InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Gratis games downloaden: Shareware, freeware en spel demo's

Gratis games downloaden: Shareware, freeware en spel demo's

Gratis games downloaden: Shareware, freeware en spel demo's Op Internet zijn er heel veel leuke gratis games voor de pc te vinden, die je gewoon mag downloaden. Veel spellen zijn zijn zelfs in de volledige versie te downloaden zonder dat je daar voor hoeft te betalen. Andere spellen mag je tot op zekere hoogte vrij delen met anderen. Ook zijn veel spellen speelbare demo's. Je mag dan een gloednieuw spel gratis uitproberen voor een aantal levels of een bepaalde tijdspanne, zonder dat je daar ook maar iets voor hoeft te betalen. Gratis games downloaden?

Freeware: Volledige versie van een spel geheel gratis downloaden

Freeware is een vorm van software, die kosteloos te downloaden is. Wanneer een game in de categorie freeware past, kun je hem meestal in de volledige versie voor ongelimiteerde tijd kosteloos downloaden, gebruiken en verspreiden. Meestal mag deze software niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt maar mag je er persoonlijk zoveel gebruik van maken als je maar wilt.

Bij freeware kan het gaan om spelletjes en games, die bewust zijn ontwikkeld om gratis te worden verspreid. Zo zijn er bijvoorbeeld games, waarin reclame wordt gemaakt voor producten. Ook zijn er games, die ooit wel tegen betaling werden aangeboden maar die nu relatief wat ouder zijn, waardoor er nu soortgelijke maar meer nieuwe spellen op de markt te verkrijgen zijn. Vaak wordt er dan besloten om deze wat meer gedateerde games vrij te stellen voor het publiek.

Shareware: Versie van een spel, die gratis mag worden gedownload en gedeeld met anderen

Vaak gaat het bij shareware niet om de volledige versie van een game of kun je een spel voor een bepaalde tijd gebruiken om ermee kennis te maken en te kijken of het je bevalt. Het doel van shareware is om het spel onder je aandacht te brengen en jou de gelegenheid te geven om het te spelen zonder het meteen op face value te moeten kopen.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je het spel gratis kunt downloaden maar dat van de in totaal 30 levels er maar 10 voor je toegankelijk zijn in de shareware versie. Wanneer je het spel dan vervolgens koopt, krijg je toegang tot de volledige versie met alle functionaliteiten, die daarbij horen. Het kan ook zijn dat je de volledige versie van het spel tot je beschikking krijgt maar dat je het maar een week of zelfs een uur kosteloos mag proberen.

Je zit overigens niet vast aan zo'n spel, wanneer je het gratis downloadt. Het spel wordt vanzelf inactief na verloop van tijd of je hebt het maximale aantal levels bereikt dat voor jou toegankelijk is in die specifieke versie. Daarna kun je zelf beslissen of je het spel leuk genoeg vindt om het ook daadwerkelijk aan te schaffen in de volledige versie.

Omdat shareware niet helemaal overeenkomt met de volledige en gelicenseerde versie van een game, kun je shareware spellen ook gewoon gratis met anderen delen. Daar komt ook de naam "shareware" vandaan. Eigenlijk is shareware een vorm van reclame door de fabrikant voor het volledige product.

Speelbare demo of game demo: Gedeelte van de allernieuwste spellen dat je kosteloos mag proberen

Eigenlijk is een speelbare demoversie van een spel een soort preview van een nieuw uitgekomen spel. Er is voor de gebruiker weinig verschil tussen shareware en een speelbare demo van een game. Technisch gezien is er echter wel een verschil: Bij shareware heb je het volledige spel gedownload maar krijg je alleen toegang tot de volledige versie, wanneer je de aankoopprijs betaalt. Je hoeft het spel dat je al in je bezit hebt dus eigenlijk alleen nog maar te upgraden, wat je doet door te betalen.

Bij een speelbare demo is er echter sprake van een op zichzelf staande variant op een spel. Je moet het spel apart aanschaffen om de volledige versie te kunnen bemachtigen en de demo is zelf niet te upgraden tot de volledige versie. Vaak zie je speelbare demo's bij spellen, die normaal gesproken op een schijfje of disc beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan Playstation 2 of 3 spellen. Bij een magazine tref je een schijfje aan met daarop de demoversie van een spel en wanneer je het spel leuk vindt kun je de volledige versie in de winkel kopen.

Behalve speelbare demo's bestaan er ook niet-speelbare demoversies van spelletjes. Wat je dan te zien krijgt is meer een soort filmpje, waarin je beelden uit het spel of het verhaal daarachter te zien krijgt. Je kunt er echter niet interactief mee aan de slag om de game ook echt te spelen.

Deze variant van een demo-versie zie je vaak, wanneer het echte spel nog niet in de winkels ligt. Er is eigenlijk sprake van een soort sneak preview van een spel dat nog gemaakt moet worden maar waarvan je alvast een voorproefje te zien krijgt.

Waar kan ik gratis games of spelletjes downloaden?

Op meerdere plaatsen op Internet kun je shareware, freeware en game-demo's kosteloos downloaden. Je kunt veel plezier hebben met volledige of gedeeltelijke versie van de mooiste en leukste games. Zorg er altijd voor dat je je pc goed beschermt met een antivirusprogramma programma, zodat je niet per ongeluk een Trojaans paard kunt binnenhalen tijdens het downloaden maar ook echt zonder problemen kosteloos kunt genieten van de leukste spellen.
© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Software (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zylom: online spelletjes spelenZylom: online spelletjes spelenZylom is een Nederlandse website waar je online spelletjes kunt spelen en (meestal tegen betaling) downloaden.
SoftwarelicentiesEr bestaan verschillende soorten softwarelicenties. In dit artikel gaan we er de belangrijkste bespreken en enkele voorb…
De mogelijkheden van Playstation Network (PSN)De mogelijkheden van Playstation Network (PSN)PlayStation Network is de online multiplayer en digitale media dienst ontwikkeld door Sony voor de PlayStation 3 en de P…

Reageer op het artikel "Gratis games downloaden: Shareware, freeware en spel demo's"

Infoteur: Sterretje999
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!