InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Geef je Firefox een nieuwe look

Geef je Firefox een nieuwe look

Geef je Firefox een nieuwe look Voor Firefox zijn er een heleboel grati's programma's waarmee je in luttele seconden een aantal zeer handige functies toevoegt aan de browser. In dit artikel laat ik je een aantal van de handigste tooltjes zien. Voornamelijk hoe je Firefox een andere skin geeft.

Firefox Add-ons

Als je nog niet surft met Firefox, moet je de browser voor dit artikel eerst installeren. Wil je daarbij hulp, dan lees je het artikel FireFox, de veiligste en snelste webbrowser . Nadat je de browser hebt geïnstalleerd ben je klaar om Firefox naar wens aan te passen. Start Firefox en surf naar de websites met de extraatjes voor Firefox, die ook wel add-ons of plug-ins worden genoemd. Ga naar de Add-ons site van firefox. Op deze websites vind je verschillende handige, maar ook grappige programma's die je eenvoudig toevoegt aan de browser. Als je een blik werpt op de pagina zie je bovenaan een zoekveld waarin de tekst "zoeken naar add-ons" staat. Met behulp van dit veld ga je op zoek naar de beschikbare software. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar downloadbeheer om een overzicht te krijgen van allerlei verschillende programma's die je assisteren met het downloaden van bestanden.

Add-ons installeren

Het installeren van de add-ons is een koud kunstje. Als je eenmaal het gewenste stukje software hebt gevonden is een klik op de groene knop Aan Firefox toevoegen voldoende om het programma te downloaden. Is de knop grijs, dan is de getoonde plug-in niet geschikt voor Firefox 3 en moet je op zoek gaan naar een alternatief. Nadat het venster Programmatuurinstallatie is verschenen klik je op Nu installeren om de add-on toe te voegen aan de browser. Soms moet je nog de licentieovereenkomst accepteren door op Accepteren en Installeren te klikken. Firefox zal daarna het programma automatisch downloaden en installeren. Nu hoef je alleen nog te klikken op FireFox Herstarten om de browser opnieuw te starten en de add-on te activeren. Als je nog een aantal tabbladen open had staan, krijg je voordat de browser wordt afgesloten nog een extra venster te zien. In dat geval moet je in het venster FireFox Herstarten nogmaals op Herstarten klikken om de browser opnieuw op de starten.

Uiterlijk aanpassen

Het oog wil ook wat en daarom is er ook een ruime hoeveelheid plug-ins beschikbaar die het uiterlijk van de browser aanpassen. Zo zijn er die de knoppen aanpassen, maar er zijn ook complete thema's te downloaden die Firefox een volledige make-over geven. Door op de add-on website in het linker kader op Thema's te klikken krijg je een overzicht van alle beschikbare thema's . Erg grappig is de plugin Myfirefox waarmee je Firefox het uiterlijk geeft van Internet Explorer 7.
Een andere add-on die het thema van Firefox aanpast is Personas. Hiermee plak je elke dag een ander thema op de browser. Het leuke aan deze add-on is dat er regelmatig nieuwe thema's worden toegevoegd, zodat je eigenlijk nooit naar hetzelfde thema hoeft te kijken.

Besluit

Met deze Add-ons en PLugins kan je je Firefox een andere look geven. Mooi Firefox skins zeg maar.
© 2008 - 2017 Nielsvermeiren, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geef je Firefox een nieuwe look"

Infoteur: Nielsvermeiren
Gepubliceerd: 16-10-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!