InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Een gratis officepakket met open-source-software

Een gratis officepakket met open-source-software

Een gratis officepakket met open-source-software Een officepakket op je computer is tegenwoordig nogal gewenst. De eerste gedachte gaat naar Microsoft Office aangezien dit door de meeste mensen wordt gebruikt. Toch zijn er alternatieven te krijgen die gratis, zonder licentie, gebruikt mogen worden. De bestanden van deze gratis officepakketten zijn compatibel met andere bekende softwareontwikkelaars. Een gratis officepakket waarin een werkstuk voor school eveneens kan worden bewerkt. Deze open-source-movement is in 1998 ontstaan om de ontwikkeling van nieuwe software een kans te geven en de digitale kloof tussen de wereldburgers te verkleinen.
Bron: Clker Free Vector Images / PixabayBron: Clker Free Vector Images / Pixabay

Microsoft Office

Microsoft Office is toonaangevend betreffende kantoorwerk op de computer. Vanaf het begin heeft Microsoft software geleverd voor werkzaamheden die vroeger op papier werden uitgevoerd. Eind jaren tachtig werden Wordperfect, Lotus 123 en dergelijke ontwikkeld en gepatenteerd. Deze patenten heeft Microsoft tot een officepakket samengesteld bestaande uit Excel (een spreadsheet), Word (een tekstverwerker), Powerpoint (een presentatieprogramma), E-mail, One-note (cloud-bestanden) en een agenda. Lange tijd zijn de oude officepakketten gratis aangeboden bij de aanschaf van een nieuwe computer. Anno 2016 moet ervoor betaald worden d.m.v. een abonnement dat jaarlijks 69,- kost of moet ervoor worden betaald door de aanschaf van een licentie waarvoor eenmalig 400,- wordt betaald, deze licentie blijft geldig voor het officepakket dat wordt ingekocht.

Veel schoolgaande kinderen dienen thuis hun werkstukken op de computer te verwerken en in een Microsoft Office-bestandstype op school in te leveren. Door deze eis lopen de schoolkosten voor ouders hoog op door de aanschaf van een Microsoft Office-pakket. Er zijn scholen waar een collectief Microsoft-abonnement wordt aangeboden voor een licentie op de computer thuis. Helaas zijn dat maar een paar scholen die dit organiseren. Gemiddeld kost zo'n school-licentie per kind 37,50. De particulier thuis dient echter een abonnement voor één jaar of een volledige licentie aan te schaffen om van Microsoft Office gebruik te kunnen maken.

Gratis officepakket

Er zijn alternatieven van andere softwareproducenten die een gratis officepakket aanbieden. Deze officepakketten zijn compatibel met Microsoft Office. Het bestandstype van Microsoft kan hierin worden gebruikt. Ook is het mogelijk om nieuwe bestanden als een Microsoft Office-bestand op te slaan. Deze bestanden zullen in Microsoft Office dan ook met de juiste indeling geopend worden. Deze gratis officepakketten worden door middel van een open-source-licentie aangeboden.

Bron: JZA / OpenclipartBron: JZA / Openclipart
Apache OpenOffice
Een alternatief voor een officepakket is Apache OpenOffice. De ApcheSoftware Foundation is een 'non-profit' (geen winst) organisatie die zich bezighoudt met het maken van vrije software. Deze open-source-software kan meteen na het downloaden geïnstalleerd worden en is klaar voor gebruik. Door de broncode te downloaden kan de software eventueel overschreven worden door zelf verbeteringen of veranderingen te programmeren. Dit officepakket wordt met behulp van donaties door bedrijven betaald. Microsoft, Facebook en Google zijn een paar van deze bedrijven. Het doel van dit open-source-softwarepakket is om nieuwe ontwikkelingen een kans te geven.
Bron: Xmodulo / FlickrBron: Xmodulo / Flickr
Kingsoft Office
Een ander alternatief voor een gratis officepakket is van Kingsoft Office. Kingsoft is al sinds de jaren tachtig bezig met de ontwikkeling van een officepakket. De kwaliteit van deze software staat hoog aangeschreven. Deze softwareontwikkelaar uit Hong Kong heeft een alliantie met IBM, Dell en Intell. Ze presenteren hun officepakket als het alternatief naast Microsoft Office, de lay-out is ook nagenoeg identiek. Dit officepakket is voor een student, die een werkstuk in het bestandstype van Microsoft Office moet indienen, goed te gebruiken. De bestanden openen en opslaan in het bestandstype van Microsoft is geen probleem.
Bron: Nguyen Vu Hung (vuhung) / FlickrBron: Nguyen Vu Hung (vuhung) / Flickr
Libre Office
Een gratis officepakket wordt eveneens aangeboden door Libre Office. Deze software is ontwikkeld door vrijwilligers die ernaar streven de digitale kloof tussen de wereldburgers te verkleinen. Iedereen kan meedoen om deze software te verbeteren. Niet alleen software-ingenieurs doen hier aan mee, maar ook vertalers en gebruikers. Iedereen kan meedoen om problemen met deze software te delen en eventueel op te lossen.
Bron: Open Source Initiative official SVG / Wikimedia CommonsBron: Open Source Initiative official SVG / Wikimedia Commons

Open-source-software

Open-source-software is steeds meer verkrijgbaar, vrij vertaald open-bron-software. Het doel van deze software is om nieuwe ontwikkelingen een kans te geven. Door open-source-software te downloaden is er ook de mogelijkheid om de broncode erbij te krijgen zodat er zelf geprogrammeerd kan worden in de bestaande software. Het is dan mogelijk om de software te veranderen naar eigen idee, of zelf nieuwe functies te programmeren in de bestaande software. Deze aangepaste versie mag dan gedeeld of zelfs verhandeld worden.

De open-source-beweging is in 1998 begonnen, het is een voortvloeisel van de open-software foundation. Overheden en fabrikanten maar ook particuliere gebruikers zitten samen in een gemeenschap tot ontwikkeling van deze software. De grootte van deze gemeenschappen (community's) geeft aan dat de software goed te gebruiken is. In 1998 kwam een breed aanbod van open-source-projecten beschikbaar. Een grote hoeveelheid aan nuttige en hoogwaardige software, zoals Apache, GNOME, KDE, LINUX en Mozilla kan gratis worden gedownload. Het doel van deze beweging is de toegankelijkheid van software voor iedereen mogelijk te maken: samen bouwen aan een applicatie die meegroeit naar de behoeften van de wereldwijde samenleving.
© 2016 - 2017 Loduwikus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Microsoft Office 2010De meeste mensen zijn net overgestapt naar het Microsoft Office Pakket 2007, maar de nieuwe versie staat alweer voor de…
Tutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenTutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenSinds het pakket office 2007 van Windows is uitgekomen is er een nieuw probleem bij gekomen. De bestanden .docx zijn nie…
Het programma Excel downloadenHet programma Excel downloadenExcel is een programma dat is ontworpen door Microsoft. Het doet dienst als digitaal rekenblad op het besturingssysteem…
Net als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOfficeNet als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOfficeMicrosoft Office is een prachtig softwarepakket, maar helaas wel een beetje prijzig. Een mooi alternatief is OpenOffice.…
Open Office 3 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 3 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 3 is gratis, zijn opvolger apache open office 4.1.2 ook. Open Office is een uitstekend alternatief voor de s…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een gratis officepakket met open-source-software"

Infoteur: Loduwikus
Laatste update: 09-12-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!