InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Mozilla Firefox 4 downloaden? Ontdek de functies!

Mozilla Firefox 4 downloaden? Ontdek de functies!

Mozilla Firefox 4 downloaden? Ontdek de functies! De nieuwe Firefox 4 is er! Het heeft wel 10 maanden, 12 bèta-versies en één releasecandidate geduurd voordat Mozilla zeker was van de nieuwste versie van zijn internetbrowser; Firefox. Hoewel de nieuwe browser aanvankelijk beschikbaar moest zijn vanaf oktober 2010 is hij dus nu vanaf 22 maart 2011 te downloaden. Ontdek de nieuwe functies en waarom hij beter of slechter is dan de nieuwe Windows Internet Explorer 9.

In dit artikel

Nieuwe browser met een nieuwe interface.

Firefox 4 zal een gehele nieuwe gebruikersinterface bieden dat zo ontworpen is zodat het voor de gebruiker lijkt alsof de browser sneller gaat. Opvallend is ook dat Firefox voortaan zijn tabbladen bovenaan het adresvak plaatst. Net als bij Firefox 3 blijft het ook in deze nieuwe versie mogelijk om de browser helemaal in geuren en kleuren aan te passen aan de wensen van de gebruiker. Ook een grote verandering is het verwijderen van de volledige munubalk, deze kan nu teruggevonden worden door op de grote oranje 'Firefox'-knop te klikken. Ook de interface van het add-on beheer gaat erop vooruit, deze zal voortaan niet geopend worden in een pop-up maar zal tevoorschijn komen in een tabblad.

De nieuwe Firefox 4De nieuwe Firefox 4

Firefox wordt weer de snelste browser.

De tijd dat Firefox alle concurrentie wat betreft snelheid achter zich liet is ver verstreken doordat versie 4 zo lang op zich liet wachten. Eén van de oorzaken dat de ontwikkeling zo lang duurde is het feit dat Mozilla de gebruiker niet enkel de indruk wil geven dat de browser sneller is, ze wilden de browser ook daadwerkelijk sneller maken. Met de release van Windows Internet Explorer 9 kon Mozilla trouwens niet lang meer achterblijven. Mozilla heeft de nieuwe Firefox 4 een nieuwe JavaScript-engine gegeven die ze JaegerMonkey gedoopt hebben. Deze nieuwe versie zou een stuk sneller JavaScripts kunnen verwerken en dus ook sneller pagina's kunnen laden. Ook de opstarttijd van de browser wordt echter ingekort en de interface wordt zo ontwikkeld dat hij enkel het snelheidsgevoel maar kan bevorderen.

Weave wordt Firefox Sync.

Gebruikers van Firefox 3 kennen vast de extensie Weave wel. Deze zal ook in de nieuwe Firefox 4 geïntegreerd worden, zij het onder een andere naam, Firefox Sync. Met deze vernieuwde Firefox Sync kunnen wachtwoorden, bladwijzers en diverse andere voorkeuren online opgeslagen worden en gesynchroniseerd worden wanneer éénzelfde gebruiker Firefox op meerdere computers gebruikt.

Aangepaste privacyinstellingen voor Firefox 4.

Wat voorheen niet mogelijk was staat Mozilla nu wel toe, een geavanceerd beheer van de privacyinstellingen. Zo zal Firefox 4 per website kunnen onthouden of cookies toegestaan worden, wachtwoorden onthouden mogen worden, pop-up's toegelaten zijn en add-on's geïnstalleerd mogen worden.

Firefox 4 zal nog minder snel crashen.

Firefox heeft in het verleden zijn degelijkheid al bewezen en getoond dat het niet snel vastloopt. Voortaan zullen plugins en extensies echter niet meer onder hetzelfde proces als de browser zelf draaien. Hierdoor zal de browser nog minder snel crashen en zullen enkel de vastgelopen plugins afgesloten worden.

Ondersteuning van nieuwe formaten in Firefox 4.

Net als de nieuwe Windows Internet Explorer 9 zal ook Firefox 4 een betere ondersteuning bieden voor nieuwe formaten als HTML5 en CSS3 net als het feit dat de nieuwe browser een 64-bits ondersteuning krijgt.

Firefx 4 downloaden.

Met deze nieuwe functies wil Mozilla trachten zijn browser weer wat populairder te maken. Het heeft veel te lang geduurd en daardoor heeft Firefox heel wat gebruikers verloren aan de nieuwe Internet Explorer en Google Chrome. Wie voluit voor Firefox blijft gaan of hen een (nieuwe) kans wil geven kan vanaf 22 maart 2011 terecht op de website van Mozilla.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org
  • Mozilla.com

Reageer op het artikel "Mozilla Firefox 4 downloaden? Ontdek de functies!"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 20-03-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!