InfoNu.nl > Pc en Internet > Programmeren > Eenvoudig je eigen spel maken met Game Maker

Eenvoudig je eigen spel maken met Game Maker

Eenvoudig je eigen spel maken met Game Maker Eenvoudig je eigen spel maken, maar geen verstand van allerlei codes of programmeertaal? Het kan met het gratis te downloaden programma Game Maker. In dit artikel vind je alle informatie over Game Maker; o.a. waar je het programma kunt downloaden en hoe het programma werkt.

Informatie over Game Maker

Game Maker is een programma van YoYo Games; een Engels bedrijf dat spellen ontwikkelt en verkoopt. Met het programma kunnen eenvoudig spellen worden gemaakt zonder dat daar kennis van programmeren voor nodig is. Game Maker is gratis te downloaden op de website van YoYo Games, al kun je ook een betaalde versie van het programma downloaden. In de betaalde versie zijn meer dingen mogelijk en kun je een zelfgemaakt spel nog professioneler maken.

Wat voor spellen kun je maken met Game Maker?

Er is veel mogelijk met het programma Game Maker 8. Zo kun je een eigen variant maken op Pacman, een shootersgame ontwerpen of een avonturenspel in elkaar zetten. Op de website van YoYo Games kun je diverse voorbeelden bekijken van spellen die door mensen over de hele wereld zijn gemaakt met Game Maker. Het is overigens toegestaan om gemaakte spellen te verkopen via het internet; je hebt dus zelf de rechten over je spel.

Hoe begin je?

Ga naar de website van YoYo Games: www.yoyogames.com, en download daar het programma Game Maker. De laatste versie van het programma is Game Maker 8. Installeer het programma op je computer (er wordt gevraagd dit op de C: schijf van je computer te doen, onder 'Program Files') en open het programma. Bij het openen wordt gevraagd of je de gratis versie van het programma wilt gebruiken; de 'Lite Edition' of de geregistreerde versie. De Lite Edition is het meest geschikt voor beginners.

Hoe werkt Game Maker?

Om Game Maker goed te leren gebruiken is het aan te raden om eerst een aantal eenvoudige spellen te maken. Het programma heeft een eigen Tutorial (in de Engelse taal) die je kennis laat maken met Game Maker 8. Om je een klein beetje wegwijs te maken in Game Maker staan hieronder een aantal basistermen en acties uitgelegd.

TermBetekenisDit kun je ermee:
Sprites'Afbeelding' of 'plaatje'Een sprite kun je het beste zien als een afbeelding of plaatje. Met het plaatje kun je verder nog niet veel; het beweegt bijvoorbeeld nog niet. Wanneer je op 'Create Sprite' drukt (rode 'pacman' kun je een bestaand plaatje kiezen of zelf een Sprite maken (Edit Sprite).
Objects'Objecten'Objecten kun je in je spel acties laten uitvoeren. Bijvoorbeeld een mannetje door een doolhof laten lopen of een bal laten stuiteren. Door op 'Create Object' te drukken ga je bepaalde acties toevoegen aan een Sprite die je eerder hebt gemaakt.
Rooms'Kamers'Een room is de omgeving waarbinnen het spel plaatsvindt. Door verschillende Rooms aan elkaar te koppelen creëer je verschillende levels in je spel. In je rooms komen altijd de objects.
Backgrounds'Achtergrond'Een achtergrond uploaden of maken voor je spel. Bijvoorbeeld een sterrenstelsel of een weiland.
Sounds'Geluiden'Wanneer je geluiden wilt maken of uploaden, kun je bij 'Sounds' terecht. Leuk bijvoorbeeld wanneer je een bal een geluid wilt geven.

Werken met Game Maker kan in het begin best even lastig zijn omdat er vele stappen nodig zijn om een (bewegend) element aan je spel toe te voegen. Wanneer je een handeling vergeet uit te voeren is het zo dat het spel meteen niet werkt zoals zou moeten en je dan dus zelf moet uitzoeken waar je de fout hebt gemaakt. Het meeste werk zit in het maken van de Objects; daar moet dan ook de meeste aandacht aan worden besteed.
Gerelateerde artikelen
Gratis Candy Crush Saga in-game aankopenGeen creditcard of geen behoefte aan al die dure aankopen in de games? Hier is de oplossing voor iOS gebruikers die hun…
Reclame in online gamesReclame in online gamesReclame in computerspellen bestaat bijna net zo lang als er computergames zelf zijn. De eerste vormen van reclame in gam…
Game Boy Micro: klein maar fijn!De Game Boy loopt al heel wat jaren mee in de markt van de handheld consoles. Jaren geleden hadden we de grote lompe Gam…
Skyrim Online: Release & pre-order voor PS4 en Xbox One 2015Vanaf 9 juni 2015 is de game Skyrim Online te koop in Nederland en België. Deze MMORPG heet officieel: The Elder Scrolls…
Cheats, hints, eastereggsCheats, hints, eastereggsCheats, hints en eastereggs (codes) zijn er voor bijna alle soorten games (spelletjes). Wat kun je met cheats, easteregg…
Bronnen en referenties
  • www.yoyogames.com

Reageer op het artikel "Eenvoudig je eigen spel maken met Game Maker"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 22-04-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Schrijf mee!