Internetreclame: de advergame

Internetreclame: de advergame Een advergame is een moderne reclamevorm waarbij men door middel van een computerspel een kind of jongere commercieel probeert te beïnvloeden. Ze kennen een enorme boost op sociale netwerksites (de zogenaamde SNS advergames). Wat is de rol van reclamewijsheid op de beïnvloedbaarheid voor een advergame? Wanneer en met welk doel ontstond de eerste advergame?

De advergame

Een advergame is niet te vergelijken met een traditionele reclametechniek zoals bijvoorbeeld het verschijnen van een 'pop-up' of een 'banner' via het internet, of de reclame die gemaakt wordt tijdens en tussen televisieprogramma's. Ze zijn ontwikkeld om jongeren en kinderen subtiel te beïnvloeden en te stimuleren om een aankoop te doen. Ze worden op die manier samengesteld, dat ze 'op het eerste zicht' simpelweg een computerspelletje zijn, maar tegelijkertijd wordt er in dit spel een commerciële boodschap geïntegreerd. Dit zorgt ervoor dat er een minder duidelijke afscheiding is tussen reclame en amusement. Ook de beloningsstimulans (je kan het spelletje 'winnen') zorgt voor een extra versterkende factor om de advergame te spelen. In tegenstelling tot passieve reclame (denken we aan reclame op televisie, of reclame die spontaan wordt aangeboden zonder dat we daar iets voor moeten ondernemen), wordt er van de consument bij de advergame een actieve inbreng verwacht.

SNS advergames

Met SNS advergames worden spelletjes op sociale netwerksites bedoeld (SNS= Social Networking Sites). Om een betekenisvolle invloed te hebben op de jongeren en kinderen is het van belang dat een grote groep dit spel speelt en dat ze elkaar aanmoedigen. Vaak wordt via de advergame ook de mogelijkheid gegeven om 'tegen elkaar' te spelen. Op deze manier hoopt men de populariteit van het spel nog te verhogen en bekender te maken bij het grote publiek.

Voorbeeld advergame: M&M snoepjes

Via deze advergame maakt men reclame voor de bekende M&M snoepjes. Men gebruikt hier de rode en groene M&M en maakt het spel extra aantrekkelijk door de competitiviteit om het spel te kunnen winnen (om ter meeste rijen maken).

Reclamewijsheid

Reclamewijsheid verwijst naar de mate waarin een kind of jongere zich bewust is dat hij/ zij wordt blootgesteld aan reclame. Dit wil concreet zeggen dat men reclame kan herkennen en ook het doel er van beseft. Brucks et al., (1988) toonde aan dat kinderen en jongeren die meer reclamewijs zijn zich minder snel zullen laten beïnvloeden door de advergame als reclamevorm. De groep jongeren/kinderen die minder kennis hebben van reclamevormen zullen sneller overgaan tot consumptie van het aangeboden product en impulsiever zijn in hun keuzegedrag. Hoe ouder kinderen worden, hoe meer hun sociale en cognitieve vaardigheden ontwikkelen en hoe beter ze de invloed van reclame kunnen inschatten en zich hier tegen weren.

Eerste advergame

Avoid the Noid': Domino's pizza

De eerste advergame werd uitgevonden in 1986 en kon gespeeld worden op de Commodore 64 en MS-DOS. Het spel ('Avoid the Noid') werd ontwikkeld om 'Domino's pizza' te promoten. Hierbij diende je zo snel mogelijk en op een correcte manier pizza's te leveren bij klanten. ' The Noid' was van 1986 tot 1990 de mascotte van Domino's pizza.
© 2015 - 2024 Brunos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Computerpioniers: Jack Tramiel en de Commodore 64Computerpioniers: Jack Tramiel en de Commodore 64Door de toenemende mogelijkheden van de computer werd ook thuisgebruik interessanter. Een generatie homecomputers zag he…
Soorten reclameSoorten reclameOveral waar je kijkt is reclame: televisiecommercials, spotjes op de radio, tijdschriften staan er bol van, billboards,…
Kantoortermen: spreek de juiste kantoortaal!Kantoortermen: spreek de juiste kantoortaal!Wil jij het maken op je werk? Dan helpen deze termen en uitdrukkingen je op weg. Als je het jargon beheerst, wordt het e…
Mond-tot-mondreclame: goede, goedkope promotie voor bedrijfMond-tot-mondreclame: goede, goedkope promotie voor bedrijfMond-tot-mondreclame is vooral voor de kleinere onderneming of zelfstandige ZZP-er, een effectieve en goedkope reclamevo…

GTA V Online - Geld verdienenGTA V Online - Geld verdienenGTA V Online is de online spelwereld van Grand Theft Auto V. Al snel komt de speler erachter dat ook in deze online were…
Scrivener is echt voor schrijversScrivener is echt voor schrijversScrivener is een programma voor schrijvers. Het biedt veel tools die het proces van het schrijven ondersteunen. De tekst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StartupStockPhotos, Pixabay
  • Brucks, M., Armstrong, G. M., & Goldberg, M. E. (1988). Children’s use of cognitive 47defenses against television advertising: a cognitive response approach. The Journal of Consumer Research, 14(4), 471-482
  • Calvert, S. L. (2008). Children as consumers: advertising and marketing. Future Child, 18(1)
  • http://nowiknow.com/a-noid-annoyed/
  • https://www.youtube.com/watch?v=WWd-ZQGRSDQ
Brunos (127 artikelen)
Laatste update: 25-04-2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.