InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Windows xp optimaliseren

Windows xp optimaliseren

Windows xp optimaliseren Het besturingssysteem Windows is van nature uit al een goed en snel besturingssysteem. Helaas werkt het op sommige (oudere) laptops/pc's nog wel eens traag. Met de onderstaande tips wordt ervoor gezorgd dat Windows sneller opstart en dat deze een stuk sneller en efficiënter werkt zonder dat de werking achteruit gaat.Hiervoor hoeft u echter niet een enorme kennis van computers te bezitten.

Verwijderen van het Windows opstartscherm

De eerste en makkelijkste aanpassing is het uitschakelen van het zwarte opstartscherm van Windows.
Dit kan eenvoudig worden gedaan:
  • Ga naar start
  • Kies dan voor uitvoeren.
  • Typ "msconfig" en dan enter.
  • Er verschijnt een kader met daarin verschillende tabs, klik op Boot.ini
  • Vink het kader met noquiboot aan.

Klaar! windows start nu al veel sneller op.

De keuze van een virusscanner

Veel mensen beseffen niet dat bepaalde virusscanners enorm veel van de computer vergen. Juist de grote namen als Norton of Mcaffee kunnen het systeem enorm bezetten. Het hoeft per definitie niet zo te zijn dat deze ook beter werken. Goede alternatieven zijn bijv. Avast, Avg of Panda. Bovendien zijn deze virusscanners allemaal geheel gratis. Een leuk weetje is tevens ook dat alle virusscanners (gratis of niet) allemaal gebruik maken van dezelfde virus database. Het enige verschil zit 'm in de functionaliteit. De overstap naar één van deze virusscanners zal een groot verschil uitmaken op de snelheid van uw systeem. Vergeet uiteraard niet altijd de meeste recente programmaupdate te downloaden en regelmatig nieuwe virusupdates te downloaden.

Opschonen van de pc

Er zijn veel programma's op de markt die uw pc kunnen "opruimen". Zowel betaalde als gratis programma's. En hierbij geldt hetzelfde als bij de virusscanners: "betaalde hoeven per definitie niet beter te zijn dan de gratis programma's". Een goed programma om mee te beginnen is Ccleaner. Dit programma zorgt ervoor dat alle rommel die Windows, internetexplorer en windowsexplorer maakt worden opgeruimd. Dit programma is te downloaden op www.ccleaner.com. Het programma is zeer vriendelijk in gebruik en heeft ook een interne back-up functie ingebouwd mocht er per ongeluk iets "goeds" worden verwijderd. Ook heeft ccleaner een functionaliteit die het register van Windows opruimt. Let op: maak bij deze functie altijd gebruik van de back-up functie!

De volgende stap is het verwijderen van alle spyware die in de loop der jaren op de pc -wellicht onbewust- is geïnstalleerd. Ook hiervoor is er een goed gratis programma te vinden. Superantispyware is te downloaden op www.superantispyware.com. Dit programma is erg gebruiksvriendelijk en verwijderd zelfs de meest hardnekkige spyware van de computer.

Let op bij de installatie van alle bovengenoemde programma's dat je niet de onnodige extra programma's download zoals toolbars en andere onnodig materiaal. Lees goed bij de installatie welke programma's erbij worden gedownload en vink die zo nodig uit. Zet tevens bij alle programma's het automatisch downloaden van updates uit en plan zelf één dag in de week om de software te updaten. Het probleem is namelijk dat al deze "automatische updates" altijd zodra er een internetverbinding wordt gemaakt gaat controleren of er nieuwe updates beschikbaar zijn. En dit bevorderd niet de snelheid van uw internetverbinding. Ook zullen deze processen weer ruimte innemen in het opstartproces wat de computersnelheid weer naar beneden haalt.

Onnodige opstart van programma's

Veel programma's zoals Windows Live Messenger, Adobe reader, Microsoft office etc. worden onnodig opgestart. Als je deze programma's nodig hebt kilk je gewoon het programma aan en is het dus totaal onnodig dat deze met windows worden opgestart. Vaak kun je in het optie menu van deze programma's de functie "opstarten met windows" uitvinken. Rechtsonderin het windowsscherm op de taakbalk staan de programma's die op dit moment opgestart zijn en dus "een stukje van de computersnelheid" innemen. Het is een beetje hetzelfde als u de auto de hele nacht stationair laat draaien om er vervolgens de volgende dag direct mee weg te kunnen rijden: totaal onnodig dus en een enorme aanslag op uw brandstofverbruik.

Verwijderen van ongebruikte software

Waarschijnlijk staan er veel programma's op de computer die in de loop van de jaren zijn geïnstalleerd en die maar één of twee keer zijn gebruikt. Verwijder zoveel mogelijk niet gebruikte programma's.
  • Ga naar start
  • Klik op "programmatoegang en instellingen"
  • Klik nu linksboven op "programma's wijzigen of verwijderen"
  • Nu wordt de lijst van alle programma's weergegeven
  • Verwijder alle oude en onnodige programma's van de computer

Defragmentatie

Stel u heeft een assortimentdoos vol met verschillende spijkers. Kleine, middel en grote spijkers. Na verloop van tijd zitten alle spijkers door elkaar heen en heeft u veel tijd nodig de juiste spijker te vinden. Windows doet hetzelfde met de harde schijf en na verloop van tijd is de harde schijf een rommeltje. Om dit te herstellen heeft Windows de functie defragmenteren toegevoegd. Dit kan gedaan worden als volgt:
  • Ga naar start
  • Klik op: alle programma's, bureauaccessoires, systeemwerkset en vervolgens op schijfdefragmentatie
  • Klik op de harde schijf die u wilt defragmenteren
  • Klik nu op analyseren
  • Windows zal nu gaan analyseren of de schijfdefragmentatie nodig is
  • Zoja, klik dan op defragmenteren

Let op: Dit proces kan een aantal uren in beslag nemen!

Er zijn nog een aantal methodes om Windows verder te optimaliseren, maar deze methodes vergen een grote computerkennis en dragen niet in grote mate bij de allround snelheid van de computer. Mochten bovenstaande stappen niet genoeg bijdrage hebben gehad dan raad ik aan de hardware van de pc aan te passen en bijv. een extra geheugenmodule te plaatsen of evt een snellere processor.
© 2009 - 2014 Letterlijk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Gratis Advertentiesite.
Gerelateerde artikelen
Oudere programma's gebruiken in Windows XPMet Windows XP zult u ongetwijfeld tegen problemen aan lopen, zeker als het gaat om het uitvoeren van oudere bestanden d…
Melding: Ongeldige boot iniRegelmatig komt het voor bij diverse mensen, de melding: ongeldige boot.ini. Wat houdt dit nu in en wat kan er aan gedaa…
Windows 7 op je Mac installerenWindows 7 op je Mac installerenEen mooi design. Dat is wat de Mac systemen van Apple hebben, maar het besturingssysteem genaamd osX dat standaard gelev…
In 3 stappen je pc opschonen, repareren en updatenJe pc opschonen, repareren, optimaliseren en updaten in 3 simpele stappen. Wanneer je pc steeds langzamer wordt, foutmel…
De opkomst en ondergang van Windows XPWindows XP is een besturingssysteem dat gemaakt is door Microsoft. Het besturingssysteem verscheen tegen het einde van 2…

Reageer op het artikel "Windows xp optimaliseren"

Infoteur: Letterlijk
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Schrijf mee!