InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Microsoft Edge browser

Microsoft Edge browser

Microsoft Edge browser Microsoft Edge (werknaam "Project Spartan") is een webbrowser ontwikkeld door Microsoft als onderdeel van het Windows 10 besturingssysteem. De Edge browser is de opvolger van Microsoft Internet Explorer. Met Windows 10 zal naast Edge, vanwege de comptabiliteit met oudere websites, ook Internet Explorer 11 worden meegeleverd. Edge wordt de standaard browser voor alle pc en mobiele apparaten die draaien op Windows 10. Microsoft heeft Edge speciaal gebouwd voor het moderne internet, terwijl deze ook compatibel is met klassieke ‘bedrijfs’websites.

Voordelen Edge

Edge maakt gebruikt van een nieuwe Edge ‘layout engine’ deze is in tegenstelling tot de oudere Trident engine van Internet Explorer ontworpen voor de nieuwe HTML5 webstandaarden. Voor verouderde websites zal Edge de Trident engine blijven gebruiken. De voordelen van Edge gaan verder dan een nieuwe engine alleen, het is een innovatieve en moderne browser. Een mooi voorbeeld daarvan is de preview thumbnail webpagina die getoond wordt zodra de muisaanwijzer boven een tab zweeft.

Reading mode
Nieuwe in Edge is de speciale reading mode zoals Safari op de Mac dat ook heeft. De reading-mode bestaat uit twee functies een lees-lijst waarop je artikelen op kunt bewaren. Interessante items die je tegenkomt met de Edge browser op een Windows 10 apparaat kun je zo bewaren en op een later tijdstip daar of op een andere Windows 10 apparaat lezen. De tweede functie is de lees-mode dit is een speciale lezen weergave waarmee alle overbodige zaken zoals weblinks en banners van een drukke wegpagina worden gestript, zodat je zonder afgeleid te worden kunt lezen.

Pagina notities

Pagina notities zijn niet alleen bedoeld voor Windows 10 gebruikers in tablet mode, maar ook buitengewoon handig voor op de pc. Het is een screenshot- en aantekeningwerkbalk in één. Je kunt aantekeningen of arceringen aan webpagina's toevoegen en deze als favoriet in Edge opslaan, exporteren naar OneNote of als afbeelding delen via sociale media.

Browser extensies

Met zogenaamde ‘browser extensions’ kunnen ontwikkelaars kleine programma’s maken die extra functionaliteit toevoegen aan de browser. Deze extensies zijn al jaren erg populair onder Google Chrome en Firefox-gebruikers. Internet Explorer bood ook al de mogelijkheid tot extensies, maar deze waren erg beperkt in functionaliteit. De extensies in Edge gaan gebruik maken van dezelfde standaard HTML en CSS functionaliteit als Chrome en Firefox. Het wordt daardoor voor ontwikkelaars mogelijk om op een eenvoudige manier met 'slechts' een paar wijzigingen Chrome- en Firefox-extensies te porteren naar Edge. Microsoft heeft wel bekend gemaakt Edge pas na de lancering van Windows 10 via een update geschikt te maken voor extensies.

Cortana

Cortana is de nieuwe virtuele assistent van Microsoft voor Windows 10 en 'zij' is ook aanwezig in Edge. Cortana helpt je bij het vinden van relevante informatie over geopende webpagina’s of delen daarvan. Momenteel (mei 2015) spreekt Cortana nog geen Nederlands waardoor haar nut voor Nederlandstalige gebruikers voorlopig beperkt is.

Nieuwe pagina tabblad
Wanneer er een nieuwe tab wordt geopend toont Edge het nieuwe pagina tabblad. Dit is een speciaal tabblad dat dient als startpunt om vanuit te beginnen met browsen. Prominent bovenaan staat een zoekveld voor zoekopdrachten dat ook gebruikt kan worden om webadressen in te typen. Meteen onder het zoekveld zie je een overzicht van regelmatig bezochte websites, recent gebruikte tabbladen, nieuws, weer en andere informatie.

Tot slot

De Edge browser is Microsoft's moderne vervanger voor het twintig jaar oude Internet Explorer. IE wordt tegenwoordig als oud en traag ervaren en mede daarom steeds minder gebruikt. Met Edge heeft Microsoft een moderne alternatieve browser gebouwd waarmee het Windows 10 gebruikers een volwaardig alternatief voor onder andere Chrome en FireFox biedt. Meer over Edge vind je op de Microsoft pagina Introducing Edge.
© 2015 - 2017 Aas1969, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Microsoft, http://browserfordoing.com/nl-nl/, bezocht 1-5-2015
  • Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Edge/, bezocht 1-5-2015
  • Pcmag http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2483459,00.asp, bezocht 1-5-2015

Reageer op het artikel "Microsoft Edge browser"

Infoteur: Aas1969
Laatste update: 21-05-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!