.nl/
  • http://www.binaries4all.nl/

Reageer op het artikel "Nieuwsgroepen: Downloaden van Usenet met Spotnet"

Infoteur: Jayc
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!