InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Chatbots, wat zijn het en wat kunnen we ermee?

Chatbots, wat zijn het en wat kunnen we ermee?

Chatbots, wat zijn het en wat kunnen we ermee? Het buzzwoord van 2016, chatbots. In de technologiewereld heeft men het over niets anders meer. In Silicon Valley vestigt zich de een na de andere startup die zich richt op de ontwikkeling van chatbots. Er gaan zelfs geruchten dat chatbots de apps zoals we ze kennen op onze smartphone gaan vervangen. De appmarkt is namelijk verzadigd en vanaf 2014 is men steeds minder apps gaan gebruiken. Ook spendeert een gemiddelde smartphonegebruiker minder tijd aan apps. Het aantal mensen dat chatapplicaties gebruikt is echter toegenomen. Ook is het aantal bedrijven dat virtuele assistenten gebruikt om zijn klanten te kunnen helpen toegenomen. Wat is een chatbot precies, is het een nieuw begrip?

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een dienst waar je gebruik van kunt maken via een chatinterface. Hierbij interacteer je met een computerprogramma dat bestaat uit regels en soms artificial intelligence-onderdelen zoals machine learning. Je kunt een chatbot voor van alles gebruiken, uiteenlopend van zeer functioneel zoals een vraag-antwoorddienst van een klantenservice tot een chatdienst die je helpt bij het maken van een bepaalde keuze. Een chatbot kan gekoppeld worden aan allerlei applicaties die beschikken over een chatfunctie. Hierbij kun je denken aan chatdiensten als Facebook Messenger, Slack of Telegram.

Hoe werkt een chatbot?

Er bestaan twee soorten chatbots. Chatbots die werken op basis van een set regels en wat meer geavanceerde chatbots die gebruik maken van mechanismen gebaseerd op artificial intelligence zoals Machine Learning. Een chatbot die werkt op basis van regels is vrij gelimiteerd. Deze bot kan alleen omgaan met zeer specifieke commando´s. Zeg je iets dat niet in de set regels voorkomt dan begrijpt de chatbot niet wat je bedoelt. Een bot die gebruikt maakt van artificial intelligence is intelligenter. Deze chatbot kan taal interpreteren. Daarnaast leert de chatbot van de gesprekken met gebruikers.

Een stukje geschiedenis

Chatbots zijn niet nieuw. Sterker nog, de eerste chatbot werd al ontwikkeld in 1964. Dit gebeurde in het Artificial Intelligence Laboratorium door een Amerikaanse computerwetenschapper genaamd Joseph Weizenbaum. Om te laten zien dat communicatie tussen mens en machine mogelijk was ontwikkelde hij ELIZA. Deze chatbot simuleerde een gesprek tussen een patiënt en zijn psychotherapeut, waarbij de chatbot zijn gebruikers de illusie gaf hen te begrijpen. Dit gebeurde aan de hand van "pattern matching", een techniek waarbij er wordt gezocht naar een exacte match tussen wat de gebruiker ingeeft en het patroon dat vooraf gedefinieerd is. Anno 2016 is het nog steeds mogelijk om gebruik te maken van ELIZA. Er zijn vele clones van haar te vinden op het internet.

ELIZA en de Turingtest

ELIZA bevatte geen intelligentie maar toch kenden veel mensen onbewust menselijke gevoelens toe aan deze chatbot. Dit fenomeen staat ook wel bekend als het ELIZA-effect. ELIZA was ook de eerste chatbot die vermeend de Turingtest heeft doorstaan. De Turingtest is een test ontwikkeld in 1950 door wetenschapper Allan Turing. De test kijkt of een mens in staat is om te herkennen of hij of zij met een computer communiceert in plaats van met een mens. Als de proefpersoon zijn gesprekspartner, de chatbot, niet kan onderscheiden van een natuurlijk persoon is de Turingtest geslaagd.

Wat kunnen we nu met chatbots

Chatbots kunnen ons helpen op het internet. In plaats van zelf te zoeken naar relevante informatie levert een chatbot ons de informatie aan. Dit heeft als voordeel dat we minder tijd kwijt zijn aan het zoeken naar de juiste informatie. Een pizzaservice zou bijvoorbeeld een chatbot kunnen ontwikkelen die je helpt met het bestellen van een pizza. Ook bij het bestellen van een boek zou een chatbot je kunnen helpen. De chatbot kan je voorkeuren onthouden zodat je de pizza de volgende keer nog sneller kunt bestellen. Keer je terug naar de bot waar je eerder een boek hebt besteld dan kan deze je boeken aanbieden van dezelfde schrijver of uit hetzelfde genre. Ook de intake-procedure bij een zorgverlener zou kunnen verlopen via een chatbot.

Is het moeilijk om een chatbot te maken?

Als je verstand hebt van programmeren is het niet moeilijk om zelf een chatbot te maken. In het eerste kwartaal van 2016 heeft Facebook zijn 'API' voor het messenger platform openbaar gemaakt. Een API, voluit Application Programming Interface is een set afspraken waarmee computers met elkaar kunnen communiceren en onderling informatie kunnen uitwisselen. Met de API van Facebook is het mogelijk om chatbots te creëren die gekoppeld zijn aan een Facebookpagina. Ook de chatdiensten Slack en Telegram hebben eenzelfde mogelijkheid om chatbots te ontwikkelen op hun platform. Zou de technologiewereld gelijk hebben en zullen chatbots uiteindelijk de apps zoals we ze kennen op onze smartphones vervangen?
© 2016 - 2017 Omnia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Turing_test
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Chatbot
  • https://messengerplatform.fb.com/

Reageer op het artikel "Chatbots, wat zijn het en wat kunnen we ermee?"

Infoteur: Omnia
Laatste update: 17-11-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!