InfoNu.nl > Pc en Internet > Programmeren > Windows 10 update, automatisch gedownload voor gebruikers

Windows 10 update, automatisch gedownload voor gebruikers

Windows 10 update, automatisch gedownload voor gebruikers Na Windows 7 en 8.1 is Windows 10 de meest recente versie van Microsoft Windows. Een besturingssysteem dat in 2015 gratis werd aangeboden voor gebruikers van vorige Windowsversies. Het is even wennen want een aantal functies bestonden nog niet en een aantal vertrouwde dingen zijn weggelaten. Na een melding en een registratie kon Windows 10 gratis gedownload worden. Dit wordt begin 2016 gemakkelijker gemaakt.

Windows 10

Windows 10 (codenaam Threshold) wordt sinds 29 juli 2015 als officieel nieuw besturingssysteem aangeboden door Microsoft Windows. Windows 10 is de opvolger van Windows 7, Windows 8.1 en Windows Phone 8.1 en gebruikers hiervan kunnen gratis upgraden naar Windows 10. Windows 10 heeft weer een startknop linksonder (net als bij Windows 7), een nieuw startmenu en de de taakbalk onder in beeld is teruggekeerd. Ook zijn er veranderingen wat betreft:

Nieuwe browser

Met Windows 10 levert Microsoft een nieuwe browser: Edge. De browser moet Internet Explorer gaan vervangen. Vlak na de introductie van Windows 10 had 16% van de gebruikers de nieuwe browser Edge, maar na goed drie maanden, is dat percentage teruggezakt naar 12%. Een vaak gehoorde klacht is het gebrek aan handige plug-ins (een aanvulling op een computerprogramma), instabiliteit en problemen die de browser heeft met sommige websites.

Verbeterde apps

De functies van de apps zijn toegankelijker gemaakt en de vensters waarin ze openen, zijn aan te passen. Er zijn nieuwe apps, waaronder een app die te bedienen is met de spraakassistent Corona door een opdracht uit te spreken.

Task View

Een nieuwe functie die een overzicht geeft van openstaande apps. De Task View is te openen door die vanaf de linkerbenedenhoek naar rechtsboven te vegen.

Cortana

Windows 10 heeft een virtuele assistent, Cortana. Die kan je helpen bij allerhande taken, zoals het maken van agenda-afspraken en herinneringen geven. Het betekent wel dat je Cortana (en daarmee Microsoft) toegang geeft tot veel persoonlijke informatie. Bij de officiële lancering is Cortana voorlopig alleen beschikbaar in de Amerikaanse, Britse, Chinese, Franse, Italiaanse, Duitse en Spaanse taal. Voor het Nederlands is in november 2015 nog geen datum vastgesteld wanneer die komt.

Eén besturingssysteem voor alle apparaten

Met Continuum in Windows 10 geeft Microsoft de mogelijkheid het beeldscherm aan te passen naar het apparaat welke je gebruikt, de computer, smartphone of tablet.

Touchscreen

Het touchscreen wordt geactiveerd wanneer het scherm wordt aangeraakt.

Automatische upgrades

Windows 10 heeft automatische updates. Bij de Home of Professional versie vervalt de mogelijkheid om zelf voor de updates te kiezen. Ze worden zonder melding te maken, geïnstalleerd. Je bent minder baas over je apparaat dan ooit. Microsoft wil de Windowsgebruikers zo veel mogelijk actueel hebben door zelf te updaten. Dat geeft minder compatibiliteitsproblemen en verhoogt de veiligheid van het besturingssysteem.

Windows Media Center

Windows 10 heeft geen Windows Media Center. Dit was een programma waarmee televisie gekeken en radio beluisterd kon worden en waarmee verschillende media mee kon worden afgespeeld. Wat ook bij Windows 10 niet ondersteund wordt, is het afspelen van dvd’s. Windows 10 zal eerst vragen wat er gebeuren moet wanneer een dvd in de dvd-speler wordt gelegd. Dan geeft Windows aan welke mogelijkheden er zijn zoals in de store een dvd-app.

Windows 7 desktop gadgets

Windows 10 heeft geen desktop gadgets meer. De gadgets die met één blik informatie gaven over tijd of agenda. Deze gadgets waren zeer gevoelig wat betreft hackers. Wel is er de mogelijk om gratis een oplossing te geven om toch voor wie dat wil gadgets te plaatsen.

Kaartspel

Het kaartspel hartenjagen komt niet terug bij Windows 10. Een online kaartspel voor 4 spelers, waar de drie tegenstanders worden gespeeld door de computer.

Ondersteuning floppy disk

De floppy disk als opslagformaat uit de jaren 60 wordt door Windows 10 niet meer ondersteund.

Windows 10 is gratis

Windows 10 is gratis wanneer je een rechtsgeldige licentie hebt op Windows 7 of 8.1 en naar Windows 10 gaat. Windows 10 is gratis, mits je binnen een jaar na lancering, 29 juli 2015, upgrade naar Windows 10. Als je in het eerste jaar upgrade, blijft Windows de komende 10 jaar gratis. Microsoft heeft altijd gezegd dat Windows 10 'de laatste versie van Windows' wordt, en dat het geen nieuw besturingssysteem meer gaat maken. In plaats daarvan gaan ze het in updates aanbieden. Met die updates maakt Microsoft het programma telkens een stukje beter.

Waarom is Windows 10 gratis?

Microsoft zit in zwaar economisch weer en dat betekent dat er dingen moeten veranderen. Het probleem van Microsoft is, dat het zijn marktpositie ziet wegglijden wat al tot veel ontslagen leidde. Microsoft heeft er veel baat bij om zo veel mogelijk gebruikers te laten overstappen. Dat betekent namelijk dat het aantrekkelijker wordt voor ontwikkelaars om apps te gaan bouwen voor Windows 10, zodat weer meer mensen andere Windows 10-toestellen gaan kopen. Om nu zoveel mogelijk mensen Windows 10 gratis aan te bieden, lukt dat misschien.

Wanneer je niet tevreden bent

Wanneer je niet tevreden bent na de activering van Windows 10 kun je terug naar het oude besturingssysteem Windows 7 of 8.1. Binnen een maand moet je dat doen. Om dit proces te starten druk je op de startknop en typ je vervolgens systeemherstel in. In het venster zie je de optie om terug te gaan naar je oude Windowsversie. Wanneer je op ‘aan de slag’ drukt en bevestigt, start je dit proces, dat overigens wel wat tijd in beslag neemt.

De update van Windows 10

Microsoft wil drie maal per jaar een flinke update uitbrengen voor Windows 10. Elke update van Windows 10 krijgt een versienummer. Genoemd naar het jaar en de maand van dat jaar. Het versienummer van de eerst update is dan ook 1511. Windows 10-gebruikers krijgen die update gratis en automatisch. De eerste update brengt een aantal veranderingen en verbeteringen. Een verbeterde mediatool, Edge wordt verbeterd en nieuwe plaatsbepalingen en extra functies voor Cortana.

De aanbevolen update van Windows 10

Microsoft begint tevens met het aanbieden van Windows 10 als 'optionele update'. Wie zich niet heeft aangemeld voor Windows 10 krijgt de software als ‘optionele update’ bij Windows update. De vice-president van Microsoft- Windows zegt: ”door Windows 10 hieraan toe te voegen maken we het gemakkelijker de update van Windows 10 te vinden”.

Vanaf 2016 wordt het nog gemakkelijker, vindt Windows, want de reservering en bevestiging van Windows 10 gaat eraf. Begin 2016 kan Windows 10 meteen gedownload worden. Microsoft gaat Windows 10 aanbieden als ‘recommended update’, bij gebruikers van Windows 8.1. en 7, als automatisch aanbevolen stuurprogramma en updates voor hardware.

Wil je geen Windows 10

Voor gebruikers van Windows 7 en 8.1 komen de updates automatisch bij de updates op de laptop of PC. Pas wanneer de gebruiker er opdracht voor geeft, zal volgens Microsoft, Windows 10 geïnstalleerd worden. Bij geen Windows 10 willen hebben nemen de updates echter veel ruimte op de vaste schijf in. Voor Windows 7 bestaat de mogelijkheid om het te verwijderen.

Ga bij Windows 7 naar rechts onderin, ga naar computer en dan naar de vaste schijf OS (C:). Daartussen staat de $ Windows. ~ BT folder. Deze is van Windows en bevat bestanden die nodig zijn voor Windows 10. Als de ruimte op de harde schijf nodig is voor wat anders, moet je de $ Windows.~BT folder verwijderen; of wanneer dit niet lukt de KB3035583. Om dit te doen, ga je naar Windows-updates en klik je op de geïnstalleerde updates. Windows 7-gebruikers verwijderen ook de update KB2952664 en Windows 8 / 8.1 gebruikers de update KB2976978. Deze laatste twee updates zijn verantwoordelijk voor het controleren of het systeem in overeenstemming is met Windows 10.
Gerelateerde artikelen
Windows Live Messenger 2011 installerenWindows Live Messenger 2011 installerenWindows Live Messenger 2011 is de opvolger van Windows Live Messenger 2009. Windows Live Messenger 2011 is een samensmel…
Vrije keuze browser Windows 7Vrije keuze browser Windows 7Wanneer je dit najaar Windows 7 aanschaft (om precies te zijn op 22 oktober 2009) wordt Internet Explorer 8 niet langer…
Windows 7: het nieuwe besturingssysteemWindows 7: het nieuwe besturingssysteemWindows 7 is hét nieuwe besturingssysteem van 2009 en is op 22 oktober 2009 in de meeste landen verkrijgbaar. Het moet d…
Het besturingssysteem Windows 7Veel computers (PC) hebben als besturingssysteem Windows 7. Windows 7 is de opvolger van het besturingssysteem Vista. Wi…
Windows Internet Explorer 9 downloaden? Ontdek de functies!Windows Internet Explorer 9 downloaden? Ontdek de functies!De nieuwste versie van Microsoft's browers is eindelijk beschikbaar. Windows Internet Explorer 9 bezit talloze nieuwe fu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt / Pixabay
  • https://www.compromise.nl/voordelen-van-windows-10/
  • http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2015/31/10-dingen-die-je-moet-weten-voor-je-windows-10-installeert
  • http://www.telegraaf.nl/digitaal/computer/24678947/__Windows_10_update_automatisch_gedownload__.html
  • http://www.totaaltv.nl/nieuws/20380/windows-10-zet-multimedialiefhebber-voor-het-blok.html
  • http://www.nu.nl/internet/4150327/windows-10-krijgt-in-november-eerste-grote-update.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_10
  • http://www.computeridee.nl/nieuws/windows-update-start-zelf-windows-10-upgrade-vanaf-2016/

Reageer op het artikel "Windows 10 update, automatisch gedownload voor gebruikers"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 20-11-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Schrijf mee!