InfoNu.nl > Pc en Internet > Programmeren > HTML: basisbegrippen

HTML: basisbegrippen

HTML staat voor HyperText Markup Language. Deze taal wordt gebruikt voor de opmaak voor bijvoorbeeld websites. De basis is erg simpel en iedereen kan het leren.

Het ontstaan van HTML

In 1990 werd bij CERN (Centre Européen de Research Nuclair) in Géneve het World Wide Web opgericht. Nadat dit opgericht was, kwam er in 1993 de eerste grafische browser, namelijk Mosaic versie 1.0. Deze browser werd gemaakt door Marc Andreessen, die ook de oprichter was van Netscape. Dit was eigenlijk de voorloper van Mozilla Firefox. In 1994 is het W3C opgericht, dit is het World Wide Web Consortium. Het W3C is de bron en de bewaker van de standaarden voor onder andere WWW en HTML.

Markup Language
Een Markup Language is eigenlijk ontstaan door opmerkingen die toegevoegd werden aan een geschreven stuk. Zo kon iemand bijvoorbeeld als opmerking schrijven dat een bepaald stuk tekst dikgedrukt moest of er moest een nieuwe paragraaf beginnen. Dit worden markups genoemd. HTML is hierop gebaseerd. Je geeft aan waar er markups in de tekst moeten komen en hoe het eruit moet komen te zien.

HTML versies
In 1999 werd de standaard HTML 4.01 opgericht. Deze versie wordt nu nog steeds vaak gebruikt, maar sinds 2012 wordt er ook vaak gebruik gemaakt van HTML5. Het verschil tussen HTML5 en HTML 4.01 is dat er in HTML5 nieuwe elementen zijn geïntroduceerd om het coderen makkelijker en duidelijker te maken. Ook zijn veel bestaande elementen uitgebreid met nieuwe attributen.

HyperText Markup Language: feiten
  • Taal voor de HyperText opmaak op computerschermen
  • Onafhankelijk van computer, besturingssysteem, monitor, fonts, grafische eigenschappen, etc.
  • Gebaseerd op SGML (ISO standaard sinds 1986)
  • Bedoeld voor de logische lay-out en stijl definities
  • 7 bit ASCII: 2^7 = 128 mogelijke karakters

Schrijven van HTML

Voor het schrijven van een HTML code heb je in principe maar één ding nodig, namelijk een tekstverwerker. Heel simpel is het gebruik van het kladblok, dit heeft elke computer standaard. Een makkelijkere en duidelijkere manier is het downloaden van Notepad++. Dit is een syntax-gevoelige editor (tekstverwerker). Dat wil zeggen dat de HTML elementen een kleur krijgen in Notepad++, hiermee is snel te zien of er een fout in je code zit.

Tags en elements
Voor een HTML pagina is er een standaard opmaak die altijd gebruikt moet worden. Hiervoor zijn er drie verschillende tags nodig en een tag die aangeeft in welke HTML versie je codeert.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
...
</head>
<body>
...
</body>
</html>

Bovenstaande code is de standaard voor elke HTML pagina. In de bovenste regel zijn voor de ervaren programmeurs een aantal dingen aan te passen, waardoor de HTML code strenger gecodeerd is.
Het geheel: <html>...</html> noemen we een element. Het losse deel (<html> of </html>) noemen we de tags. De tag met de slash ervoor is altijd de sluitingstag.

<html>
<head>
<title>Homepagina</title>
</head>
<body>
...
</body>
</html>

Het dikgedrukte gedeelte is de tag voor de titel van een webpagina. De tekst die hierin staat komt op het tabblad te staan dat je open hebt (Google Chrome) of bovenin de balk van je browser (bijvoorbeeld bij Internet Explorer).
Andere tags die veel gebruikt worden zijn:
  • <h1> ... </h1>: een header voor een pagina, variërend van h1 (groot) tot h4 (klein).
  • <p> ... </p>: een nieuwe paragraaf.
  • <br>: br staat voor break, dus een enter. Let op, hierbij geen sluitingstag!
  • <!-- ... -->: commentaar toevoegen aan je eigen code. Let op, dit is geen HTML code en wordt niet weergegeven op je pagina.
  • <hr>: horizontal rule, een horizontale lijn. Let op, hier ook geen sluitingstag!
  • <a href="website link"> ... </a>: tag voor het maken van een link.

Attributen
Als je de basis van je HTML pagina hebt opgezet, kun je attributen gebruiken om dit allemaal netjes aan te passen en eventueel op te leuken. Een voorbeeld hiervan is het attribuut bgcolor bij de tag body. Dit attribuut staat voor background color en hiermee pas je dus de achtergrondkleur van je pagina aan. In het voorbeeld zou de achtergrond blauw worden. Let op dat HTML in het Engels wordt gecodeerd, benamingen zijn dus allemaal in het Engels.
<body bgcolor="blue"> ... </body>

W3Schools

Omdat de basis van HTML erg breed is, maar toch makkelijk te begrijpen, is er een website waar je alle informatie kan vinden. Deze website is: W3Schools. Hier staat niet alleen informatie voor HTML, maar ook voor veel andere programmeertalen. In principe kun je alles op deze site vinden. Ook alle attributen bij verschillende tags zijn te vinden met een duidelijke uitleg en een voorbeeld.
Als je eenmaal door hebt waar alles staat op de site, kan je gemakkelijk je eigen website coderen. Deze pagina van W3Schools is speciaal voor HTML.
© 2014 - 2017 Ghostattack, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is HTML? (De basis)Wat is HTML? (De basis)Een browser, zoals Google Chrome, Mozilla Firefox of Internet Explorer, heeft gegevens nodig om een website weer te geve…
Hyper Text Markup LanguageHyper Text Markup LanguageHyper Text Markup Language, beter bekend onder html, is een taal voor de opmaak van documenten. Html wordt op het web ge…
De basisbeginselen van HTMLDe basisbeginselen van HTMLHTML is de 'opmaaktaal' waarmee aan de webbrowser wordt aangegeven hoe de website eruit moet komen te zien. Om een websi…
PHP Hypertext PreprocessorPHP Hypertext PreprocessorPHP Hypertext Preprocessor, beter bekend als PHP, is een scripttaal die voornamelijk wordt gebruikt voor het programmere…
Websites maken voor beginners: HTMLWebsites maken voor beginners: HTMLVrijwel alle websites zijn grotendeels in HTML geschreven. Maar wat is HTML precies en hoe kun je er een website mee mak…

Reageer op het artikel "HTML: basisbegrippen"

Infoteur: Ghostattack
Gepubliceerd: 29-09-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Programmeren
Schrijf mee!