InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Hoeveel MB kost…? Van Google Maps & WhatsApp tot Snapchat

Hoeveel MB kost…? Van Google Maps & WhatsApp tot Snapchat

Hoeveel MB kost…? Van Google Maps & WhatsApp tot Snapchat Hoeveel data een app kost is van belang voor alle gebruikers van mobiel internet, met of zonder databundel. Wie geen databundel heeft, betaalt immers per MB en wie wel een bundel heeft, wil de bundelgrootte zo goed mogelijk afstemmen op zijn (verwachte) gebruik. Sommige apps, zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Pokémon Go, verbruiken weinig data, maar er zijn ook apps die veel meer MB's kosten dan je zou verwachten. Snapchat is hier een voorbeeld van. Andere apps, zoals Google Maps, kúnnen veel MB's kosten wanneer deze op een ondoordachte manier worden gebruikt. De meeste apps, waaronder Facebook en Twitter, bieden de mogelijkheid om aanpassingen te verrichten zodat het dataverbruik wordt verlaagd. Apps die video's streamen, zoals Netflix en YouTube, kunnen beter worden vermeden zonder WiFi-verbinding. Deze apps kosten namelijk zelfs met de meest gunstige instellingen nog steeds heel veel MB's per minuut. Muziek luisteren via Spotify kan wél weer met relatief laag dataverbruik.

Hoeveel MB kost...?

Voor iedereen die mobiel internet gebruikt, is de vraag hoeveel MB een app kost relevant. Voor gebruikers zonder databundel is dit relevant aangezien zij per gebruikte MB betalen. Een telefoonrekening kan dan (soms zonder dat men zich hiervan bewust is) plots snel oplopen wanneer dataslurpende apps worden gebruikt. Voor wie wél een databundel heeft (in 2016 is dit driekwart van alle Nederlanders), is de vraag hoeveel MB een app gebruikt relevant bij het bepalen van de gewenste omvang van de databundel. In 2016 was de gemiddelde databundel 2,3 GB (2.300 MB) groot, maar het verschil in bundelgrootte is aanzienlijk. Zo heeft bijna veertig procent van alle Nederlands (met een databundel) een bundel van minder dan 1 GB (1.000 MB), terwijl vijf procent een databundel van 4 GB (4.000 MB) of meer heeft.

Persoonlijk dataverbruik achterhalen
Dit artikel geeft een overzicht van het datagebruik per app per minuut, uur of verstuurd/ontvangen bericht. Voor alle apps geldt dan uiteraard dat het van de gebruiksintensiteit afhangt hoeveel MB de app per maand kost. Wie zijn persoonlijke gebruik wil achterhalen, kan dit met een Android-telefoon eenvoudig doen door de app Instellingen (Settings) te openen, vervolgens Data-gebruik (Data Usage) te kiezen en dan omlaag te scrollen naar App-verbruik (App Usage). Hier wordt per app een overzicht gegeven van het aantal verbruikte MB's.

GB, MB, kB
In dit artikel wordt dataverbruik zoveel mogelijk in megabyte (MB) weergegeven. Sommige apps verbruiken echter heel weinig data, bijvoorbeeld WhatsApp bij het versturen/ontvangen van geschreven berichtjes, zodat het dataverbruik dan in kilobyte (kB) wordt uitgedrukt. Databundels worden anno 2016 evenwel steeds vaker per gigabyte (GB) verkocht. Bij dit alles geldt dat één GB gelijk is aan 1.000 MB en één MB gelijk is aan 1.000 kB.

Dataverbruik van WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, etc.

Datakosten voor bellen
In 2015 heeft het blog Android Authority getest hoeveel data de verschillende messengers kosten wanneer er één minuut mee wordt gebeld. Uit het onderzoekje blijkt dat Skype bijna 900 kB (of 0,9 MB) kost per gebelde minuut. Hiermee verbruikt Skype de meeste data per minuut van de tien geteste messengers. WhatsApp is met ongeveer 750 kB (0,75 MB) iets economischer, maar staat nog steeds op plek negen qua datazuinigheid. Facebook Messenger daarentegen kost met nog geen 350 kB (0,35 MB) per minuut minder dan de helft aan data. Alleen het in Nederland weinig gebruikte KakaoTalk kost iets minder data per gebelde minuut. De overige geteste messengers waren Nimbuzz (ongeveer 350 kB/minuut), Line (ongeveer 375 kB/minuut), Magic Jack (ongeveer 500 kB/minuut), Viber (ongeveer 500 kB/minuut), Tango (ongeveer 600 kB/minuut) en Hangouts (ongeveer 700 kB/minuut.

Dataverbruik bij chatten
Berichten versturen met messenger apps als WhatsApp kost beduidend minder data dan bellen. Grofweg, kost één ontvangen of verstuurd bericht één kB. Hiermee kost één gebelde minuut (met WhatsApp) net zoveel data als het versturen/ontvangen van bijna duizend berichten. Uiteraard kost het versturen (uploaden) en ontvangen (downloaden) van foto's of andere bijlagen via WhatsApp weer meer data, waarbij het exacte dataverbruik afhangt van de omvang van het geüploade/gedownloade bestand.

Wie WhatsApp zo nu en dan gebruikt om een bericht te versturen (zeg, 10 berichtjes per dag ontvangen en ditzelfde aantal versturen) is zodoende ongeveer 610 kB of 0,61 MB per maand (10 * 2 * 30,5 * 1 kB) kwijt aan dataverbruik door WhatsApp. Bij intensiever gebruik (zeg, 150 berichtjes per dag versturen en ontvangen) ligt het dataverbruik rond de 9,15 MB per maand (150 * 2 * 30,5 * 1 kB).

Google Maps

Hoeveel data Google Maps verbruikt, hangt af van verschillende factoren. Alle factoren zijn terug te voeren tot de vraag hoeveel gegevens Google Maps moet verwerken. Hierbij geldt niet alleen dat een grotere kaart meer data kost, maar ook dat stedelijke gebieden veelal meer gegevens bevatten die meegeladen worden, wat eveneens data kost. Inzoomen kost uiteraard ook meer data dan een kaart uigezoomd gebruiken. Een factor waar ook nog rekening mee gehouden moet worden, is dat Google Maps eerder gebruikte kaarten opslaat in een cache, zodat een route die al eens eerder is gereden geen nieuwe data kost. Ook belangrijk is om de satellietweergave (Satellite View) te vermijden, deze kost namelijk véél meer data. Ditzelfde geldt uiteraard voor Street View.

Google Maps-kaarten downloaden (op SD-kaart) voor offline-gebruik
Google Maps biedt de mogelijkheid om kaarten te downloaden. De kaarten zijn dan offline beschikbaar, zodat je deze ook kan gebruiken zonder internetverbinding. De belangrijkste functionaliteiten, waaronder het zoeken van straten binnen de gedownloade kaart, werken ook offline. Bijvoorbeeld het uitstippelen van een route werkt offline echter alleen voor autoroutes. Een wandelroute of verbinding met het openbaar vervoer kan dus niet met een offline Google Maps-kaart worden achterhaald.

Vanaf augustus 2016 is het (eindelijk) mogelijk om met Google Maps gedownloade kaarten op een (mini) SD-kaart op te slaan. Voor mensen met een relatief goedkope smartphone, die veelal een beperkte opslagruimte kennen, is dit een ideale uitkomst. Overigens was het met andere kaartapps, waaronder Here (van Nokia), al (veel) langer mogelijk om gedownloade kaarten op een SD-kaart op te slaan.

Google Maps en Wifi-only
Vanaf augustus 2016 kan er ook bij Google Maps voor gekozen worden om de app alleen te gebruiken als er een WiFi-verbinding is. Op deze manier kan je voorkomen dat je (mogelijk zelfs zonder dit door te hebben) data van je bundel (of zelfs buiten je bundel) verbruikt met Google Maps.

Snapchat

Snapchat, een app voor het verzenden van foto's die na korte tijd automatisch worden verwijderd, verbruikt véél meer data dan de meeste mensen zullen vermoeden. Eén foto versturen zal doorgaans slechts enkele tientallen kB kosten (ontvangst kost ongeveer een MB) en een video van enkele seconden sturen, kost enkele MB's (ontvangst kost ongeveer één MB). Snapchat gebruikt echter ook 'in stilte', op de achtergrond, veel data. De reden hiervoor is dat Snapchat ongemerkt alle verhalen van je Snapchat-vrienden downloadt. Wie veel vrienden heeft, zal zodoende heel veel data verbruiken via Snapchat. Daarnaast gebruiken ook Live Stories en Discover Content veel data (ook op de achtergrond).

Snapchat alleen op WiFi
Hoog dataverbruik door Snapchat kan eenvoudig worden voorkomen door Snapchat zo in te stellen dat het alleen gebruikt kan worden als er een WiFi-verbinding is. Met een Android-telefoon dient hiervoor de Instellingen (Settings) app geopend te worden. Vervolgens kan op Dataverbruik (Data Usage) worden geklikt waar alle apps en hun verbruik zichtbaar worden. Kies hier de app Snapchat en vervolgens 'Restrict App to WiFi'.

Snapchat niet op achtergrond draaien
Een andere optie om dataverbruik door Snapchat te beperken, is om deze app niet meer toe te staan om op de achtergrond te draaien. Bij een Android-telefoon moet hiervoor weer naar de Instellingen (Settings) app gegaan worden, vervolgens kan na op Dataverbruik te hebben geklikt de app Snapchat aangeklikt worden en voor 'Restrict Background Data' worden gekozen.

Facetime

Facetime is een app waarmee je iemand met beeld kan bellen (videobellen). Het blog Calling All Geeks heeft getest hoeveel data deze app verbruikt. Uit hun test blijkt dat een videogesprek met Facetime ongeveer 3 MB per minuut kost. Een gesprek van een uur kost zodoende al bijna 200 MB. Gezien de gemiddelde omvang van een databundel in Nederland (2.300 MB in 2016), is dit een behoorlijk grote hoeveelheid data. Om deze reden kan Facetime beter alleen gebruikt worden wanneer er een WiFi-verbinding is. Wie bang is Facetime per ongeluk te gebruiken zonder dat er een WiFi-verbinding is, kan zijn instellingen zo aanpassen dat deze app alleen bij een WiFi-verbinding kan worden gebruikt. Dit kan op dezelfde wijze als dat hierboven voor Snapchat is uitgelegd.

Pokémon Go

Pokémon Go is een spel dat zich gezien zijn aard – er dienen Pokémons gevangen te worden die zich overal 'in het echte leven' kunnen verstoppen – moeilijk leent om alleen via WiFi-verbinding te spelen. Het goede nieuws voor liefhebbers van dit populaire spel is dat Pokémon Go slechts enkele MB's per uur kost. Schattingen lopen uiteen van 3 tot 10 MB. Wie het spel zo nu en dan speelt, zal zodoende weinig MB's per maand aan Pokémon Go verbruiken. Een zeer fanatieke speler, zeg iemand die dagelijks vier uur speelt, verbruikt 330 tot 1.220 MB per maand. Dit kan wél een aanzienlijke aanslag op de databundel zijn. In deze gevallen zou overwogen kunnen worden om alleen Pokémons te vangen waar gratis WiFi beschikbaar is, maar voor de fanatieke speler is dit vermoedelijk geen reële optie.

Minecraft

Minecraft kan, anders dan Pokémon Go, eenvoudigweg thuis, via WiFi-verbinding, gespeeld worden. Wanneer het spel toch mobiel wordt gespeeld, zal het dataverbruik afhangen van de exacte speelwijze. Om het persoonlijke verbruik vast te stellen, zou het spel een uur gespeeld kunnen worden, waarna via Instellingen (Settings) en Dataverbruik (Data Usage) het verbruikte aantal MB's voor Minecraft achterhaald kan worden. Spelers die dit hebben gedaan en de resultaten hiervan online hebben gepost, rapporteren veelal een gebruik van rond de 20-30 MB per uur. Wie het spel tien uur per week speelt, komt zodoende op een maandelijks verbruik van ongeveer 1 GB (10 * 30,5/7 * 25 MB = 1.089 MB).

Spotify

Wie muziek luistert met Spotify, kan ook de mobiele app van Spotify gebruiken. Hoeveel data dan wordt verbruikt, hangt af van de kwaliteit van de verbinding met Spotify. Hierbij bestaan drie opties:
  • 96 kb/s, dan kost het ongeveer 0,7 MB/minuut, oftewel 42 MB/uur;
  • 320 kb/s (alleen beschikbaar voor mensen met een Premium-account), dan kost het ongeveer 2,4 MB/minuut, oftewel 144 MB/uur.

Wie een gemiddeld grote databundel (2,3 GB/maand) heeft, kan zodoende bij een 160 kb/s-kwaliteit ongeveer 32 uur per maand (2.300 / 72), dus ongeveer één uur per dag, mobiel Spotify gebruiken. Uiteraard blijven er dan geen MB's over voor andere apps.

Netflix

Het dataverbruik van Netflix, een app waarmee series en films bekeken kunnen worden, is extreem; dit geldt voor elke aanbieder van videostreaming (zie ook YouTube hieronder). Netflix biedt wel enkele mogelijkheden om het dataverbruik te beperken. Uitgangspunt is dat één uur videostreaming ongeveer 1 GB kost of zelfs 3 GB bij een HD-videostream. Zodoende kan een gemiddelde databundel van 2,3 GB binnen een uur verbruikt worden met Netflix. Door het dataverbruik op 'laag' in te stellen, wordt nog 'slechts' 0,3 GB verbruikt per uur. Dit is aanzienlijk minder dan in de gemiddelde instelling (0,7 GB/uur voor een SD-video) of hoge instelling (3 GB/uur voor HD, 7 GB/uur voor Ultra HD), maar nog steeds erg veel dataverbruik. Netflix kan zodoende beter niet via mobiel internet gebruikt worden.

YouTube

YouTube biedt zijn video's aan in verschillende resoluties (niet elke video is beschikbaar in elke mogelijke resolutie): 240p, 360p, 480p, 720p en 1080p. Hoeveel MB wordt verbruikt, hangt onder andere af van de resolutie. Enkele indicatiecijfers zijn:
  • 240p: 2,5 MB/minuut, of 150 MB/uur;
  • 360p: 4 MB/minuut, of 240 MB/uur;
  • 480p: 6 MB/minuut, of 360 MB/uur;
  • 720p: 15 MB/minuut, of 900 MB/uur;
  • 1080p: 20 MB/minuut, of 1.200 MB/uur.

Zodoende geldt, net als bij Netflix, dat beter niet lange tijd een video gestreamd kan worden met YouTube, aangezien dit erg veel MB's kost.

Facebook

Hoeveel MB Facebook kost, hangt af van hoe de site of app wordt gebruikt. Zoals hierboven toegelicht, kost Facebook Messenger 0,35 MB/minuut.

Instellingen aanpassen voor minder datagebruik
Facebook biedt de mogelijkheid om op dataverbruik te besparen door foto's niet of in lagere kwaliteit weer te geven. Door bij 'Instellingen en privacy' voor 'Algemeen' te kiezen en dan 'Bewerken' aan te klikken, kan het 'Gegevensgebruik' aangepast worden naar 'minder', 'normaal' of 'meer'. Bij 'minder' worden geen foto's weergegeven. Bij 'normaal' worden foto's in lage kwaliteit getoond. Bij 'meer' toont Facebook de foto's in hoge kwaliteit.

Twitter

Hoeveel MB's Twitter kost, hangt af van hoe de app wordt gebruikt. Twitter kán veel MB's verbruiken, vooral aangezien ook gif-bestanden (bewegende afbeeldingen) en video's via Twitter worden verspreid. Twitter biedt evenwel de mogelijkheid om dit te voorkomen. Hiertoe moet in het menu 'Settings' en dan 'Data' worden aangeklikt. Hier kan ervoor gekozen worden dat video's die in je timeline belanden niet automatisch worden afgespeeld. Je kan er hier zelfs voor kiezen om previews (afbeeldingen) van video's niet te tonen. Op deze manier zal de Twitter-app aanzienlijk minder MB's kosten, aangezien nu nog slechts tekst geladen hoeft te worden. Let wel, bij de automatische instellingen worden gif-bestanden én video's gewoon getoond; een gebruiker die op dataverbruik door Twitter wil besparen, zal zodoende zelf deze instellingen op de hiervoor beschreven wijze moeten aanpassen.
© 2016 - 2017 Bl86g, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hedendaags kunt u bijna op elke telefoon internet gebruiken. Vaak sluit u een internet abonnement af met uw telefoon abo…
Alternatieven voor WhatsApp op AndroidAlternatieven voor WhatsApp op AndroidWhatsApp is de laatste jaren uitgegroeid tot een enorm populaire messaging applicatie voor smartphones. Met WhatsApp kun…
10 populaire gratis apps (voor Android)10 populaire gratis apps (voor Android)App is de veel gebruikte afkorting voor application, oftewel een toepassing, voor smartphones. Voor veel apps moet betaa…
Snapchat: wat is het, verwijderen en downloadenSnapchat wordt veel gebruikt binnen Nederland. Maar wat is Snapchat nu eigenlijk? Snapchat is een applicatie die op zowe…
De gratis alternatieven voor WhatsappDe gratis alternatieven voor WhatsappWie gebruik maakt van Android, Blackberry of Windows Phone en nu Whatsapp wil downloaden moet hiervoor betalen. Het down…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FirmBee / Pixabay
  • Androidauthority.com/voice-call-data-comparison-598541
  • Engadget.com/2016/08/09/google-maps-for-android-lets-you-save-maps-to-an-sd-card
  • Gsmhelpdesk.nl/nieuws/12094/kwart-nederlanders-heeft-geen-databundel
  • Callingallgeeks.org/how-much-data-does-a-facetime-call-use
  • Ibtimes.com/heres-crazy-amount-cellular-data-snapchat-consumes-how-stop-it-1938313
  • Businessinsider.com/how-much-data-is-pokmon-go-using-2016-7
  • Technology.onehowto.com/article/how-many-megabytes-does-spotify-use-5219.html
  • Help.netflix.com/nl/node/87
  • Facebook.com/help/mobile-basic/656932384361200
  • Blog.en.uptodown.com/how-to-save-data-twitter-android/

Reageer op het artikel "Hoeveel MB kost…? Van Google Maps & WhatsApp tot Snapchat"

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 26-10-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!