InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > De nieuwe Firefox: Firefox 3

De nieuwe Firefox: Firefox 3

De nieuwe Firefox: Firefox 3 De populaire gratis browser Firefox is er in een nieuwe versie, de Firefox 3. Op veel punten is de web browser er op vooruit gegaan. Het leek bijna niet mogelijk, maar de snelheid, de beveiliging en het gebruiksgemak zijn allemaal verbeterd.

Verbeterde prestaties

In vergelijking tot Firefox 2 is Firefox 3 een stuk sneller. Dit komt door dat er op een effectievere manier gebruik wordt gemaakt van het geheugen van de computer. Hierdoor draait het programma sneller terwijl het minder geheugen gebruikt. Er zijn ook aanpassingen gemaakt aan het verwerken van Javascript. Hierdoor werkt de Javascript beter dan bij Firefox 2. Grafisch is de weergave er ook op vooruit gegaan. Dankzij een nieuwe grafische engine wordt alles een stuk mooier weergegeven (waar dit mogelijk was).

Nieuw: Zoom

Een van de leukste toevoegingen is het kunnen inzoomen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een foto vergroten of een moeilijk te lezen stukje tekst uitvergroten. Dit gaat erg makkelijk en is door iedereen te gebruiken.

Nieuw: Website ID

Bij de nieuwe Firefox 3 zit een handige functie waarmee je de identiteit van een website gemakkelijk kunt na gaan. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld online iets koopt of iets dergelijks. Door een druk op de website ID knop kun je gemakkelijk achter de identiteit van de website komen en weet je zeker dat je met het goede bedrijf in contact staat.

Nieuw: Slimme adresbalk

Firefox 3 heeft een slimme adresbalk. Deze slimme adresbalk kan namelijk bij een foute invoer meteen een paar logische alternatieven geven. De adresbalk wordt vaak per ongelijk of expres als zoekbalk gebruikt. Bij eerdere versie’s en bij andere browser krijg je dan vaak een resultaat waar je niet tevreden over kunt zijn. Daarom is de adresbalk van de Firefox 3 aangepast en dus veranderd in een slimmere versie. Bij het invoeren van een URL word je nu geholpen door Firefox en de slimme adresbalk zal je keuze ook onthouden.

Nieuw: Beveiliging

Als je gebruik maakt van de nieuwe Firefox 3 dan hoef je je weinig zorgen te maken over de beveiliging, omdat deze erg goed geregeld is. Zo wordt je namelijk geholpen doormiddel van een symbool van een paspoort controleur. Dit symbool is gekozen, omdat het gebruikt wordt op internationale vliegvelden en dus over de hele wereld bekent is. Dit symbool waarschuwt de gebruiker doormiddel van kleuren. Als het symbool groen is ben je op een veilige site. Bij een blauwe kleur heb je te maken met een site met een relatief simpele (en dus vaak ongevaarlijke) uitstraling. Als de website niet bekent is wordt het symbool grijs. Als er een grote kans op gevaar is verschijnt het gele of het rode symbool. De lijst met gevaarlijke site wordt regelmatig bijgewerkt, waardoor dit systeem een goede weergave van de site kan geven.

Tabbladen

Ondanks dat het niet nieuw is zijn de tabbladen nog steeds een van de meest sterke punten van Firefox. Hiermee kun je binnen het programma meerdere pagina’s bezoeken. Andere systemen nemen deze manier van werken steeds meer over, zoals Internet Explorer. Ondanks dat de tabbladen maar een kleine aanpassing zijn, heeft het wel veel invloed. Dat is eigenlijk de kracht van Firefox, het is extreem gebruiksvriendelijk.

Uitbreiden: Add-ons en Thema’s

Firefox drie is in de basisuitvoering al erg compleet, maar toch is het ontworpen om incompleet te zijn. Je kunt namelijk zelf bepalen hoe je je Firefox wilt uitbreiden. Je kunt functies toevoegen door add-ons toe te voegen. Deze zijn gratis vanaf de website van mozilla te downloaden. Ook kun je het uiterlijk van Firefox 3 aanpassen. Dit doe je door thema’s te downloaden. Dit kan vanaf de zelfde website.

Hier een lijst met populaire Firefox add-ons

Gratis

Naast dat het erg gemakkelijk is in het gebruik is het ook nog eens gratis te downloaden vanaf de website van de maker, www.mozilla.com . De nieuwe Firefox 3 is in 45 talen te verkrijgen en dit aantal zal in de toekomst alleen nog maar uitbreiden.
© 2008 - 2017 Dribbel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De nieuwe Firefox: Firefox 3"

Infoteur: Dribbel
Gepubliceerd: 26-06-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!