InfoNu.nl > Pc en Internet > Programmeren > Gif-animatie: bewegende plaatjes maken

Gif-animatie: bewegende plaatjes maken

Gif-animatie: bewegende plaatjes maken Bewegende afbeeldingen in een webpagina zijn erg leuk. Ook in een mailtje met een verjaardagsgroet of kerstwens heeft een bewegende afbeelding iets extra's. Deze afbeeldingen worden gif-animaties genoemd, ze zijn maar een paar kilobyte groot waardoor ze makkelijk te gebruiken zijn in een email of PowerPoint-presentatie. De gif-animatie is gebaseerd op een oude techniek, flipbook, die vroeger gebruikt werd om de eerste bewegende beelden te creëren.
Bron: OpenClipartVectors / PixabayBron: OpenClipartVectors / Pixabay

Wat is een gif-animatie

Een gif-animatie is een afbeelding die kan bewegen, een klein routinescript laat het afspelen van afbeeldingen in een loop doorlopen. Gif is een afkorting die staat voor "Graphics Interchange Format", een grafische dynamische bestandsindeling. Eind jaren tachtig is deze bestandsindeling ontwikkeld, het doel was een bewegend beeld te creëren dat weinig geheugen vergt. Toentertijd waren de schijf- en werkgeheugens op computers nog erg klein, een harde schijf was ongeveer 20Mb groot. Er zijn verschillende gif-bestandsindelingen, het is begonnen met Gif87a en later Gif89a. De Gif89a-versie heeft meer mogelijkheden qua kleurindeling en animatiemogelijkheden.

De techniek die gebruikt wordt is terug te vinden in de vroegere fotografie, de eerste bewegende beelden kwamen tot stand door een aantal foto's achterelkaar af te spelen. Op elke foto was een stukje beweging veranderd, door deze foto's als een flipbook te gebruiken was er beweging te zien. Op deze manier werkt ook een gif-animatie, de kleine veranderingen in het beeld worden digitaal weergegeven.

Bron: Calhaora / PixabayBron: Calhaora / Pixabay

Gif-animaties maken met een Windows PC

Een programma om simpele gif-animaties te maken is bijvoorbeeld Unfreez 2.1. Dit programma dient gedownload en geïnstalleerd te worden op de computer. Door gif-afbeeldingen in de juiste volgorde erin te slepen wordt met één klik op de knop "make-animated-gif" een gif-animatie gemaakt. Het is een beperkt programma omdat er alleen gif-afbeeldingen kunnen worden gebruikt. Bestaande foto's of afbeeldingen die niet als gif-bestand opgeslagen zijn kunnen daar naartoe worden omgezet met het programma "Paint" van Windows. De kwaliteit van die afbeeldingen gaat dan iets achteruit.

Een ander programma waarmee online gif-animaties gemaakt kunnen worden is Picasion. In dit programma kunnen vrijwel alle soorten afbeeldingen gebruikt worden om een gif-animatie te maken.

Afbeeldingen maken voor een animatie

Met een foto-editor kunnen foto's bewerkt worden voor een animatie, de foto's zelf worden met een camera genomen. Een bloempot laten bewegen over een tafel is mogelijk door de bloempot steeds een stukje op te schuiven en daar een foto van te maken. Een vloeiende beweging voor het menselijk oog zijn 21 foto's per seconde. Een animatie van 10 seconden zijn 210 foto's, om ervoor te zorgen dat het gif-bestand niet te groot wordt zullen de foto's van een klein formaat moeten zijn. Een bewegende afbeelding heeft een gemiddelde maat van 250 x 250 pixels, de grote van het gif-bestand is dan rond de 500 Kb. Getekende animatiebestanden zijn niet zo groot, dat komt omdat in een tekening maar weinig pixels veranderen tijdens de animatie. In onderstaande afbeeldingen van het mannetje verschilt de houding in iedere afbeelding, door deze afbeeldingen in een animatiefile te zetten zal het poppetje gaan dansen.

Andere animatietechnieken

Een geheel andere manier om animaties te maken is met een videobestand, een applicatie die daar goed voor te gebruiken is onder andere "Moviemaker" van Microsoft Windows of "Monkeyjam". Deze animaties staan in een AVI-format, de kwaliteit van de afbeelding is beter maar het bestand is ook groter. Om een AVI te bekijken is een mediaplayer nodig. Er zijn ook diverse apps te krijgen die van een aantal foto's een animatie maken, ook zijn er programma's te krijgen die een bestaand stukje film in een gif-bestand kunnen omzetten.
© 2016 - 2017 Loduwikus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gif-animatie: bewegende plaatjes maken"

Infoteur: Loduwikus
Gepubliceerd: 16-06-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Schrijf mee!