InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Gratis brandsoftware

Gratis brandsoftware

Gratis brandsoftware Iedereen moet wel eens een CD of DVD branden, in dit artikel zullen we een paar gratis programma's bekijken waarmee dat kan. Veel mensen hebben het idee dat als een product gratis is het ook geen goed product kan zijn, maar er zijn veel uitzonderingen op deze regel. Nero Burning Rom is voor veel mensen het bekendste programma om CD's en DVD's mee te branden. Vaak wordt het meegeleverd op een nieuwe PC zodat de koper het kan uitproberen. Nadat de proefperiode is verlopen moet er echter toch betaald worden om het te kunnen blijven gebruiken. Zeker in crisistijden kan iedere besteding er één teveel zijn, gelukkig zijn er in dit geval een aantal alternatieven. Dit artikel zal zich consenteren op voor Windows beschikbare software. Overigens zijn van al deze programma's ook Nederlandstalige versies beschikbaar.

Met uitzondering van de laatste optie in deze lijst ondersteunen al deze programma's een aantal features:

  • Het branden van CD's/DVD's met gemengde data.
  • Het maken en rippen van audio CD's zodat je je favoriete muziek van je PC ook in de CD speler af kunt spelen en je muziek van je CD collectie op je PC kunt zetten.
  • Het in meerdere sessie branden van schijfjes.
  • Het aanmaken en branden van imagebestanden*
  • Herschrijfbare CD's/DVD's wissen.
Hieronder volgen per programma enkele specifieke eigenschappen.

Infrarecorder
Infrarecorder

Infrarecorder

Dit programma is vrije software en is gratis beschikbaar zonder beperkingen. Naast de reguliere versie is er ook een draagbare versie die, vanaf een USB stick of externe harde schijf, op iedere Windows PC gebruikt kan worden. Infrarecorder kan:

  • CD's en DVD's direct kopiëren zonder eerst handmatig naar de harde schrijf te hoeven kopiëren. (aangenomen dat er geen beveiliging aanwezig is)
  • Video DVD's branden die in een DVD speler afgespeeld kunnen worden.
  • Schijfjes afsluiten om te voorkomen dat er nog data aan toegevoegd wordt.
  • Gebrande data verfiëren om te controleren of het brandproces goed is verlopen.
  • Gedetailleerde informatie weergeven over de gebruikte CD/DVD en brander.

Daarnaast kan het programma in de contextmenu's van Windows geïntegreerd worden. Dit houdt in dat als je met de rechtermuisknop op een geschikt bestand klikt je niet alleen de normale Windows opties als knippen en verwijderen in je menu krijgt maar ook de optie om het bestand met Infrarecorder te branden. De interface is conservatief en overzichtelijk. In het bovenste panel wordt de inhoud van de harde schijf getoond zoals de Windows verkenner hem zou laten zien terwijl het onderste paneel de inhoud van de optische schijf laat zien. Een balk onderaan wordt gebruikt om te tonen hoe vol of leeg de schijf is. Bestanden op de CD/DVD zetten is een kwestie van klikken en slepen.

Een mogelijk nadeel van het programma is dat er geen wizards zijn om minder ervaren gebruikers een steuntje in de rug te geven. Aan de andere kant, is de interface dermate simpel dat dit geen problemen hoeft op te leveren. Voor het schrijven van audio CDs moet een aparte plugin worden geïnstalleerd, deze kan worden gedownload van de infrarecorder website.

Deepburner
Deepburner

Deepburner

Anders dan infrarecorder is dit commerciële software. Naast de variant waarvoor betaald moet worden heeft dit bedrijf er echter voor gekozen ook een gratis versie uit te geven, deze heeft uiteraard wel enkele beperkingen ten opzichte van de betaalde versie. Ook hiervan bestaat een draagbare versie. De gratis versie kan:

  • Overburnen, dit houdt in dat er meer informatie op een CD/DVD wordt geperst dan er eigenlijk op kan, dit komt over het algemeen de betrouwbaarheid niet ten goede.
  • Kaften voor CD/DVD doosjes maken.
  • Van meerdere branders tegelijkertijd gebruik maken.
  • Autorun schijfjes maken, dit zijn schijfjes die automatisch opstarten zodra ze in de speler worden gestopt.
  • Opstartbare schijfjes branden

De interface van dit programma is, anders dan die van de twee concurrenten, verticaal ingericht. Doordat dit programma wel beschikt over wizards kan het voor de echte beginner makkelijker in het gebruik zijn. Let op dat het maken van video schijfjes met de gratis versie van Deepburner niet mogelijk is, ook kunnen schijfjes niet direct gekopieerd worden. De aan de gratis versie opgelegde beperkingen vormen het grootste nadeel van dit programma.

CDburnerXP
CDburnerXP

CDBurnerXP

CDBurnerXP is, hoewel geen vrij software, dan weer volledig gratis. CDBurnerXP kan:

  • Het branden van video DVD's die in een DVD speler afgespeeld kunnen worden.
  • Kaften voor CD/DVD doosjes maken.
  • Omgaan met Lightscribe, als dit door de brander ondersteund wordt (hiermee kun je tekst direct op het oppervlak van de DVD branden.)
  • Muziek afspelen met een geïntegreerde mediaspeler zodat je voor het branden nog even kunt controleren of je het goede bestand te pakken hebt.
  • Opstartbare schijfjes branden

De interface lijkt op die van infrarecorder en is tamelijk overzichtelijk. Om met dit programma te kunnen werken moet het .net framework op de PC geïnstalleerd zijn. CDBurnerXP is verre van het enige programma met deze vereiste dus op veel PCs zal het al geïnstalleerd staan.

Windows

Sinds Windows XP is het mogelijk om met alleen Windows bestanden op CD/DVD te zetten. De mogelijkheden hiervan zijn echter zeer beperkt, zo is het niet mogelijk om image bestanden te branden. Wie dus iets meer wil dan alleen een paar bestandjes op een CD zetten doet er goed aan om apart brandsoftware te installeren.

* Een bestand waarin de gegevens en bestandsstructuur van een datadrager (of dit nu een CD of harde schijf is) in zijn opgeslagen.
© 2009 - 2014 Forma, gepubliceerd in Software (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
DeepBurner, compleet brandpakketDeepBurner, compleet brandpakketHeeft u enkele dringende zaken op cd of dvd te zetten? Met DeepBurner kan je eenvoudig cd's en dvd's branden in enkele l…
De beste gratis programma'sDe beste gratis programma'sJe kunt veel programma's kopen voor soms wel honderden euro's. Maar wat veel mensen niet weten is dat je ook gratis prog…
Nero Burning Rom (Nero 8)Nero Burning Rom (Nero 8)Bijna iedereen zal deze software suite wel kennen: Nero, al jaren lang een begrip op het gebied van het beheren, bewerke…
Haal het maximale uit uw cd-rHaal het maximale uit uw cd-rAltijd net een nummertje extra op uw cd-r willen zetten? Of wilt u gewoon het uiterste uit uw cd-r en brander halen? Geb…
Problemen met de cd- en dvd-branderProblemen met de cd- en dvd-branderIedereen die het regelmatig gebruikt, heeft er wel eens last van. Een cd- of dvd-brander die een cd niet wilt pakken. He…
Bronnen en referenties
  • http://www.deepburner.com/index.php
  • http://infrarecorder.org/
  • http://cdburnerxp.se/en/home
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Gratis brandsoftware"

Infoteur: Forma
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!