InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Verhalen schrijven? Laat de computer het voor je doen

Verhalen schrijven? Laat de computer het voor je doen

Verhalen schrijven? Laat de computer het voor je doen Kunstmatige intelligentie, we kunnen er geen genoeg van krijgen. Professor Perez y Perez, die in Mexico woont, heeft een bijzonder computerprogramma bedacht. Of schrijvers en journalisten blij moeten zijn met zijn creatie, dat is nog maar de vraag. Het programma is namelijk geprogrammeerd om korte verhalen te schrijven.

Computer Mexica schrijft verhalen

De gebruiker van de software Mexica, moet zelf de karakters van een verhaal introduceren, vervolgens gaat Mexica aan de slag om een verhaal rondom die karakters te schrijven. Mexica creëert de avonturen van de personages, en bepaalt wat ze voelen en denken. Mexica kan de personages bijvoorbeeld conflicten laten uit boksen of juist verliefd op elkaar laten worden. Mexica zorgt ook voor de sfeer in het verhaal. Schijnbaar kan Mexica nog geen dialogen schrijven. Ik kwam ze tenminste niet tegen in de verhalen van Mexica’s ‘hand’, die ik gelezen heb.

Simpele verhalen met cliché plot

Op dit moment is Mexica nog niet in staat om gecompliceerde verhalen met ingewikkelde plots te schrijven. Ook met de psychologie van de mens doet Mexica nog niet veel. Gelukkig maar, want je moet er toch niet aan denken dat Mexica op elke shortlist van genomineerden voor literatuurprijzen komt te staan, en vervolgens naar huis gaat met een paar grote literatuurprijzen. Misschien is dat wel de grootste angst van mensen, dat kunstmatige intelligentie ons zal gaan overheersen, maar interessant genoeg doen wetenschappers er tegelijkertijd alles aan om ervoor te zorgen dat kunstmatige intelligentie beter, sneller en intelligenter reageert, dan wijzelf. Maatschappelijk gezien is kunstmatige intelligentie namelijk heel bruikbaar en bovendien komen we meer over onszelf te weten door kunstmatige intelligentie te bestuderen. Verder is kunstmatige intelligentie vooral heel handig voor de mens. Robots /computerprogramma’s kunnen werk voor ons doen wat ons meer tijd zou kosten dan het programma, of dingen die we zelfs helemaal niet kunnen. Denk maar aan rekenmachines, die veel sneller kunnen rekenen dan welk mens dan ook.

Software die verhalen voor je schrijft

Hoewel de verhalen die Mexica schrijft op dit moment nog een soort sprookjes zijn, omdat het programma ontwikkelt is om verhalen te schrijven over de oorspronkelijke bewoners van Mexico stad, was ik toch wel onder de indruk van het taalgebruik. Ik heb twee verhalen gelezen die door Mexica geschreven zijn. Het programma weet op een of andere manier soms onverwachts een soort poëtische diepgang in de teksten te leggen.

‘Suddenly, the day turned into night and after seconds the sun shone again.’

‘Plotseling veranderde de dag in nacht, en na een paar seconden scheen de zon opnieuw.’

Uit het verhaal: The Princes In Love. Auteur: Mexica.

Ik vind het toch wel intrigerend dat een computerprogramma een dergelijke zin schrijft. Aan de andere kant is de verhaallijn van de verhalen simpel en voorspelbaar. Daar wordt echter hard aan gewerkt. Professor Rafael Perez y Perez blijft sleutelen aan Mexica om het programma te verbeteren en uit te breiden. Misschien zou het een goed idee zijn om beroemde schrijvers in te huren om het programma te voorzien van leuke invalshoeken, conflict, boeiende plots, emotionele diepgang, inlevingsvermogen, scherpe dialogen en creativiteit?

Visuele dagdromen van computers

Professor Perz y Perez houdt zich niet alleen bezig met computerprogramma’s die verhalen kunnen schijven, hij is ook bezig met een onderzoek wat betrekking heeft op visuele dagdromen van computers. Het komt erop neer dat een computerprogramma zodanig geprogrammeerd wordt/is dat het programma zelf fantasieën gaat creëren door middel van animaties. Gelukkig weten we niet hoe het computerprogramma Visual Daydreaming, geprogrammeerd is. Ik kreeg bij het kijken naar de animatie namelijk een beetje het gevoel dat mijn computer me eigenlijk op zou willen eten.

Mexica in 2014, update

Hoewel professor Rafael Perez y Perez in 2014 op internet de Dr. Phil van de kunstmatige intelligentie genoemd wordt, kan ik over het programma Mexica niet veel meer vinden. Uit publicaties maak ik echter wel op dat de professor nog steeds bezig is Mexica verder te ontwikkelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.computationalcreativity.com/rpyp/index.html

Reageer op het artikel "Verhalen schrijven? Laat de computer het voor je doen"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 21-10-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Schrijven
Schrijf mee!