InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Flash presentaties maken met Wink

Flash presentaties maken met Wink

Wink is de ideale tool voor wie op een duidelijke manier een computerprogramma wil uitleggen aan anderen. Leraars die software moeten voorstellen aan hun leerlingen, of software-ontwikkelaars die een tutorial nodig hebben voor een nieuw programma, kunnen met dit freeware-programma schitterende flash-presentaties ontwerpen. Wink is erg gebruiksvriendelijk en heeft - hoe kan het ook anders, een zeer duidelijke handleiding.

Het concept

Wie een nieuw Wink-document start, begint met screenshots te nemen van het programma waarover men uitleg wil geven. Nadat alle nodige beelden opgeslagen zijn, kan men per screenshot tekstframes en navigatieknoppen toevoegen. Vervolgens worden er eventueel een achtergrond en schermtitels toegevoegd. Daarna wordt het geheel gerenderd en kan de presentatie opgeslagen worden als een flash-document of een uitvoerbaar bestand.

De verschillende schermonderdelen

Wie de uitvergroting van deze schermafbeelding bekijkt, ziet onderaan de opgeslagen screenshots. Op deze manier kan je vlot één of meerdere beelden selecteren en bewerken. Het huidige geselecteerde beeld wordt linksboven uitvergroot getoond.

Rechtsboven kan per scherm een titel toegevoegd worden en het aantal seconden dat de afbeelding tijdens de presentatie getoond moet worden. Wanneer er navigatieknoppen toegevoegd werden, zal de presentatie deze tijd negeren en wachten tot de gebruiker één van de knoppen aanklikt.

In de werkbalk eronder vind je de knoppen om tekstframes en navigatieknoppen toe te voegen. De navigatieknoppen kunnen zowel voorwaarts als achterwaarts verwijzen en eveneens een link vormen naar een andere schermafbeelding of een webdocument. Dit maakt het mogelijk een erg interactieve tutorial te maken met verschillende hoofdstukken die niet noodzakelijk in één welbepaalde volgorde moeten afgespeeld worden. Het is mogelijk om knoppen en tekstgebieden een eigen lay-out te geven.

Het witte venster onder de werkbalk geeft een overzicht van de verschillende onderdelen die aan het huidige scherm werden toegevoegd. Ook in het overzicht van de screenshots wordt met pictogrammen aangegeven of er extra elementen bijgevoegd zijn.

Rechts onderaan is een kleine sectie om een achtergrond te voorzien voor de presentatie en om de schermtitels uit te lijnen en positioneren.

Mogelijkheden

  • Met Wink is het mogelijk om audiofragmenten toe te voegen om je presentatie te ondersteunen.
  • Naast screenshots van je pc kan je ook werken met beelden in BMP/JPG/PNG/TIFF/GIF-formaat.
  • Het is ook mogelijk om je Wink-document op te slaan als PDF, PostScript, HTML of één van bovenstaande beeldformaten.
  • De Flash-presentaties zijn sterk gecomprimeerd, zodat de met Wink gemaakte handleidingen op het net gezet kunnen worden zonder al te veel webruimte in beslag te nemen.

Freeware

Dit originele, gebruiksvriendelijke en zeer interessante programma is gratis te downloaden. Op de site van het programma is ook een uitgebreid gebruikersforum te vinden, waar iedereen terecht kan met vragen en tips voor andere Wink-gebruikers.

Wink is zowel voor Windows als Linux te verkrijgen.
© 2007 - 2017 Mamalies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Screenshots maken en bewerkenScreenshots maken en bewerkenHet kan gebeuren dat je een afbeelding zou willen maken van je computerscherm of het programma-scherm waar je op dat mom…
Powerbullet, Flash maar dan gratisWas je van plan Flash te kopen maar vindt je de prijs te duur? Of is je 30 dagen durende lisensie vervallen? Geen nood,…
Een gratis FLV Player downloadenEen gratis FLV Player downloadenEen FLV player is een type media player dat wordt gebruikt om Flash videos af te spelen op je PC of direct vanaf het int…
Blender 3D, Waar te beginnen?Blender 3D, Waar te beginnen?Blender 3D is een fascinerend programma om 3D tekeningen en animaties te maken. Maar hoe te beginnen met Blender 3D? Er…
SoftwarelicentiesEr bestaan verschillende soorten softwarelicenties. In dit artikel gaan we er de belangrijkste bespreken en enkele voorb…

Reageer op het artikel "Flash presentaties maken met Wink"

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 17-05-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!