InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Opera webbrowser

Opera webbrowser

Indien u toe bent aan een nieuw webbrowser omdat het standaart Internet Explorer niet meer aan uw wensen voldoet, of u bent het zat dat u altijd van die vervelende pop-ups krijgt, dan bent u toe aan een nieuw webbrowser. En wat kan ik u beter aanraden dan Opera? Opera is veilig en snel, en maakt komaf met alle vervelende pop-ups. Opera houd alle ongewenste scripts tegen en ziet er gewoon fantastisch uit.
Internet Explorer bevat zeer veel beveiligingslekken. Zoveel dat de Amerikaanse software-autoriteiten inmiddels adviseren Internet Explorer niet meer tegebruiken. De oorzaak hiervan is de sterke integratie van het browser met het besturingssysteem Windows. En dat is nog niet alles. Ongevraagd worden pop-upvensters, cookies en allerhande scripts toegestaan. Wilt u deze functies uitzetten, dan moet u al snel een toolbar installeren dat veel spam met zich meebrengt.

Opera lost al deze problemen op. Opera is zeer veilig en met enkele muiskliks kan u pop-ups blokkeren, scripts uitzetten en net zo snel weer aanzetten. Helaas zijn er nog steeds - domme - webbouwers die websites ontwerpen die alleen met Internet Explorer bekeken kunnen worden. Andere browsers, zoals Netscape, Mozilla of Opera worden door zulke websites niet ondersteund. Daarom gebruiken steeds meer webontwerpers Opera. Zo is internetbankieren met Girotel inmiddels ook mogelijk met Opera. Opera is naast een webbrowser ook een e-mailprogramma, RSS-lezer en een BitTorrent-client.

Installatie

Opera is een gratis webbrowser van Noorse afkomst en kan u downloaden bij de site van Opera.
De installatie verloopt vlot en al gauw ziet u een pictogram van Opera op het bureaublad.

Gebruik

  1. Dubbelklik op het pictogram van Opera dat op uw bureaublad ligt.
  2. Opera begint met de vraag hoe u Opera kunt opstarten. Klik op de radioknop 'Starten zonder pagina's'. Opera verschijnt dan in beeld zonder webpagina's.
  3. U komt nu op een 'snelkiezer' pagina terecht waar u websites eenvoudig kan toevoegen aan een handige snelkiezer. Om een webpagina toe te voegen klikt u simpelweg met de linkermuisknop op het lege vak. U kan de webpagina's later nog veranderen en van volgorde laten wijzigen door met de muisknop de sites te slepen. Boven de titel krijgt u ook een preview te zien van de website. Elke keer als u een nieuwe tab toevoegt aan het browser start hij deze bij de snelkiezer. U hoeft dan slechts te klikken op een van de plaatjes en hij brengt je direct naar de juiste website wat het voordeel heeft dat je niet meer minuten lang in je geschiedenis hoeft te zoeken.
  4. In het menu bewerken kan u een spellingscontrole laten uitvoeren.
  5. In het menu beeld maakt u de websites groter of kleiner van formaat. Hier heeft u ook de mogelijkheid om de broncode van de site te bekijken.
  6. In het menu bladwijzers kan u de site laten opslaan.
  7. In het menu extra kan je de instellingen en het uiterlijk makkelijk en snel wijzigen.

Compatibele besturingssystemen

Opera is voor de meeste besturingssystemen beschikbaar, waaronder Windows, Solaris, QNX, OS/2, Mac OS X, Linux, FreeBSD en BeOS. Maar het is niet alleen beschikbaar voor PC's, ook voor mobiele telefoons.

Nawoord

Opera ziet er niet alleen fantastisch uit maar is ook de beste keuze als het aankomt op veiligheid en snelheid.
© 2008 - 2017 Nielsvermeiren, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Browsers: uitleg en vergelijkingEen (web)browser is een programma waarmee u op internet surft. De populairste browsers zijn: Microsoft Internet Explorer…
Webbrowsers: Welke is het snelst en best?Webbrowsers: Welke is het snelst en best?Vroeger bestond er slechts een webbrowser: WorldWideWeb. Deze webbrowser werd in het jaar 1990 uitgevonden door Tim Bern…
Kies je eigen Windows internet browserDe Commissaris van Concurrentie reageerde verheugd toen bleek dat binnenkort de gebruikers van Windows zelf hun internet…
Het Sydney Opera HouseHet Sydney opera house, één van de meest bekendste gebouwen van Australie. Als je naar Sydney gaat, mag je een bezoek aa…
Wat is een browser? Overzicht van de populairste browsers!Browser hier, browser daar. Je hoort het woord vaak vallen wanneer je een uitstap maakt op het wereldwijde web. Bekijk d…

Reageer op het artikel "Opera webbrowser"

Infoteur: Nielsvermeiren
Laatste update: 05-02-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!