InfoNu.nl > Pc en Internet > Programmeren > Een eigen app, zelf maken of laten bouwen?

Een eigen app, zelf maken of laten bouwen?

Een eigen app, zelf maken of laten bouwen? Mobiele telefoons zijn de gewoonste zaak van de wereld geworden, bijna iedereen heeft wel een exemplaar bij zich. De wereld is daarmee een stuk kleiner, de communicatiemogelijkheden zijn ongekend uitgebreid. Via e-mail en diverse messengerprogramma’s wordt allerhande informatie met elkaar gedeeld. De besturingssystemen van onze mobiele apparaten hebben naast de directe communicatieve functies ook de mogelijkheid programma’s te draaien, de apps. Het woord ‘app’ is in feite een afkorting van ‘applicatie’, ofwel een programma dat je aan je besturingssysteem kunt toevoegen.

Kansen voor een app

Een app op een telefoon of tablet is dus een programmaatje. Zo'n programmaatje kan heel verschillende toepassingen hebben, van praktisch en functioneel tot de programma's met vooral een hoge fun-factor. Sommige van deze apps leiden een haast onopgemerkt bestaan, andere worden een wereldwijde hype. Voorbeelden daarvan zijn o.a. Angry Birds, en het in juli 2016 gelanceerde Pokemon GO. Al dit soort apps draaien binnen het besturingssysteem van je telefoon, en moet daar dan ook speciaal voor zijn geschreven en geoptimaliseerd. Er bestaan verschillende platforms, dus verschillende besturingssystemen. Een kleine inventarisatie van deze besturingssystemen, al zijn ze niet allemaal meer actief of populair:
  • Ubuntu
  • Blackberry-OS
  • Symbian
  • Sailfish OS
  • Windows (Phone)
  • IOS van Apple
  • Android

De laatste drie zijn anno 2016 het meest populair en dus het allergrootst. Dat geldt vooral voor de laatste twee. Het overgrote deel van de mobiele telefoontoestellen en tablets draait anno 2016 op iOS of op Android. Voor wie zelf het plan heeft apps te ontwikkelen liggen op die beide platforms dus de grootste kansen!

Diverse appsDiverse apps

Verschillende typen apps

De meest gebruikte apps zijn waarschijnlijk de spelletjes. Hier kun je er in de betreffende app-stores vele duizenden van vinden. Sommige zijn gratis te gebruiken, voor andere betaal je een klein bedragje. Gratis is nooit helemaal gratis, dus krijg je in de gratis varianten vaak wel regelmatig reclame te zien, die je in de betaalde varianten dus hebt weggekocht. Natuurlijk zijn er meer typen apps, behalve de spelletjes kom je ook heel wat apps tegen in: entertainment, audio, video, kantoorapps, tools, netwerk, muziek en nog veel meer. De toepassingen van apps zijn eindeloos. Zo heb je al apps die je binnen een winkel laten zien waar de gezochte producten te vinden zijn en geven daar desgewenste informatie bij. Of apps die hetzelfde doen, maar dan in een groter verband. Dat zijn apps die je binnen een stad of dorp langs alle bezienswaardigheden loodsen, voorzien van de nodige achtergrondinformatie. Zo is er voor bijna alle toepassingen en ideeën wel een app mogelijk.

Zelf een idee?

Heb je zelf een idee voor een app? Misschien een app die jouw onderneming en jouw producten beter laat uitkomen? Of misschien heb je een totaal nieuw spel bedacht of een bijzonder handige tool of toepassing? Dan kun je aan de slag om zelf de app te bouwen. Er zijn diverse ontwikkeltools waarmee je dat zou kunnen doen. Dan moet je wel een beetje kijk hebben op programmeren of je daarin willen verdiepen. Kennis van programmeertalen als Objective-C/Swift (vooral voor iOS) of Java (voor Android) heb je dan wel nodig. Er bestaan hulpprogramma's die het grootste deel van het programmeren voor je overnemen (bijvoorbeeld Delphi), maar je zult nooit helemaal ontkomen aan programmeercode. Heb je de kennis niet, of wil je je hier niet in hoeven verdiepen, dan kun je op zoek naar een programmeur die je kan helpen om jouw idee tot werkelijkheid kan brengen.

Bescherm je idee

Ga je met anderen in zee om jouw app tot werkelijkheid te maken, is het belangrijk je idee goed te beschermen. Maak met je gekozen ontwikkelteam goede afspraken en zet deze op papier. Dat is belangrijk, je wil nu eenmaal niet dat een ander er met jouw plan vandoor kan gaan. Behalve een app-programmeur heb je misschien ook een grafisch vormgever nodig, die jouw app de uitstraling kan geven die nodig is om alles optimaal te laten uitkomen. Dat is belangrijk, de concurrentie in de app-markt is groot en je moet proberen om onderscheidend te zijn.

App laten bouwen

Verschillende ondernemingen, van eenmanszaken tot grotere teams, houden zich bezig met de ontwikkeling van apps, voor het platform dat je zelf in gedachten hebt. Gezien de grootte en populariteit van Android en iOS is aan te raden eerst hier je pijlen op te richten. Met de gekozen specialisten zet je de ideeën op papier en kijk je hoe een en ander kan worden uitgewerkt. In de ontwikkeling van de app wordt natuurlijk ook goed gekeken naar de uiterlijke kant van de zaak: de kleuren, de vormen en de wijze van bedienen.

Store

Wil je de gemaakte app ook verkopen, dan kun je deze het beste aanbieden in de app-store van het betreffende platform. Je betaalt eenmalig, of soms per jaar, een bijdrage om je apps in de betreffende store te mogen plaatsen. De verkoop van de apps loopt daarna automatisch. Je zult nog wel zelf reclame moeten maken voor je product.
© 2016 - 2017 Hansvg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een eigen app, zelf maken of laten bouwen?"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 07-08-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Schrijf mee!