InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Kodi/XBMC: Wat is het, handleiding, downloaden

Kodi/XBMC: Wat is het, handleiding, downloaden

Kodi/XBMC: Wat is het, handleiding, downloaden Heeft u wel eens gehoord van Kodi of XBMC en vraagt u zich af wat u nu eigenlijk kunt met deze applicatie? Met deze applicatie kunt u op een gebruiksvriendelijke manier al uw films, foto's en muziek afspelen en beheren. De interface van de applicatie kunt u bedienen met een afstandsbediening. Tevens kunt u allerlei extra add-ons toevoegen om de applicatie uit te breiden.

Wat is Kodi /XBMC en wat kunt u ermee

Kodi (ook wel bekend als XBMC) is gratis open source software welke fungeert als een media player die op Linux, OSX, Windows, iOS en Android kan worden geïnstalleerd. Daarnaast kan Kodi als televisie fungeren en bedient worden per afstandsbediening. Kodi stelt gebruikers in staat video's, muziek, podcasts en andere digitale mediabestanden af te spelen. Met Kodi kunt u al uw muziek, waaronder mp3, flac, wav en wma-formaten afspelen. Daarnaast ondersteunt het slimme afspeellijsten, zodat u een ultieme controle ervaart over uw muziek collectie.

Kodi kan ook films van allerlei formaten afspelen. Het programma ondersteunt alle belangrijke videoformaten. Tevens kunt u met Kodi online media streamen en kunt u uw filmcollectie importeren in Kodi. Verder bevat Kodi een bibliotheek waarin tv-series kunnen worden afgespeeld. Kodi toont bij elke serie de beschrijvingen en acteurs. Daarnaast houdt Kodi bij welke afleveringen u heeft gezien. Met Kodi kunt u ook live televisie kijken en opnemen vanuit de interface. Om dit te realiseren werkt Kodi samen met een aantal populaire backends waaronder: MediaPortal, MythTV, NextPVR, Tvheadend.

Verder kunt u foto's in een bibliotheek importeren en vervolgens een diashow starten, of de foto's sorteren en filteren. Dit kan allemaal met uw afstandsbediening. De echte kracht van Kodi komt voort uit de uitgebreide selectie van gemaakte add-ons die beschikbaar zijn. Er zijn allerlei verschillende add-ons beschikbaar, die veel nieuwe functies toevoegen aan Kodi. Ten slotte stelt Kodi u in staat om het complete uiterlijk van de interface te veranderen. U kunt hierbij gebruik maken van verschillende kleuren, beelden en menu-structuren. Hierdoor kunt u een prachtige interface creëren, die past bij uw behoeften van entertainment platform.

Handleiding: Kodi/XBMC downloaden en installeren

U kunt Kodi/XBMC downloaden via de website van het programma. Kodi kan worden geïnstalleerd op een breed scala aan apparatuur: van de normale desktop computers (Windows, Linux en Mac OS X) tot tablets en telefoons (Android & IOS). In de verdere handleiding binnen dit artikel wordt gesproken over desktop versie van Kodi.

Wanneer u de set-up van Kodi heeft voltooid kunt u video's en muziek toevoegen in de daarvoor bestemde bibliotheken. Kodi bevat de functie "scannen van video's in de bibliotheek". Door deze functie uit te voeren zal Kodi extra's toe voegen aan uw video's, zoals cover art, samenvattingen, miniaturen, trailers en nog veel meer. Wanneer Kodi uw muziekcollectie heeft gescand zal Kodi alle kenmerken opslaan zoals: artiest, album, jaar, genre, etc. Vervolgens is het ook mogelijk om uw muziek te zoeken en te sorteren op deze kenmerken. Let op uw muziek dient hiervoor wel tags te bevatten! Tegenwoordig zorgen de meeste media applicaties zoals iTunes ervoor dat uw muziek automatisch tags bevat.

Het gebruik van een afstandsbediening in Kodi/XBMC

Kodi / XBMC is ontworpen voor in de woonkamer, het is dan ook de bedoeling om de interface met de afstandsbediening te bedienen. U kunt Kodi echter ook bedienen met uw muis en toetsenbord. Voor de ultieme ervaring is het echter aan te raden om Kodi met een afstandsbediening te bedienen.

Lees verder

© 2015 - 2017 Bankdrukker, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Apple TV (eerste generatie) een nieuw leven inblazenApple TV (eerste generatie) een nieuw leven inblazenInmiddels is het al een flinke tijd geleden dat Apple de eerste Apple TV heeft uitgebracht, in 2007 om precies te zijn.…
Ouya (Opensource android gameconsole)De Ouya is een kleine spelcomputer, ongeveer zo groot als een rubix-cube waarvan de ontwikkeling mede mogelijk werd gema…
The Road: filmrecensieThe Road: filmrecensieDe film The Road gaat over een vader en zijn zoon, die samen moeten zien te overleven in een totaal verwoeste wereld. Al…
FTD Fill Thread DatabaseFTD Fill Thread Database. Wat is FTD nou precies en wat kan je er allemaal mee doen. FTD is een database waarin allemaal…
DS spellen downloadenDe Nintendo DS is een populaire spelcomputer. Niet alleen onder de jongeren maar ook onder de oudere mensen. Er zijn spe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kodi/XBMC: Wat is het, handleiding, downloaden"

Reacties

Veronica Thys, 21-02-2016 14:28 #2
Hallo, ik heb sinds december een kodi/xbmc. Sinds een paar dagen kan ik geen series en sommige films meer bekijken. Kunnen jullie mij helpen? Ik kijk via tv.
Bedankt en vriendelijke groeten.
V. Thys

Nico, 28-01-2016 11:50 #1
Gaarne wil ik van u weten of het ook mogelijk is de series /films of muziek ook is op te slaan op de pc, zodat ze later bekeken kan worden vriendelijke groet nico

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 2
Schrijf mee!