InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Computer schoonmaken: Gratis software voor opschonen van pc

Computer schoonmaken: Gratis software voor opschonen van pc

Computer schoonmaken: Gratis software voor opschonen van pc Je computer wordt trager en trager. Dat komt door overbodige files en oude software, nutteloze processen, je zoekgeschiedenis op Internet, virussen en fouten in het register. Wist je dat er software bestaat om je computer weer schoon te maken? En wist je dat de software die daar voor nodig is vaak zelfs gratis te verkrijgen is? Lees hier alles over het opruimen, reinigen en opschonen van je computer met software. Jouw pc is straks geen schildpad meer maar werkt bijna op lichtsnelheid! Om je computer weer sneller te laten opstarten en werken heb je verschillende tools nodig. Virussen maken je computer langzaam en zorgen dat die niet meer goed functioneert. Je hebt dan ook in eerste instantie een virusscanner nodig om ongewenste indringers te lijf te gaan. Ook heb je cleaner software nodig om je computer te kunnen ontdoen van overbodige files en oude programma's en games. Verder heb je een zogenaamde registry cleaner nodig om fouten in het register op te sporen en te verwijderen. Defragmentatie software tenslotte zorgt ervoor dat je de schijfruimte die je hebt beter benut door de boel letterlijk op te ruimen en beter weg te zetten op je computer.

Virusscanners en software voor bestrijding van spyware en malware

Virusscanners en anti-virus programma's sporen virussen, wormen en Trojaanse paarden op door de pc te scannen op verdachte activiteit. Vaak kijken ze ook of er sporen zijn van hacking (pogingen tot overname van de pc) of spyware (software die jouw gedrag op de pc observeert). Sommige virusscanners verwijderen ook virussen en wormen (malware) terwijl andere alleen de scan uitvoeren. In dat geval heb je aanvullende anti spyware of anti malware nodig om de ongewenste indringers te verwijderen of in quarantaine te plaatsen.

Schoonmaken, opruimen en opschonen van je pc met software (internet cleaner/ pc cleaner)

Programma's om je computer op te schonen verwijderen met name oude software zoals games. Ook verwijderen ze andere overtollige files zoals de inhoud van je prullenbak, je zoekgeschiedenis in je browser, tijdelijke bestanden, cookies, index data bestanden, de inhoud van het klembord en kopieën en back-ups van je office programma's.

Met gratis tools als cc-cleaner of advanced systemcare ga je al een wereld van verschil opmerken. Je kunt echter voor een zacht prijsje hele goede cleaner software kopen. Gebruik hier (in tegenstelling tot bij antivirussoftware) liefst een combinatie van verschillende tools voor het beste effect en maak je computer hier één keer per week mee schoon.

Er bestaat ook software om nutteloze processen bij het opstarten of draaiend op de achtergrond stop te zetten. Dat kan er voor zorgen dat je pc weer sneller start maar kan er ook toe bijdragen dat je computer zelf sneller werkt, waardoor je opnieuw sneller kunt downloaden en gamen.

Fouten opsporen en repareren in je windows register (registry cleaner/ register cleaner)

Register software kijkt of er fouten in het register zitten en probeert die vervolgens te herstellen. Vaak ontstaan er problemen doordat je software of games niet op de juiste wijze hebt verwijderd en de zogenaamde registersleutels achterblijven in het register terwijl de software zelf al niet meer bestaat. Ook kunnen drivers corrupt zijn of kan software problemen veroorzaken in andere toepassingen. Je register wordt hierdoor te groot en je pc wordt er heel erg langzaam van. Een registry cleaner ruimt het windows register op en het verschil op de snelheid van je processor is enorm.

Defragmentatie van de harde schijf en defragmenteren van files op je computer (defragmentatie software)

Wanneer je je computer al een tijd hebt kan het zijn dat bestanden of onderdelen daarvan gefragmenteerd zijn opgeslagen. Telkens alle stukjes en beetjes weer bij elkaar zoeken kost de computer veel energie en tijd. Door bestanden weer te groeperen en in logische combinaties bij elkaar te plaatsen zorgt defragmentatie ervoor dat de computer weer sneller kan werken. Je pc defragmenteren kan wel een paar uur duren maar je hoeft het ook maar eens per kwartaal te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Langzaam opstarten van een computer: Je PC schoonmakenLangzaam opstarten van een computer: Je PC schoonmakenWanneer je net een nieuwe computer hebt, lijkt hij in een sneltreinvaart op te starten. Maar naarmate de tijd verstrijkt…
Bootvis, laat uw computer sneller startenBootvis, laat uw computer sneller startenBootvis is een programma afkomstig van Microsoft en is bedoelt voor Windows XP. Dit stukje software zorgt ervoor dat de…
Te trage computer? Zo maak je hem sneller!Te trage computer? Zo maak je hem sneller!Als je intensief gebruik maakt van Internet komt er veel op je computer terecht zonder dat je dat in de gaten hebt. Denk…
Je computer opschonen met CCleanerJe computer opschonen met CCleanerHeb je ruimtegebrek op je harde schijf? Dan biedt CCleaner een oplossing! CCleaner is een programma dat alle overbodige…
Windows 7 PC SchoonhoudenWindows 7 PC SchoonhoudenNu windows 7 een tijdje op de markt te verkrijgen is, hebben veel pc gebruikers dit besturingsysteem op hun computer sta…

Reageer op het artikel "Computer schoonmaken: Gratis software voor opschonen van pc"

Infoteur: Sterretje999
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: PC Gratis Schoonmaken
Schrijf mee!