InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Browsers: uitleg en vergelijking

Browsers: uitleg en vergelijking

Een (web)browser is een programma waarmee u op internet surft. De populairste browsers zijn: Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox, Mozilla, Opera, Safari, Camino en Konqueror.
De basis voor bijna alle huidige browsers werd gelegd door het bedrijf NCSA, de de eerste webbrowser voor het World Wide Web, genaamd Mosaic, dat later wegens onenigheid over de naam Netscape werd genoemd.

Soorten browsers

Ondertussen zijn er al meerdere browsers. Deze zijn de populairste: Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox, Mozilla, Safari, Opera, Konqueror en Camino. Tegenwoordig lijken deze browsers allemaal best veel op elkaar maar vroeger waren er grote verschillen. We bespreken in dit artikel enkele van deze browsers.

Microsoft Internet Explorer

Microsoft Internet Explorer, de meest gebruikte browser. Deze webbrowser is gelanceerd door miljardenbedrijf Microsoft, onder leiding van Bill Gates. In augustus 1995 werd de eerste versie, versie 1.0, uitgebracht door Microsoft. Van deze versie is nooit een 16 bits versie uitgebracht, omdat deze maar zeer kort in de omloop is geweest. In december 1995 werd Internet Explorer 2.0 standaard bij Windows 98 meegeleverd.

Veiligheid Microsoft Internet Explorer
In Internet Explorer worden veel ontwerp- en slordigheidsfouten gevonden door oa hackers. Internet explorer is altijd een groot doelwit geweest omdat een grote meerderheid gebruik maakt van deze brwoser. Internet Explorer is dan ook een groot doelwit voor hackers, wormen en virussen.

Gebruik Microsoft Internet Explorer
Microsoft Internet Explorer wordt door de meeste mensen gebruikt. De redenen hiervoor zijn dat sinds Windows 98 Internet Explorer standaard bij Windows wordt geleverd en vele mensen dit voldoende vinden om te surfen.

Mozilla Firefox

Naast Microsoft Internet Explorer zijn er, zoals al eerder vermeld, meerdere webbrowsers. Eind 2004 kwamen er veel concurrerende browsers bij. De reden hiervoor was dat de Microsoft Internet Explorer een langzame vooruitgang kende op technisch gebied. In Windows kwam de browser Mozilla Firefox sterk opdraven. Mozilla Firefox was één van die browsers.

Veiligheid Mozilla Firefox
In vergelijking met Internet Explorer is Mozilla Firefox een stuk veiliger. Firefox is minder vatbaar voor virussen en spy-ware. Dit komt omdat ActiveX in Firefox niet ondersteund wordt en omdat Mozilla Firefox onafhankelijk is van Microsoft Windows. Tevens is Mozzila Firefox een kleinere prooi omdat deze door minder mensen word gebruikt.

Gebruik Mozilla Firefox
Mozilla Firefox wordt vooral gebruikt door websitemakers omdat die de W3C-standaard beter volgt dan Microsoft Internet Explorer. En voor Firefox zijn heel veel handige uitbreidingen (extensies) te downloaden die extra functies toevoegen.

Opera

Opera was op 1 webbrowser na de eerste browser die Tabbed Browsing ondersteunde. Tegenwoord ondersteunen bijna alle browsers dit. Een andere handige functie in Opera zijn muisgeblaren. Dit is een functie waarmee de gebruiker de meest gebruikte opdrachten (vernieuwen, vorige, volgende, nieuwe pagina, ...) sneller uit kan voeren. Dit door middel van de muisknop in gedrukt te houden en tegelijkertijd een muisbeweging te maken.

Veligheid Opera
Omdat ook Opera onafhankelijk is van het Windows-systeem is Opera veiliger dan Microsoft Internet Explorer. Ook andere extra opties in Opera zoregn voor extra veiligheid.

Gebruik Opera
Sinds Opera versie 8.50 wordt Opera door meer en meer mensen gebruikt omdat het sinds toen volledig gratis was. In vroegere versies stond er altijd een advertentiebanner om inkomsten te genereren.
© 2006 - 2017 Webbie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kies je eigen Windows internet browserDe Commissaris van Concurrentie reageerde verheugd toen bleek dat binnenkort de gebruikers van Windows zelf hun internet…
Internet Explorer of Mozilla Firefox?Internet Explorer of Mozilla Firefox?Vroeger gebruikte bijna iedereen de standaardbrowser van Microsoft, nl. Internet Explorer(IE). Maar achteraf zijn er alt…
Webbrowsers: Welke is het snelst en best?Webbrowsers: Welke is het snelst en best?Vroeger bestond er slechts een webbrowser: WorldWideWeb. Deze webbrowser werd in het jaar 1990 uitgevonden door Tim Bern…
Wat is een browser? Overzicht van de populairste browsers!Browser hier, browser daar. Je hoort het woord vaak vallen wanneer je een uitstap maakt op het wereldwijde web. Bekijk d…
De beste internetbrowsersTegenwoordig zijn er tal van mogelijkheden bij het kiezen van een goede browser. Zo heb je in Internet Explorer de meest…

Reageer op het artikel "Browsers: uitleg en vergelijking"

Reacties

Toine van der Ven, 14-06-2012 13:15 #3
Als webmaster ondervindt je steeds meer en vaker problemen in het maken van websites die door de diverse webbrowsers getoond moeten kunnen worden. Hoe zorg ik er nu voor dat mijn pagina's juist getoond worden? Wat zijn de verschillen, de do's en don'ts, etc.

De Snoo, 04-12-2007 17:20 #2
Ik gebruik nu Internet Explorer. Als ik Firefox installeer heb ik twee browsers. Hoe werkt dat?

Duckness, 10-12-2006 14:17 #1
Maxthon is ook een hele goeie webbrowser. Voor de rest zeer interresant artikel!

Infoteur: Webbie
Gepubliceerd: 31-10-2006
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 3
Schrijf mee!