InfoNu.nl > Pc en Internet > Programmeren > Gratis HTML script of toch betalen

Gratis HTML script of toch betalen

Gratis HTML script of toch betalen Als je een website wil maken kun je HTML script kopen, zelf maken of gratis downloaden. Lees hier alles over de voor en nadelen van deze opties.

Gratis HTML script of toch betalen

Als je een eigen website wil maken moet je HTML kunnen schrijven. HTML is een soort code die webbrowsers kunnen lezen zodat ze weten hoe de pagina er uit moet komen te zien. Deze HTML codes kun je op internet vinden. Als je deze codes gevonden hebt kun je alvast een beetje oefenen met HTML. Er zijn ook wel andere programmeer talen, maar HTML is een van de meest gebruikte.

Oefenen met HTML

Open wordpad of kladblok op je computer. Type een stukje tekst en gebruik de HTML codes. Klik op opslaan als en sla het bestand op als HTML document. Dit doe je door tijdens het opslaan van het bestand .html achter de bestandsnaam te typen. Als je nu het bestand opnieuw opent zal het er uit zien als een website. Het bestand kun je vanaf nu met een browser openen als je er op klikt. Als je nog iets wil aanpassen kun je kiezen voor "openen met" en dan kun je het bestand op nieuw met wordpad of kladblok openen. Zo kun je de format blijven aanpassen. Om zelf een mooie format te maken in HTML zul je veel moeten oefenen. Maar als je er eenmaal handig in bent zal het steeds makkelijker worden.

Gebruik maken van een HTML script

Als je zoekt naar een script zul je veel aanbieders van scripts tegen komen. Meestal moet je betalen voor het script en kun je dit zelf invullen. Een andere oplossing is om te zoeken naar een gratis script. Deze kun je vinden op mijn-eigen-website.nl en op een aantal andere pagina’s. Het voordeel is dat deze scripts gratis zijn, een nadeel is dat je niet zoveel keuze hebt. Zeker de eerste keer is het handig om een gratis script te kiezen, voordeel als het mis gaat is dat het je in elk geval niets heeft gekost. Let wel op dat wanneer je zelf ergens een gratis script download dat er geen advertenties of andere rommel in zit. Bij betaalde scripts is dit meestal niet het geval. Maar ga er van uit dat de meeste webmasters hun script niet gratis weggeven. Zij hebben er immers moeite voor gedaan om het script te schrijven.

HTML KIT

HTML KIT is een freeware programma waarmee je zelf een script kunt maken. Een voordeel hiervan is dat je gelijk kunt zien hoe de webpagina er op internet uit komt te zien. Het programma is niet heel gebruiksvriendelijk, maar dat zijn wel meer goede programma’s.

Uniek script

Als je deze stappen volgt zul je na verloop van tijd in staat zijn om een eigen en uniek script te schrijven. Dit geeft je website een eigen en unieke uitstraling. Dit is natuurlijk leuk, maar je website moet er professioneel uit zien. Dus de keuze om al dan niet zelf een script te schrijven is afhankelijk van het doel van je website. Het is niet logisch om honderden euro’s uit te geven voor een website over je vakantie in Spanje en zelf een website te maken voor een professionele dienstverlenende organisatie.
© 2010 - 2014 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gratis HTML script of toch betalen"

Infoteur: Bastiaan271
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Schrijf mee!