InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Veilige browsers: voor- en nadelen

Veilige browsers: voor- en nadelen

De meeste tijd die je doorbrengt op internet is op het www (world wide web). Dat doe je met behulp van een browser. Een browser (webverkenner) is een computerprogramma dat in een informatiesysteem kan zoeken. Deze pagina's kan je opvragen aan de hand van een programma. Maar welke browsers zijn nou veilig en wat is de beste keus? Hieronder volgt een overzicht.

Kenmerken veilige browser

Omdat je een browser veel gebruikt, en omdat dit de toegangspoort is voor veel van je handelingen op internet, is het belangrijk dat je browser aan een aantal veiligheidsvereisten voldoet. Hier volgen een aantal kenmerken:

  • Het programma moet zo weinig mogelijk beveiligingslekken (programmeursfouten) vertonen en lekken kunnen dichten via bijvoorbeeld Windows Update. Hackers richten zich voornamelijk op Internet Explorer omdat die het grootste martkaandeel heeft en daar de kans van slagen het grootst is.
  • Het programma moet veilig met cookies kunnen omgaan. Ze vormen een gevaar voor de privacy.
  • Het programma moet ongewenste pop-up-vensters kunnen blokkeren, die een belangrijke oorzaak zijn van ongewenste cookies en spyware.
  • Het programma mag geen automatische uitvoering van onveilige programma's toestaan en moet aan de gebruiker toestemming vragen voor de uitvoering van ieder stuk software.

Welke browsers doorstaan de veiligheidsvereisten?

Internet Explorer
Eind jaren 1990 ontwikkelde internet zich op volle snelheid. Microsoft is rond 1996-1997 gekomen met een eigen browser, Internet Explorer (in een markt die toen nog beheerst werd door Netscape). Bij de laatste versie van Windows 95 werd deze browser standaard bijgeleverd. Voor hun volgende Windows-versie, Windows 98 werd de browser geïntegreerd in het hele besturingssysteem. En dat is tot op vandaag nog steeds zo.

  1. Veiligheid: Een browser met 90% marktaandeel is een populair doelwit voor hackers. De laatste jaren heeft Microsoft enkele serieuze inspanningen gedaan op gebied van veiligheid. Internet Explorer kan vrij veilig gebruikt worden, maar alleen indien alle kritische updates toegepast worden, en Windows XP met Service Pack 2 gebruikt wordt. Op oudere systemen (Windows 2000, 98) staat de browser open voor een aantal beveiligingsrisico's en is het gebruik niet aangewezen.
  2. Voordelen: De browser staat op elke Windows-computer geïnstalleerd.
  3. Nadelen: De browser volgt een aantal webstandaarden niet juist op, en is vaak het doelwit van hackers.

Mozilla Firefox
Firefox is sindskort op de markt van de browsers. Deze browser is ontstaan als Mozilla-project met de bedoeling een compacte, gebruiksvriendelijke versie te maken van de Mozilla Navigator (uit de Suite). In 2004 kwam versie 1.0 op de markt, en vanaf 29 november 2005 is versie 1.5 een feit. De populariteit van de browser neemt snel toe.

  1. Veiligheid: De beveiligingslekken in de browser zijn beperkt; de browser heeft een ingebouwde update-functie die automatisch werkt; de cookie-instellingen kunnen zelf beheerd worden; pop-ups worden automatisch geblokkeerd, en het programma weigert de automatische uitvoering van programma's. The Mozilla Foundation doet er alles aan om lekken binnen de kortst mogelijke tijd te dichten.
  2. Voordelen: veilig, compact en volgt zo goed mogelijk alle web-standaarden. Vanwege de inplugbare Extensions zijn de mogelijkheden van het programma onbeperkt; alle mogelijke uitbreidingen zijn mogelijk.
  3. Nadelen: Sommige sites worden slecht weergegeven in Firefox; een probleem waarvoor de schuld bij de site in kwestie ligt, niet bij de browser.

Mozilla Suite / SeaMonkey
Mozilla Suite gaat een eigen leven leiden onder de projectnaam 'SeaMonkey'. SeaMonkey zal niet langer ontwikkeld worden door de officiële Mozilla-developers.

  1. Veiligheid: Voldoet aan alle veiligheidseisen waaraan Firefox voldoet. Bovendien is de instelbaarheid van de browser, o.a. op gebied van cookie-instellingen, nog een stuk groter.
  2. Voordelen: Deze suite biedt elke denkbare functionaliteit. Integratie met een mailprogramma en andere onderdelen.
  3. Nadelen: Het programma is te groot en te traag.

Netscape
Netscape was één van de allereerste browsers op de www-markt. De ontwikkeling stond lange tijd stil en recente versies zijn eigenlijk gewoon een kleine aanpassing van de Mozilla producten.

  1. Veiligheid: Versie 7 van de browser baseert zich op de Mozilla Suite. Om echter de allerlaatste updates te hebben, is het beter de Mozilla-suite te verkiezen boven de Netscape-suite. In versie 8 heeft men een nieuwe schil gebouwd rond de Firefox-motor. Netscape 8 is dus een aangepaste versie van Firefox.

Apple Safari
Enkele jaren terug lanceerde Apple zijn nieuwe besturingssysteem, Mac OS X, met een eigen Apple-branded browser. Die browser werd Safari. Deze is tegenwoordig de standaard-browser. Firefox is ook beschikbaar in een Mac-versie.

  1. Veiligheid: Via de Software Update van Mac OS X worden gevonden veiligheidslekken ogenblikkelijk gedicht. De browser biedt verder belangrijke functies zoals pop-up-blocking, en is een stuk minder gevoelig voor schadelijke software.
  2. Voordelen: Een snelle, goede standaard geleverde browser voor Mac OS X.
  3. Nadelen: Door het zeer kleine marktaandeel van de browser, wordt deze wel eens vergeten wanneer een nieuwe site door de bouwer getest wordt.

Opera
Opera gaat al een tijd mee in de browserwereld, en heeft zichzelf altijd geprofileerd als een alternatief. Het product is ondertussen aan versie 8 toe en heeft een kleine groep trouwe aanhangers. Ondanks de compacte grootte van het programma heeft de browser ook een ingebouwde mailgebruiker. Sinds versie 8 is het programma ook helemaal gratis geworden, zonder reclamebanners.

  1. Veiligheid: Weinig hackers richten zich op een browser met een klein marktaandeel. Er zijn dan ook weinig veiligheidslekken.
  2. Voordelen: Een compacte browser, die aangepast kan worden naar de wensen van de gebruiker.
  3. Nadelen: Niet alle pagina's worden even goed weergegeven.
© 2007 - 2014 Etsel, gepubliceerd in Software (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Browsers: uitleg en vergelijkingBrowsers: uitleg en vergelijkingEen (web)browser is een programma waarmee u op internet surft. De populairste browsers zijn: Microsoft Internet Explorer…
Internet Explorer of Mozilla Firefox?Internet Explorer of Mozilla Firefox?Vroeger gebruikte bijna iedereen de standaardbrowser van Microsoft, nl. Internet Explorer(IE). Maar achteraf zijn er alt…
Kies je eigen Windows internet browserKies je eigen Windows internet browserDe Commissaris van Concurrentie reageerde verheugd toen bleek dat binnenkort de gebruikers van Windows zelf hun internet…
Internet browsers, een overzichtEr zijn veel browsers. Dat heeft zo zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Voordelen zijn dat je keuze hebt. Hieronder e…
Peacekeeper: welke internet browser is het snelst?Peacekeeper: welke internet browser is het snelst?Er zijn de laatste tijd meerdere browsers uitgekomen. Deze concurrentie is goed voor de ontwikkelingen op het gebied, ma…
Bronnen en referenties
  • K.U. Leuven

Reageer op het artikel "Veilige browsers: voor- en nadelen"

Infoteur: Etsel
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!