InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Overbodige bestanden van Windows XP verwijderen

Overbodige bestanden van Windows XP verwijderen

Overbodige bestanden van Windows XP verwijderen Windows is een ruimtevretend besturingssysteem. Dat kan vaak best wat minder. Door o.a overbodige updates, ongebruikte onderdelen of de slaapstand te verwijderen. Veel ruimte bespaar je ook na fout verlopen installaties. Wil je weer volop genieten van je Windows XP? Snel opstarten en vlot switchen van het ene programma naar het andere? In zes stappen bespaar je tot tientallen gigabytes op je harde schijf met deze tips. Op 8 april 2014 stopt Microsoft met de ondersteuning van Windows XP en verstrekt dan geen automatische beveiligingsupdates meer. Dat heeft gevolgen voor de bescherming van je persoonlijke gegevens. Hierdoor loop je extra risico.

1 Back-ups Windows XP Update verwijderen

Steeds wanneer Windows XP een update installeert, creëert het een map met back-ups van alle bestanden die tijdens de update werden vervangen. Deze worden alleen gebruikt als je de update wilt terugdraaien. Werkt je pc na een update goed, dan kun je deze (verborgen) mappen veilig verwijderen via het gratis programma Windows XP Update Remover. Je bespaart hiermee tot enkele honderden MB's. Ga als volgt te werk:
  • 1. Ga naar www.tech-pro.net/windows-update-remover.html en klik op 'Download' om het programma (587 kB) te downloaden en te installeren.
  • 2. Start het programma. Er verschijnt een overzicht met alle op de harde schijf aangetroffen updatemappen (zie afbeelding rechts).
  • 3. Klik op een map voor meer informatie over de update. Bepaal aan de hand hiervan wat je ermee wilt doen.
  • 4. Klik op de knop 'Remove backup folder' om de bestanden te verwijderen. Klik op het waarschuwingsscherm op 'Yes' om te bevestigen.

Je kunt met dit programma ook Windows-updates verwijderen als die problemen geven, maar dat is meer iets voor de gevorderde gebruikers. In dat geval klik je op de update en dan op 'Uninstall update'.

2 Afslankkuur voor Windows XP

Via het 'Configuratiescherm→Software' verwijder je niet alleen normale programma's, maar ook (ongebruikte) onderdelen van Windows XP zelf. De te besparen ruimte is afhankelijk van de gekozen onderdelen. Ga als volgt te werk:
  • 1. Klik op 'Start' en kies 'Configuratiescherm→Software'.
  • 2. Klik op 'Windows-onderdelen toevoegen of verwijderen'. Bepaal, met eventueel hulp van 'Details', welke onderdelen je wilt verwijderen.

Slaapstand uitschakelen op een pc

De hibernate- oftewel slaapstand in Windows XP wordt gebruikt om notebooks in een energiezuinige winterslaap te brengen zodra je het deksel sluit. Windows slaat alle geopende programmabestanden en documenten dan op in het bestand: C:hiberfil.sys. Afhankelijk van het systeem kan dit behoorlijk groot worden. Op een normale desktopcomputer is de slaapstand eigenlijk niet nodig. Om schijfruimte (tot 500 MB) te besparen kun je de slaapstand daarom uitschakelen en de door hiberfil.sys gebruikte ruimte terugwinnen. Ga als volgt te werk:
Klik op 'Start'→'Configuratiescherm'→'Energiebeheer'→tabblad 'Slaapstand'. Haal het vinkje weg bij 'Slaapstand inschakelen'.

Systeemherstel

Via Systeemherstel kun je Windows (bijvoorbeeld na een fout afgelopen installatie) terugzetten naar een eerdere, goed werkende situatie. Windows XP reserveert daarvoor zo'n 12% van de ruimte per schijf of partitie. Op de huidige grote schijven is dat al snel veel. Om schijfruimte terug te winnen ga je als volgt te werk:
  • 1. Klik met de rechter muisknop op 'Deze Computer' en kies 'Eigenschappen'→tabblad 'Systeemherstel'.
  • 2. Kies in het statusgedeelte een harde schijf en klik op 'Instellingen'.
  • 3. Geef via de schuifbalk aan hoeveel ruimte je wilt reserveren voor Systeemherstel. Kies maximaal 1,5 GB (1500 MB). Minder mag ook, maar dan kun je via Systeemherstel minder ver teruggaan. Systeemherstel volledig uitschakelen wordt ten zeerste afgeraden.

Geheugendumpbestand verwijderen

Windows XP maakt na een ernstige crash (het beruchte 'blauwe scherm') een geheugendumpbestand aan. Dit bevat alles wat zich in het geheugen bevond op het moment van de crash. Je kunt dit bestand veilig verwijderen via Schijfopruiming. Hier zie je soms ook gebruikte ruimte voor een mini-geheugendump, bedoeld voor het eventueel analyseren van de oorzaak van de crash. Doe je er niets mee, dan kun je deze bestanden verwijderen via 'Schijfopruiming'. Je bespaart zo tot enkele honderden MB's aan ruimte.

Restanten .NET FRamework verwijderen

Sommige programma's hebben Microsoft.NET Framework-software nodig om goed te kunnen werken. Zodra je deze programma's verwijdert, kun je .NET Framework ook van de harde schijf verwijderen. Ook na het downloaden van een nieuwe versie kun je oudere versies van .NET verwijderen. Handmatig (via 'Configuratiescherm'→'Software') is de beste oplossing, maar dit lukt niet altijd, vooral niet bij versies 1 en 2. De achtergebleven resten hiervan kun je opruimen via een schoonmaakprogramma: de .NET Framework Setup Cleanup Utility. Ga als volgt te werk:
  • 1. Typ in je browser: http://blogs.msdn.com/astebner/attachment/8904493.ashx en sla het zip-bestand op.
  • 2. Pak het bestand uit met bijvoorbeeld Winzip. Dubbelklik op cleanup_tool.exe om het prgramma te starten en ga akkoord met de licentievoorwaarden.
  • 3. In het programmavenster geef je aan van welk product je de restanten wilt verwijderen. Gebruik het uitklapmenu om een keus te maken.
  • 4. Klik op Cleanup Now. Het programma verwijdert nu alle bestanden, registervermeldingen en Windows-installatiebestanden die je gekozen hebt.
© 2010 - 2014 Staal, gepubliceerd in Onderhoud (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis virussen verwijderenGratis virussen verwijderenIn dit artikel wordt beschreven hoe alle virussen, cookies, overbodige bestanden, ongebruikte programma’s in één klap ve…
Desktop MechanicDesktop MechanicDesktop Mechanic is een zeer goede pc cleaner, verwijderen van overtollige register/temp bestanden zonder enige moeite.…
Maak uw computer sneller met CCleanerMaak uw computer sneller met CCleanerWindows XP draait nu al een tijdje mee, waardoor er al veel updates voor deze versie zijn uitgekomen. Hoogstwaarschijnli…
Snel en gemakkelijk je PC opschonenSnel en gemakkelijk je PC opschonenWanneer je bemerkt dat je computer behoorlijk trager begint te werken, wordt het tijd om je PC op te schonen. In drie ee…
De pc sneller makenDe pc sneller makenNa verloop van tijd kun je last krijgen van een trage pc. Wat kun je zelf doen om de snelheid van je pc te verbeteren? V…
Bronnen en referenties
  • Grote schoonmaak van uw computer - uitgave Consumentenbond
  • www.tech-pro.net/windows-update-remover.html
  • www.icthulpaanhuis.nl

Reageer op het artikel "Overbodige bestanden van Windows XP verwijderen"

Reacties

Robert van Waning, 07-05-2012 14:15 #2
Hartelijk dank voor de tips. Ik heb ook de cleanup_tool voor Microsoft.NET Framework-software gebruikt. Best spannend, want ik heb geen flauw idee wat die software doet. Ik heb (o.a.) een Asus Eee netbook met een C-schijf van 4 Gb. Dit blijkt veel te weinig om nog alle updates van XP te kunnen installeren. Die mislukken dan ook allemaal, tegenwoordig. Dankzij uw tips heb ik nu weer wat meer ruimte op C:, maar als ik in de mappen Windows en System32 kijk, zie ik nog veel grote bestanden waarvan ik vrijwel zeker weet dat die nooit door het systeem worden gebruikt. Bestaat er niet een alfabetische lijst van Windows-bestanden die evt met de hand kunnen worden verwijderd zonder het systeem te beschadigen? Reactie infoteur, 07-05-2012
Een alfabetische lijst van Windows XP-bestanden zijn waarschijnlijk wel te vinden op deze site: http://www.schoonepc.nl/instal/backup.html
Overigens is Microsoft halverwege 2010 al gestopt met updates voor Windows XP Service Pack 2. met als gevolg dat het systeem steeds zwakker en onveiliger zal worden. De opvolger Windows 7 verwijdert automatisch verouderde back-ups als er nieuwe worden geïnstalleerd.
Succes!

Arah, 04-10-2010 14:49 #1
Heel informatief en leerrijk

Infoteur: Staal
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Reacties: 2
Schrijf mee!